Norsk
Gamereactor
artikler
Halo 5: Guardians

Master Chief satser tyngre - Vi møtte 343 Industries

Med kreftene til Xbox One i ryggen lover 343 Industries et Halo som føles mykere og bedre å spille. Vi møtte spillregissør Tim Logo i London, for å snakke 60 fps og varierte spillmoduser i Halo 5: Guardians...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

La oss gå rett på sak.

Hvordan fant dere ut at det var nettopp Warzone flerspilleren i Halo 5: Guardians trengte?
- Vi har hele veien jobbet rundt et "hva om"-scenario. Hvordan ville det blitt hvis vi tok alle de beste bitene fra Halo og kastet den inn i én og samme modus? Hvordan vil det fungere? Når et team er lidenskapelig opptatt av noe oppstår det ofte denne type spørsmål. Da vi bestemte oss for å fokusere tungt på Arena, vår svært konkurransedrevne 4 mot 4-modus rettet mot esport, visste vi at vi også trengte en kontrast. Arena-kampene er små og mer fokuserte, og derfor trengte vi nor større og episke å variere med. Faktisk, dukket ideen allerede under utviklingen av Halo 4, men å ha så store slag med kunstig intelligens på toppen, var overveldende da. Med kreftene til Xbox One i ryggen har vi klart å løse dette, og nå har vi alt det beste Halo har å tilby i én enkel modus.

Halo 5: Guardians
Tim Longo - Creative director for Halo 5: Guardians

Hvordan fungerer rangeringen og matchmaking i en spillmodus Warzone?
- Det fungerer stort sett på samme måte som i Arena, bare med flere variabler fordi folk har forskjellig utstyr. Arena er alltid balansert med samme våpen og loadouts, men i Warzone kjører vi en mer liberal variant. Modusen har 24 spillere som kolliderer, så vi har betydelig mer rom å bevege oss i, selv om det i utgangspunktet er det samme systemet for å sortere ut spillere på samme nivå som kan møte hverandre. Ettersom det bevisst er en mye mer kaotisk og bombastisk modus er kampene mer varierte, men alle begynner på samme nivå. Ingen starter med noen spesifikke fordeler.

Dette er en annonse:
Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Gamereactor fikk nylig sjansen til å teste ut Warzone-banen Raid on Apex 7. Det ga mersmak.

Med 60 bilder i sekundet, for det meste 1080p-grafikk og en ny konsoll i aksjon, hvor mye av den gamle Halo-spillmotoren har blitt med i Halo 5: Guardians?
- Det var et godt spørsmål, men vanskelig. Vi har bygget spillet fra grunnen av, og jeg kan ikke sette noen prosent på hvor mye som er igjen av det gamle. Når det er sagt krevde 60 bilder i sekundet alene at vi reviderte grunnprinsippene, og arbeider med dedikerte servere var også noe som forlangte en rekke endringer. Kort sagt, store deler av spillmotoren er helt ny.

Støtte dere på noen uforutsette konsekvenser ved å lage Halo med 60 bilder i sekundet?
- Ja! Det er fire ganger så mye arbeid sammenlignet med 30 fps. Det går ikke å bare doble ting. I stedet har teamet måttet prøve flere ulike løsninger for å opprettholde samme kvalitet som før. At vi fikk det til å fungere med 60 bilder i sekundet er en viktig milepæl vi er veldig stolt av.

HQ
Dette er en annonse:

Vurderte dere noen gang å beholde 30 fps i historiedelen, for å kunne gjøre den enda penere?
- Nei, det var ikke et alternativ. Vi har tro på at 60 bilder i sekundet er viktig for opplevelsen, selv i kampanjen, og våre teknikere var istand til å levere et nydelig spill selv med 60 fps. Det føles mykere og bedre å spille, og vårt motto har alltid vært at gameplay er det viktigste. Vi ønsket oss også en konsekvent opplevelse for både single- og multiplayer.

