Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Mafia II

Mafia II

Ventetiden har vært lang, men nå er det endelig klart for å leve ut mafia-fantasiene i den superstilige 50-talls-verdenen 2K Czech har skapt. Mafia II er bare fem uker unna, og en oppstemt Hegevall forteller om sine førsteinntrykk.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ja, hvor pent er det, da?
Mafia II er grisepent. Designmessig pikant og teknisk svært kompetent. Det er ikke Rage. Det er ikke Crysis 2. Men det ganske så mye penere enn Grand Theft Auto IV og betydelig mer estetisk tiltalende enn Just Cause 2. Først og fremst er det den visuelle kvaliteten i sin helhet som imponerer mens man spiller Mafia II. Alt fra de minste butikkskiltene til de største jernbanekryssene i Empire Bay føles perfekt utformet for å skape en så troverdig og atmosfærisk spillopplevelse som mulig. Byen virker levende, og man føler seg som en besøkende turist.

Empire Bay er en vakker by med landemerker hentet fra Chicago, New York og San Fransisco, krydret med en skitten slum og storslåtte rikmannsområder som hadde fått selveste Don Draper til å slikke seg ivrig rundt munnen. Når man tar seg inn i bryggeriet for å skyte ned et våpenglad dophode er omgivelsene proppet med detaljer, møysommelig belyst og nøyaktig like vellaget som hvilket som helst annet toppmoderne tredjepersonsspill. Dette gir Mafia II en spesiell følelse verken Grand Theft Auto IV, Saints Row 2 eller Just Cause 2 klarte å formidle. Når man befinner seg innendørs i Mafia II føles miljøene levende. Det er som om man er innendørs fordi Vito Scaletta trenger det, og fordi store deler av livet hans tilbringes under tak. Dette til forskjell fra for eksempel Grand Theft Auto IV hvor innendørs-oppdragene mer er nødvendige onder preget av teksturfattige polygonflak av noen rom man så raskt som mulig forlater til fordel for Liberty Citys gater igjen.

Mafia II

Når jeg og Vito kjemper oss gjennom loftet på det brennende bryggeriet blir jeg så fascinert av hvor bra skytekampene fungerer og hvor vellagde innendørsmiljøene er at jeg ikke tenker på verdenen utenfor i det hele tatt. Det samme gjelder når jeg og kompanjongen Joe Barbaro kaster oss mellom dørkarmer og containere på taket av byens luksushotell. Mafia II har de beste skytekampene i et sandkassespill noensinne. Punktum.

Dette er en annonse:
Mafia IIMafia IIMafia II

Så kontrollene er gode, altså?
Javisst! Den er kjempebra. Under installasjonen av beta-versjonen spurte spillet meg om jeg ville bruke en Xbox 360-håndkontroller, noe jeg svarte ja takk til, og plukket opp en som lå og slang på pulten til Mäki. En god idé med tanke på at spillkontrollen i Mafia II er skreddersydd for spilling med nettopp konsollhåndkontroller. Å spille med mus og tastatur fungerer selvsagt fint det og, men det føles ikke like smidig som med håndkontroller.

Mafia II

Kjøringer fungerer svært godt. Bilene er trege (relativt, i hvert fall). De er i tillegg tunge, svingende og klossete. Fysikken kjennes perfekt tilpasset for smijernsproppede 50-talls-kjerrer. Å løpe rundt og skyte fungerer som sagt enda bedre. Man slenger seg lett mot nærmeste dekningspunkt ved å trykke på A-knappen på kontrolleren, og forlater dekningen ved å trykke på samme knapp en gang til. Ikke noe tull, ingen kontekstfølsom spesialknapp for å hoppe fra dekning til dekning, ikke noe fancy greier. Bare velfungerende og smidig tredjepersonsmekanikk som definitivt gir mersmak.

Dette er en annonse:

Kan Mafia II slå Grand Theft Auto IV?
Tvilsomt. Grand Theft Auto IV er og forblir et mesterverk. For selv om Rockstars gangster-epos var langt fra perfekt spillmessig - en del plagsomme småfeil og et unødvendig dekningssystem var ganske irriterende - var det majestetisk strukturert og tok sjangeren til et helt nytt nivå. Liberty City var en gryte av total briljans, og uansett om Nico var tilstede eller ikke, skjedde det hele tiden uforutsette, uskriptede ting som fikk byen til å føles mer levende enn i noe annet spill. Fem timer inn i spillet merkes det at Mafia II har mange likheter med GTA IV. Det er smart lagt opp, handlingen er spennende, og spillet er avhengighetsdannende. Det er fritt, rått, voldsomt, variert og veldig pent. Det er mer lineært enn GTA IV, mer fokusert på en stram og innviklet handling med mange lag, akkurat som de mer svulstige av gangster-filmene.

Mafia IIMafia II

Hva vart det beste med beta-versjonen, da?
Alt i alt er det selve atmosfæren som er best. Alle som leser bloggen min vet hvor svak jeg er for 50-tallet generelt, og da spesielt 50-talls-estetikk. Jeg elsker arkitekturen, musikken, moten og frisyrene, og jeg føler meg heldig over å få farte rundt i en stjålet Buick med Frank Sinatra på anlegget mens folk utenfor retter på de elegante hattene og de superkule glatte sleikene sine. Mafia II er for min del en tidsmaskin, og når bakes inn referanser til Rat Pack, ran, mord, gangsterpenger og en historie om ærlighet, pålitelighet, stolthet og forræderi - ja da smelter denne gamle Mad Men-fanatikeren som smør for solen.

Mafia II

Anmeldelsen av Mafia II kan du lese i vårt kommende august-nummer av Gamereactor eller her på siden fire dager før spillet dukker opp i butikkene. Nedenfor kan du finne hele 30 eksklusive skjermbilder fra Mafia II tatt i 1920x1080p oppløsning med 4x anti-alias fra PC-versjonen.

Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II
Mafia II

Relaterte tekster

Mafia IIScore

Mafia II

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Livet som nyfødt gangster i 2K Czechs etterlengtede oppfølger er hardt. Vi har tatt på oss den flotteste dressen og prøvd oss som mafioso på femtitallet. Her skortet det ikke på brylkremen.



Loading next content