Norsk
Gamereactor
nyheter
Mafia III

Mafia III hadde en så kontroversiell start at den måtte slettes

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

De aller fleste utviklere må før eller siden fjerne noe de har jobbet med i lang tid før lansering siden innholdet ikke passer, lever opp til andre ting i spillet, eller en rekke andre grunner. Mange av disse tingene ligger gjerne lagret på en harddisk eller servere et eller annet sted som et lite minne, men dette er ikke tilfellet med innledningen Hangar 13 vurderte å ha i Mafia III.

Da Eurogamer besøkte Brighton's Develop Conference kunne Mafia III-produsenten Andrew Wilson og regissør Haden Blackman fortelle at de hadde laget en innledning de bestemte seg for å fjerne siden den ville være altfor kontroversiell. Den skal faktisk ha vært så kontroversiell at de også bestemte seg for å fjerne alle bevis av at den i det hele tatt hadde eksistert ved å slette absolutt alt fra harddiskene og serverne sine.

"I den ellevte time gikk vi tilbake og la til en "cold-open" (en slags ertende start som gir hint til detaljer som blir viktige senere journ.anm) som var en veldig voldelig prolog som i grunn viser Lincoln og noen av vennene hans bli angrepet av mafiaen. Den er supervoldelig, og Lincoln måtte ty til vold for å unnslippe. Den "cold-open"-sekvensen skulle forklare hvorfor han dro til Vietnam. Han ender nemlig opp med å drepe en politimann, og må flykte til Vietnam."

Problemet var bare at denne prologen var såpass sterk kost og polariserende at mange var usikre på om den var verdt å ha med. Samtidig følte enkelte at den var slengt på sent at sekvensen raskt kunne oppfattes som utnyttende og ment for å skape debatt. For som Blackman selv sa:

"Lincoln snakker egentlig aldri om det. Jeg tror vi la til en scene hvor han snakker med presten, Father James, og at de snakket litt om hva som hendte, men vi gjorde aldri noe mer ut av det. Han ville møte på noen av figurene som var innvolvert i situasjonen senere i spillet, men som han egentlig ikke viser å ha truffet før.

Det føltes utnyttende i stedet for noe som virkelig grep deg og puttet deg i Lincolns sko for å gi deg lyst til å beskytte eller hjelpe han, så vi endte opp med å fjerne det på grunn av tilbakemeldingene. Dette var ekstremt smertefullt for meg personlig siden det var noe jeg hadde foreslått og kjempet hardt for. Jeg endte faktisk opp med å regissere den dagens mocap-sekvens siden det var et såpass sensitivt tema, og vi jobbet med det i et par måneder. Men i etterhånd var det absolutt det rette å gjøre."

Da måtte jo bare folk spørre om det var mulig å få se denne prologen, men da fikk vi altså dårlige nyheter fra Wilson:

"Hele "cold-open"-sekvensen har blitt brent fra serverne våre. Den finnes bokstavelig talt ikke lenger. Hadde den noen gang kommet ut uten noen form for kontekst ville det sett forferdelig ut. Uten sammenhengen til spillet ville den selvsagt vært enda mer sjokkerende."

De to fortsatte konferansen med å fortelle om hvor viktig de syntes det var å ta opp mange rasisme og de andre sterke temaene i spillet, men at den nå ikke-eksisterende prologen rett og slett ikke var nødvendig på samme måte som sekvensene vi faktisk ser i det ferdige spillet. Dette er altså et godt eksempel på noen av de vanskelig avgjørelsene utviklere ofte må ta under utviklingen av spillene sine.

Hva er den mest minnerike eller tankevekkende sekvensen du har sett i et spill?

Mafia III

Relaterte tekster

Mafia IIIScore

Mafia III

ANMELDELSE. Skrevet av Tor Erik Dahl

Etter seks år og 30 trailere er det endelig klart for det nyeste kapitlet i Mafia-serien. Kan en god historie være nok til å lage et godt sandkassespill?

0
Mafia III-utvikler åpner nytt studio

Mafia III-utvikler åpner nytt studio

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Hangar 13, mest kjent som utvikleren av Mafia III, har åpnet et nytt studio i Brighton ved å ta over en indiegjeng ledet an Nick Baynes (Split/Second), og det virker som...



Loading next content