Norsk
Gamereactor
forspill
Away Team

Manglende nytenkning i rommet

Kanskje burde Activision overveie å sette ned frekvensen litt, til fordel for en høyere kvalitet? Et eller annet går i hvertfall galt i Away Team.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

En skuffet anmelder er et farligt dyr. Etter å ha spilt en tidlig versjon av Activisions nyeste Star Trek-produkt Away Team er det ingen, som har turt å komme i nærheten av buret mitt for å gi meg mat, og sulten og aggressiv som jeg er, er det ikke annet å gjære for meg enn å dele min skuffelse med dere...

HQ

Utelaget
Inspirert av den senere tidens suksess for universet (Elite Force, The Fallen, Starfleet Command 2), har Activision tilsynelatende bestemt seg for, at vi skal begaves med Star Trek-spill i alle tenkelige genrer. Med Away Team kaster de seg over lagbasert strategi Ó la Commandos og X-Com, og egentlig feiler ikke spillets grunntanke: Etter Dominion Wars står Fæderasjonen så svekket, at nædvendigheten fårr dem til å sette ned en gruppe agenter, som kan ta seg av de lyssky oppdragene, som måtte oppstå, og som Fæderasjonen ikke offisiellt kan ta ansvaret for.

Via rollen som Kaptein Refelian, de 17 spesialagentenes leder, skal spilleren kjempe seg vei gjennom 18 oppdrag, som til sammen forteller en rimelig god historie om et truende opprær innen for Fæderasjonens egne rekker. Men på tross av det gode opplegget faller Away Team tilbake til tidligere Star Trek-utgivelsers unoter: Det er totalt energi- og idÚforlatt, og lider av mangel på utfordringer.

Kvalmen stiger...
Away Team er både for kort og for lett. De 18 oppdragene kan gjennomfæres av en nybegynner på ca. 15 timer, og siden spillet er uten en multiplayerfunksjon og er fullstendig lineært, er replay-verdien lik null. Men hvis bare det var 15 kvalitetstimer, ville det for så vidt være i orden, men nei. Spillet er så lettilgjengelig, at det ender med å bli ensformig og kjedelig û det er f.eks. ingen Fog of War, så alle fiendene kan ses på hele kortet når som helst, hvilket gjær det uhyre simpelt å time sine angrep. Særligt de tidlige oppdragene degenerer til at man skyter en fiende, lokaliserer den neste på kartet, sender laget dit, og så videre ad nauseum.

Dårlig utnyttelse av en lisens
Away Teams umiddelbare spillforlegg Commandos utmerket seg ved å kreve millimeterpresis planlegging og utfæring, og var aldri kjedelig eller forutsigbart û hvilket man ikke kan si om Away Team. Det er i det hele tatt mange klager å rette mot Away Team, bl.a. for spillets ikke-eksisterende AI, men i stedet for å gå i gjennom hele listen, er det egentlig bare å si, at Away Team er et lisens-produkt, når de er som kjedeligst, uten sjarm eller oppfinnsomhet. Et stort "sukk", for nå gikk det ellers ganske så bra for Star Trek-produktene. Kanskje burde Activision overveie å sette ned frekvensen litt, til fordel for en hæynet kvalitet?

Dette er en annonse:

OBS!
Denne artikkelen kan også leses i spillmagasinet PC Player #4, som er på gaten akkurat NÅ! Klikk her for en oversikt over innholdet i bladet denne måneden.

Relaterte tekster

0
Manglende nytenkning i rommet

Manglende nytenkning i rommet

FORSPILL. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Kanskje burde Activision overveie å sette ned frekvensen litt, til fordel for en høyere kvalitet? Et eller annet går i hvertfall galt i Away Team.



Loading next content