Norsk
Gamereactor
artikler

Med hodet først - Vi tester VR - Del 2

Årets GDC bød på mye virtuell virkelighet, og vi har testet de heteste headsettene. Her er inntrykkene av Oculus Rift og tilhørende spill...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

De siste årene har vi testet en rekke ulike prototyper og utviklerversjoner av kommede virtual reality-headsets på messer som GDC, Gamescom og E3. Opplevelsene har vært varierende, og frem til nå har de havnet i enten katagorien 'demo' eller 'konsept'. Det er naturlig, men uten skikkelige spill har det vært vanskelig for oss å tro helt på VR. Dette endret seg imidlertid på årets Game Developers Conference, for alle headsettene var nå ferdige (eller så godt som) og spillene hadde langt rikere opplevelser å by på.

I tre artikler denne uken skal vi se på konkurrentene HTC Vive, Playstation VR og Oculus Rift, og vi fortsetter med Oculus Rift.

Oculus Rift

Testede spill: Eagle Flight, Smashing the Battle, Damaged Core, Chronos, The Climb

Dette er en annonse:

Oculus Rift er den som skal slippes først, og mange titlene vi så på GDC var lanseringsspill i deres ferdige (eller så godt som) form. Vi har testet forbrukermodellen tidligere også, og det står fortsatt som et veldig godt produkt. Det er kanskje ikke like enkelt å ta på seg som Playstation VR, men det har innebygde hodetelefoner og er dermed litt enklere i bruk.

Les også:
Med hodet først - Vi tester VR - Del 1 (HTC Vive / SteamVR)
Med hodet først - Vi tester VR - Del 3 (Playstation VR)

Ubisofts Eagle Flight var en positiv overraskelse. Ikke bare var flymekanikkene intuitive og myke, det lille vi gjennomførte av oppdrag var dessuten morsomt. Dette føltes som en god sammensmelting av VR-konseptet og engasjerende gameplay.

HQ
Dette er en annonse:

Smashing the Battle er et arkadespill hvor du slår deg frem gjennom bølger av fiender. Spillet tar ikke spesielt mye av VR-teknikken i bruk, og med det faller mye av poenget bort. Det var ikke noe i veien med mekanikkene, men vi fikk heller ikke den avhengighetsfølelsen et slikt spill trenger.

I motsetning til de fleste spillene vi testet skal ikke Damaged Core slippes samtidig som Oculus Rift. Spillet utvikles av High Voltage Software (mest kjent for The Conduit), og byr på en interessant vri på skytespill i førsteperson. Ideen er at du kan flytte bevisstheten din mellom ulike roboter og droner. Det er kun som robot du kan skyte, men dessverre (syntes vi) kan du ikke bevege dem. Det er kun mulig å sikte ved å bevege hodet, og du flyttes mellom ulike blinkøvelser. Konseptet virket interessant, men også litt for begrenset.

HQ

Chronos fra Gunfire Games er blant spillene som har litt mer kjøtt på beinet. Det er et actionrollespill med låste kameraposisjoner (du kan bevege hodet for å se deg rundt) som har en del puzzle og masse hack n' slash. Det har en interessant visuell stil som er en blanding av fantasy og postapokalypse, og forhåpentligvis kan historien fenge.

HQ

Til slutt fikk vi klatret litt rundt i Cryteks The Climb, og dette byr på overraskende mye dybde. Spillet er dessuten veldig vakkert, og utsikten fra stedene vi så var verdt en titt. Oculus Touch lar nok vente på seg en stund til, men det var likevel intuitivt å bruke kontrolleren. Nå handler det altså om å se hvor du vil plassere hånden, og deretter bruker du skulderknappene til å gripe fast eller slippe taket.

HQ

Oculus Rift har et godt utvalg av varierte spill på lansering, og selv om Oculus Touch ikke er ferdig ennå har vi latt oss imponere av maskinvaren.

Med hodet først - Vi tester VR - Del 2Med hodet først - Vi tester VR - Del 2Med hodet først - Vi tester VR - Del 2Med hodet først - Vi tester VR - Del 2


Loading next content