Nå som den originale Halo-komponisten Martin O'Donnell er frilanser, vurderer dere noen gang å hyre ham for å lage musikk til Halo 5: Guardians?
- Ja, det ble diskutert, men det var for sent fordi han var i karantene. Vi holder dog kontakt med ham fortsatt.

Halo 5: Guardians
Kamper i luften føles bedre enn noensinne, takket være det nye skipet Phateon.

Men dere innser hvor mye det ville bety for fansen?
- Absolutt. Vår komponist Kazuma Jinnouchi har hentet mye inspirasjon fra nettopp Martys arbeid, og hans bidrag til spillets lydspor er noe jeg er veldig glad i. Jeg vet ikke om du rukket å høre det ennå, men det er en slags hyllest til klassiske Halo-musikk. Kazuma er en ydmyk person, men han vet hva fansen vil ha. Spesielt når du spiller med Blue Team vil du legge merke til det. Det er klassiske Master Chief sammen med klassisk Halo-musikk.

Så den klassiske Halo-kjenningsmelodien er med?
- Ja. Det har blitt spilt inn på nytt og oppdatert, men du vil kjenne det igjen. Alle reagerer alltid med frasen "Ahhhhh, der har vi det" når de hører resultatet.

Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Warzone lever opp til navnet sitt. Det oppstår fort kaotisk fremtidskrig.

Halo 4 varte ikke spesielt lenge online, så hvordan vil dere holde på spillerne i to-tre år denne gangen?
- Mye av løsningen ligger i de to ulike modusene Arena og Warzone. Halo har alltid prøvd å ha noe til alle i én modus, men denne gangen har vi en modus med konkurranserettet spilling, og en annen som blir litt mer kaotisk. Halo 5 har noe for enhver smak.

Vi vet at DLC blir gratis, men vil det være noen mikrotransaksjoner i spillet?
- Du kan tjene deg opp alt i spillet, men det finnes noe vi kaller Requisition Credits som du kan bruke i Warzone og historiedelen. Disse kan du benytte til å kjøpe Req Packs, pakker med tilfeldige kort som lar deg benytte våpen og kjøretøy du får i kampene. Req Packs kan kjøpes for ekte penger, men du kan fint benytte opptjente midler fra innad i spillet.

Halo 5: Guardians
Arena er akkurat så balansert og polert som esporten krever

Hvor mye av tilbakemeldingene fra Halo 4 har dere tatt til dere?
- Vi prøver å lytte så mye som mulig. Denne gangen hadde vi eksempelvis en beta veldig tidlig, og det var fordi vi ville ha tid til å korrigere det som spillerne ikke likte. Betaen var grunnen til at vi blant annet har endret på kartene og løpshastigheten. I tillegg til dette har vi hyret inn profesjonelle Halo-spillere for å gi oss tilbakemeldinger.

Hva er dere mest fornøyde med i Halo 5: Guardians?
- Som stor fan av co-op må jeg si at historiedelen er hva jeg er mest fornøyd med. Den er bygd opp rund samarbeid og dette er noe jeg både gleder meg mest til og er mest stolt av.

Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
HQ
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Alle nedlastingspakker til Halo 5-flerspilleren kommer til å være gratis.
HQ

Relaterte tekster

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ANMELDELSE. Skrevet av Ruben Jones

Episk. Storslagent. Fenomenalt. Dette er ord jeg har brukt til å beskrive tidligere kapitler i Halo-sagaen. De ordene leser du ikke igjen i denne anmeldelsen. Tre på deg Mjølnir-støvlene, så skal jeg fortelle deg hvorfor.

0
Envy vender tilbake til Halo

Envy vender tilbake til Halo

ESPORTSTEKST. Skrevet av Silje Marie Ruud Slette

Esportorganisasjonen Envy har annonsert at de vender tilbake til kompetitiv Halo. I den overraskende avsløringen presenterte de også fire spillere som blir deres aktive...



Loading next content