Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012

Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012

Man burde ha kjennskap til det originale kortspillet for å få noe igjen for dette. Adrian har begitt seg ut på en lite inkluderende digital økt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Jeg har en kompis som maser om at jeg må bli med å spille Magic: The Gathering med han på internett, fordi det visstnok er veldig tøft. Magic: The Gathering maner opp bilder i hodet mitt av hardbarkede nerder som sitter i en kjeller opplyst av stearinlys, som legger kort ut på et bord som en djevelsk kabal og hyler av manisk glede når de trekker et episk kort fra bunken. Og dette er fordommer fra en som jevnlig spiller Dungeons & Dragons.

HQ

Jeg er derimot ikke så sta at jeg ikke er villig til å prøve. Kanskje jeg har tatt feil alle disse år? Kanskje Magic: The Gathering er kjempemorsomt. Etter å ha testet Magic: The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012 kan jeg bekreftet at min første vurdering satt mer eller mindre som et skudd.

Jeg lurer litt hva de tenkte på når de valgte navnet Magic: The Gathering: Duels of the Planeswalkers 2012. Det tar tid å skrive og er ikke så veldig pent å se på. Det gjør seg heller ikke så veldig bra i forkortet form, Magic: TG: DOTP 2012.

Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 er et kortspill hvor man samler og spiller mot andre ved å bruke kort som representerer monster, magi og utstyr. Ikke la deg lure av at spillet er å finne på Xbox Live og PSN, det er fortsatt bare et kortspill, fritt for animasjoner, mellomsekvenser og interaksjon. Selve spillbarheten tar form av et bord på skjermen, med kort sortert ut over bordet. Du avanserer i spillet fra en kamp til den neste, og etter hvert som du spiller samler du opp flere forskjellige typer kortstokker og spesialkort. Jeg ble egentlig litt suffet over hvor simpelt Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 utspilte seg. Ut ifra traileren og konseptkunsten forventet jeg en form for animasjon eller snutt under kampen som illustrerte de forskjellige monsterene som kriget mot hverandre, men gjennom hele spillet stirret jeg bare på kort plassert på et bord. Ikke så forferdelig spennende, spør du meg.

Historien, såvidt jeg forstod, var at du spiller en dimensjonsreisende som må reise fra dimensjon til dimensjon og spille kort med de han møter for å bygge opp en hær, for å bekjempe en boss. Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 åpnet med en pen, håndtegnet snutt, og hvis den er relevant til historien så taper du visst den siste kampen, før vennene dine kommer og redder deg. Jeg klødde meg litt i hodet over at historien ble såpass åpenbart oppsumert i introen, men ettersom den bare er der for å lage en sammenheng mellom de ellers usammenhengende kortspill-kampene, så er det vel forståelig.

Dette er en annonse:

Som du kanskje forstod fra eksempelet mitt tidligere om nerder i en kjeller, så er ikke Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 for den som blir lett skremt av kompliserte spill. Magic er et taktisk spill med mange nyanser. Det er lett skjønne seg på, men vanskelig å mestre. Ved oppstart ble jeg spurt hvor mye av denne type spill jeg har erfaring med fra tidligere. Jeg valgte "ingenting" og ble dermed satt til den laveste vanskelighetsgraden. Ganske greit, tenkte jeg, for folk som ikke har peiling på dette. Deretter fulgte en opplæringskamp som viste meg i grove trekk hvordan Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 spilles, reglene og hva jeg kan gjøre hver runde.

Deretter startet jeg kampanjen og ble grundig rundhjult av min første motstander. Jeg prøvde igjen, til lignende resultat. Problemet med Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 hvis du ikke kjenner til spillet fra før, er at selv om du får vite hvordan du spiller, får du ikke vite hva du burde gjøre for å vinne. Etter fem omganger med første motstander begynte jeg å herme etter det han gjorde, og da plutselig gikk det mye bedre.

Opplæringen forteller deg at du skal angripe for å redusere livet til motstanderen, men det jeg fant ut var at hver gang jeg angrep blokkerte og drepte motstanderen alle mine monsterkort. Det jeg burde gjort var å vente til han angrep meg og blokkere han, slik at jeg kunne angripe ham fritt i neste runde. Men så brukte fienden et magikort som drepte alle mine monsterkort likevel. Det er frustrerende å måtte prøve å feile på denne måten allerede ved første motstander, og det på laveste vanskelighetsgrad. Det finnes hjelp og mer dyptgående forklaringer på hva de ulike symbolene betyr hvis du går inn på innstillinger, men spillet kunne godt ha forklart meg dette på en mer intuitiv og inkluderende måte.

For å være et digitalt kortspill erMagic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 ganske godt gjennomført. Brukergrensesnittet er elegant, og kontrollene inne i kortspillkampene er lett å håndtere. Det jeg ikke skjønner er at det virker som om dette spillet sikter seg mest inn på de som allerede har kjenskap til spillet, og de har vel allerede det fysiske kortspillet i utgangspunktet, så hvorfor skulle de ville punge ut mer for en digital versjon? Jeg kan tenke meg at svaret ligger i flerspillermodusen over nett. Som med alle spill av denne typen er det endelige målet å kjempe mot andre spillere og knuse dem. Jeg prøvde meg ikke på flerspillermodusen, desverre. Hvis jeg hadde problemer med å slå den kunstige intelligensen, hvordan skal det da gå mot en motstander som faktisk tenker?

Dette er en annonse:

Ut ifra det jeg har sett er Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 et bra Magic: The Gathering spill. Du kan gå inn og justere kortstokken din slik du vil ha den, der er ekstramateriale, mulighet for å sette opp enkeltkamper, nedlastbart innhold og en onlinemodus. Det er et fint tidsfordriv hvis du liker kompliserte kort- og brettspill.

Konklusjon
Desverre er det ikke et særlig bra spill i en videre forstand. Det er vanskelig å sette seg inn i, lite visuelt spennende, tam historie og det oppleves ikke veldig motiverende å spille. Hvis du liker originalspillet er det bare å kaste seg over Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012 i digital form. Hvis du alltid har syns at Magic: The Gathering ser litt teit ut, så er det nok best å styre unna. Selv kommer jeg til å legge fra meg dette spillet rett og slett fordi jeg er lei av å skrive det ekstremt lange navnet.

Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers 2012
06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Pene håndtegnede kort, stor gjenspillingsmulighet, variert
-
Vanskelig læringskurve, lite spennende innhold, usammenhengende kampanjemodus
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content