Norsk
Gamereactor
artikler

Med hodet først - Vi tester VR - Del 1

Årets GDC bød på mye virtuell virkelighet, og vi har testet de heteste headsettene. Først ut er HTC Vive og tilhørende spill...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

De siste årene har vi testet en rekke ulike prototyper og utviklerversjoner av kommede virtual reality-headsets på messer som GDC, Gamescom og E3. Opplevelsene har vært varierende, og frem til nå har de havnet i enten katagorien 'demo' eller 'konsept'. Det er naturlig, men uten skikkelige spill har det vært vanskelig for oss å tro helt på VR. Dette endret seg imidlertid på årets Game Developers Conference, for alle headsettene var nå ferdige (eller så godt som) og spillene hadde langt rikere opplevelser å by på.

I tre artikler denne uken skal vi se på konkurrentene HTC Vive, Playstation VR og Oculus Rift, og vi begynner med HTC Vive.

HTC Vive og SteamVR

Spill vi testet: Time Machine VR, The Lab, Trials of Tatooine, Everest VR, John Wick: The Impossible Task

Dette er en annonse:

Andre spill (hvor vi snakket med utviklerne): Paranormal Activity VR, Thunderbird, Giant Cop: Justice Above All.

HTC Vive og SteamVR (Lighthouse, SteamVR controllers) skal slippes i april, og det var mange fungerende spill ved Valves bås og i det såkalte GDC VR Lounge (spill og konsepter laget i Unreal Engine 4). Dette er det dyreste headsettet som skal ut på markedet i 2016 (utstyret til AMD, Sulon Q, vil sannsynligvis ta over tronen når vi får vite prisen), og både bevegelsessporingen og kontrollerne fungerte uten de feilene vi har opplevde under tidligere prøverunder.

Les også:
Med hodet først - Vi tester VR - Del 2 (Oculus Rift)
• • Med hodet først - Vi tester VR - Del 3 (Playstation VR)

Time Machine VR var blant spillene vi testet i Valves store VR lounge. Utvikler The Minority Media (Papo & Yo) står bak spillet som er satt til en fremtid der menneskeheten er truet av et gammelt virus som ble sluppet fri da polene smeltet. For å redde alle må du reise tilbake i tid for å ta prøver av dyrene som overlevde viruset da det herjet første gang. Utfluktene skjer under vann i en farkost, noe som bidrar til å forhindre bevegelsessyke i stor grad. Det føles litt som å være i «Walking with dinosaurs» der vi ser de store skapningen svømme forbi meg og ubåten. Det kan høres ut som om Time Machine VR er et konsept først og deretter et spill, men selv om vi ble oppslukt av omgivelsene har spillet likevel en del gameplaymekanikker man må mestre for å komme seg videre i historien. Spillet slippes til både HTC Vive og Oculus Rift i april, og det vil også finnes blant lanseringsspillene til Playstation VR.

Dette er en annonse:
HQ

Selv om det er litt skuffende at Valve selv ikke har et fullblods spill klart til lansering, så har de i det minste satt sammen en Aperture-aktig serie med eksperimenter kalt The Lab. Denne samlingen med mindre VR-spill og konsepter vil være gratis på Steam, så alle med HTC Vive vil få dette også. Blant demoene vi testet var det arkadeskytespillet Xortex og en bueskytterdemo som skilte seg ut. Det var gøy å forsvare borgen vår med pil og bue, og Xortex fikk oss til å svette der vi dukket unna lasere mens vi forsøkte å ta ut fienden. The Lab er en fin samling med opplevelser, men fremfor å være et fullverdig VR-spill er det snarere en demosamling som gir en pekepinn på hva vi har i vente fra Valve.

Med hodet først - Vi tester VR - Del 1

Etter The Lab fikk vi en kort økt med Trials on Tatooine fra ILM, og dette var også en demo. Her var det noe så enkelt som å snakke med R2D2 og Han Solo som fikk oss til å smile. Det var ikke stort vi fikk gjøre her, men vi lærte i det minste at oppløsningen på første omgang med headsets ikke er så bra som de trenger å være. Under åpningssekvensen rullet nemlig den ikoniske Star Wars-teksten over skjermen, og pikslene var alt annet enn usynlige.

HQ
Med hodet først - Vi tester VR - Del 1

Noen av titlene er absolutt mer opplevelser og konsepter enn spill, og Solfár Studios' Everest VR er absolutt i denne kategorien. Selv om det har noen mekanikker mens du kommer deg til toppen, så handler dette mest om å la deg se det kun noen få har sett før deg, nemlig utsikten over Himalaya. Vi merket uansett at vi nølte der vi beveget oss på smale fjellhyller og klatret opp isvegger. Det ferdige spillet vil også forsøke å øke innlevelsen ved å la deg høre pulsen stige, pusten bli tyngre og lure hjernen din til å tro at du er reddere enn du egentlig er. I andre områder vil dessuten synet ditt svekkes, men dette var ikke tilgjengelig ennå.

Med hodet først - Vi tester VR - Del 1

Før GDC i det hele tatt startet hadde vi allerede fått teste svenske Starbreeze Studios' John Wick: The Impossible Task. Dette er et actionspill som skal være broen mellom de to filmene med Keanu Reeves. Det føles litt arkadeaktig, og selv om vi ennå ikke har testet skytingen ennå minnet det oss litt om en av demoene til London Heist fra Playstation VR.

HQ

Vive er det naturlige valget for utviklere som vil utforske bevegelseskontrollere og sporing av kroppen, men vi ble litt overrasket over hvor mange som egentlig hadde interessert seg for dette. Det er god teknologi, men vi synes det er litt problematisk å skulle bevege seg rundt i et åpent rom uten å vite hvordan de virkelige omgivelsene er - samtidig som vi er koblet fast med en ledning. Uten hjelp kan vi lett se for oss uhell, og det ønsker du ikke med så dyrt utstyr som dette. HTC Vive kommer naturligvis med nok av spill hvor du kan sitte i en stol, og hvis du rigger VR-rommet ditt skikkelig (barnesikrer det) kan du sikkert bevege deg rundt uten trøbbel. Vi synes likevel ikke at det er ideelt. Nok om det, Steam VR-kontrollerne viste seg å være veldig anvendelige, og som nevnt tidligere hadde vi ingen problemer med denne teknologien denne gangen.

Følg med videre i påsken for våre inntrykk av Oculus Rift og Playstation VR.

Med hodet først - Vi tester VR - Del 1Med hodet først - Vi tester VR - Del 1


Loading next content