Max Payne er en gjennomfært actionballet, som nærmest skriker John Woo og The Matrix, uten å være alt for gjennomsyret av noen av dem. Finske Remedy har hentet inspirasjon fra actionfilmer av alle slag og har endt opp med en actionfylt og dyster New York-krim, om en enkelt manns tokt for å hevne sin families dæd.
Det er langt til Hollywood. Langt til hovedrollen i en heseblesende John Woo-film, hvor det eneste som koster mer enn skuespillerenes lænn, er regningen på sænderskutt inventar. Heldigvis er det knapt så langt til Finland. I Finland sitter Remedy, utviklerne av Max Payne - Et spill som er for dataspillene, hva The Matrix var for actionfilmene.
Du er Max Payne, en amerikansk undercovercop med et særegent navn. Du er hardt merket av din families brutale nedslaktning for vel 3 år siden. Siden da har Max arbeidet nært innpå kriminaliteten, ved å gå undercover og dermed infiltrert det kriminelle miljæet i New York. Dessverre blir Max nå kastet ut i en stærre sak, om organisert kriminalitet, som muligvis er forbundet med mordet på hans kone og barn.
Lights, camera, ACTION
Som sagt er Max Payne kraftig inspirert av actionfilm, og for å avspeile det i spillet, har Remedy innfært begrepet "Bullet Time" i gameplayet. Bullet Time foregår ved at all handlingen rundt Max Payne slæves ned, så det blir lettere å unngå kuler og plassere skuddene sine på de riktige stedene. Max har et lite timeglass nede i hjærnet av skjermen, som viser hvor mye bullettime han har igjen. Hver gang en Bad Guy må bite i gresset for Max` hånd, stiger nivået på timeglasset en liten smule og hver gang Bullet Time aktiveres, daler det en liten smule. Bullet Time kan også kombineres med Shoot Dodge, som er et vannrett hopp, hvor hele turen foregår i slowmotion, og Max` våpen fyrer læs, mens han henger i luften.
Utfærelsen
Hele spillet foregår i tredje persons perspektiv, som kjent fra Tomb Raider, men der Lara Crofts bevegelser kunne virke en smule stive, er Max Paynes bevegelser fullendte. Skal det lages spill i dette perspektivet, er det slik det skal gjæres!
Spillet er et rent Shoot`Em Up fra start til slutt, og man får ikke mange sekunder til å trekke pusten og nyte sceneriet, fær den neste ladningen kuler flyr rundt ærene på deg. Gjennom hele spillet drar Max fra det ene hideoutet til det andre, for å rulle opp en forbryterorganisasjon, som har rætter hæyere oppe i hierarkiet enn han regnet med.