Norsk
Gamereactor
forspill
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Ubisoft inviterte oss hjem til deres studio i Paris for å teste litt av Mario + Rabbids Kingdom Battle, og det virker akkurat passe dypt. Her er inntrykkene...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Gleden var mildt sagt stor da det ble kjent at Mario + Rabbids Kingdom Battle er et strategispill fremfor nok et rollespill, og i stedet for å vente til lanseringen i slutten av august reiste jeg til Paris for å teste det litt.

Det var litt rart å se Mario plukke opp et våpen, for rørleggeren i midten av 30-årene har stort sett vært med i langt mindre voldelige eventyr. Her må imidlertid han, så vel som Peach og Yoshi, plukke opp både skytevåpen og håndgranater, men det passer likevel godt inn i universet. De sprø Rabbids-figurene fra Ubisoft gjør et forsøk på å lage humor, og heldigvis innebærer det mer enn bare korka antrekk. De lykkes dog aldri med å få meg til å le, men jeg liker forsøket.

Mario + Rabbids Kingdom Battle
Dette er en annonse:
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Jeg hadde uansett mest fokus på den taktiske dybden, for verken Mario eller Rabbids har rykte på seg for å være spesielt vanskelige spill. Jeg var absolutt skeptisk i mitt møte med spillet, men det var helt unødvendig. Det jeg fant var nemlig et strategisk dypt spill som ikke er tilpasset kun barn.

Før hver kamp skal man velge tre figurer, som alle har hver sin unike evne i tillegg til styrker og svakeheter. Dette blir understreket av de ulike våpnene alle figurene bruker, deres individuelle evnetrær og deres to spesielle egenskaper. Som i de fleste strategispill finner vi evnen til å helbrede lagkamerater, denne har Peach, eller eksempelvis å kunne slå tilbake umiddelbart etter å ha blitt angrepet. Sistnevnte er en egenskap Mario har.

På overflaten ser det ut som et enkelt opplegg, men det tar ikke mange rundene før jeg oppdager at spillets kampsystem byr på en rekke muligheter. Jeg vil ikke gå i detalj om hvordan man spiller, for det er ikke så interessant, men jeg kan opplyse om at det lagarbeid som er nøkkelen. Hold sammen, så vil det mest sannsynlig gå dere godt.

Dette er en annonse:
Mario + Rabbids Kingdom Battle
Mario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom BattleMario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle er en blanding av utfordrende kamper med et hav av muligheter og individuell spillestil, men det har også en grad av utforskning. Det minner meg om et moderne Super Mario-spill der man skal gjøre mer enn kun å hoppe på fienden. Her er det flust av områder du skal oppdage, og jeg fant flere morsomme referanser til tidligere Mario-spill. Ubisoft har tilsynelatende lykkes med å ta det vi kjenner og elsker fra Mario, og deretter krydret det hele med et dypt strategisk kampsystem.

I co-op-delen finnes det 16 spesialdesignede kart for to spillere, og det er bygget slik at dere skal samarbeide for å overleve mot stadig vanskeligere motstand. Et av områdene utviklet seg til en puzzle-oppgave der vi fikk et visst antall trekk til å redde en figur fra fare. Her gikk det opp for meg hvorfor Ubisoft ikke støtter online flerspiller i begynnelsen. Det er nemlig viktig at man blir enige på forhånd om alt fra figurvalg til strategi. Dette kan naturligvis løses over nettet, men slike samtaler fungerer best ansikt til ansikt.

Co-op er imidlertid mest som en bonus å regne. Den er morsom og godt designet, men oppmerksomheten er hovedsakelig viet til enspilleren. Mario + Rabbids Kingdom Battle ser ut til å bli det fargerike strategispillet jeg hadde håpet på, og jeg gleder meg til å sette meg ned med hele spillet på Nintendo Switch.

HQ

Relaterte tekster



Loading next content