Norsk
Gamereactor
artikler

Med hodet først - Vi tester VR - Del 3

Vi forsetter granskningen av VR-universets tre største aktører, og til slutt er det Playstation VR som skal under lupen. Klarer Sony å holde følge med Oculus og HTC/Valve?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I vår gjennomgang av de tre største VR-headsetene har turen kommet til Sonys bidrag til virtual reality-trenden. Navnet er ganske enkelt Playstation VR, og selv om headsetet krever et Playstation Camera (en detalj Sony holdt for seg selv en god stund) er PSVR det klart rimeligste VR-alternativet. Det er også det eneste headsettet som er utviklet til konsoll foreløpig.

Playstation VR

Testede spill: RIGS, Rez Infinite, Battlezone, Super Hyper Cube.

Det er enkelt og behagelig i bruk og godt designet, men når det gjelder maskinvaren er ikke PSVR like avansert som konkurrentene HTC Vive og Oculus Rift. Likevel tilbød headsettet en super opplevelse gjennom spillene vi fikk sjansen til å teste ut på årets GDC-messe.

Dette er en annonse:

Les også:
Med hodet først - Vi tester VR - Del 1 (HTC Vive / SteamVR)
Med hodet først - Vi tester VR - Del 2 (Oculus Rift)

Et av dem var Rez Infinite, et spill som ikke er dramatisk endret fra grunnspillet på tross av overgangen til VR. I bunn og grunn spiller du det samme spillet, bare på en skjerm tett innpå øynene inne i headsettet. Samtidig blir spillingen mer intenst og oppslukende fordi man kommer nærmere innpå opplevelsen enn ellers. Derfor ga Rez Infinite oss en god idé om hvordan det blir å spille "vanlige" PS4-spill med PSVR-headsettet, og konklusjonen var at denne måten spille på oppleves som forsterket om enn ikke i like stor grad som for komplette VR-spil.

HQ

Videre tok vi en nærmere titt på Super Hyper Cube, som er et artig puzzle-spill i tre dimensjoner. Heller ikke dette spillet dro full nytte av teknologien, men det var en artig opplevelse som ga mersmak av andre årsaker. Vi gikk derfor raskt videre til RIGS, eller RIGS Mechanized Combat League, som den fulle tittelen lyder.

Dette er en annonse:

RIGS er et arena-basert skytespill der spillerne er plassert i hver sin "mech"-robot. Kampene går ut på å skyte motstanderne, samtidig som man scorer poeng ved å hoppe gjennom det andre lagets mål. Dette målet er formet som en ring, og til forskjell fra de foregående to spillene føltes dette som en vaskeekte VR-opplevelse. Når det er sagt var RIGS-spillingen veldig intens, og vi ble litt kvalme etter nærkampsangrepene. Disse kan nemlig føre til at man brutalt blir dyttet til siden, og når man har opplevelsen helt innpå seg i et VR-headset kan man kjenne dette på kroppen. Den underbevisste delen av hodet ditt klarer ikke å oppfatte at det som skjer rundt deg ikke er ekte, og dermed kan må få en fysisk reaksjon. Dette hender også i flere andre VR-spill, men effekten har sjelden vært like sterk som i RIGS. Det sier noe om innlevelsen spillet klarer å levere, men samtidig var RIGS spillet som gjorde oss mest uvel i løpet av GDC-uka.

HQ

Vi gikk videre til Battlezone fra det rutinerte utviklerhuset Rebellion, et spill som vi oppfattet som solid i VR allerede den forrige gangen vi fikk teste det. Konseptet med å kjøre tanks og skyte fiender rundt deg i VR fungerer veldig bra, og vi håper Rebellion kommer til å legge til multiplayer før lanseringen. Foreløpig stiller de seg litt tvilende, men spør du oss ville det løftet spillet ytterligere. Den simplistiske grafikken passer uansett godt til spillet, og gir deg følelsen av å ha blitt plassert i universet vi kjenner fra Tron-filmene.

HQ

Til slutt slo vi av en prat med utviklerne bak rytmespillet Thumper, som tar sikte på å tilby en VR-tilpasset opplevelse i samme gate som Amplitude. Utviklerne ønsker å ta med spillerne til "the zen zone of gaming", og selv om Thumper ikke opprinnelig ble utviklet for VR passer tilsynelatende prosjektet godt til virtual reality.

De fleste spillene vi har nevnt her kommer til å være klare ved PSVR-lanseringen i oktober, i tillegg til en lang rekke flere. Det er åpenbart at Sony ønsker å ha et godt VR-tilbud klart helt fra starten av, og i så måte var VR-buffeten på GDC bare begynnelsen. Når det er sagt kan vi ikke si at PSVR-spillene vi fikk prøve i San Fransisco kommer til å endre spillandskapet radikalt. Endringene vil nok heller komme til neste år, både når det gjelder Playstation VR og de øvrige headsettene.

HQ

Vi fikk blant annet teste VR-hansker i løpet av GDC-uka, som sikter mot å tilby nøyaktig "tracking" av bevegelsene dine når de er ferdigutviklet. Demoen gikk ut på å spille et virtuelt piano, og allerede var presisjonen god. Når teknologien kommer lenger vil VR-mulighetene bli enda bedre, og vi er også spente på VR-headsettet til Starbreeze, kalt StarVR, som skal øke synsfeltet til 210 grader.

Til slutt har vi AMD, som jobber med et VR-headset med integrert maskinvare, og mange spekulerer i om ikke Nintendo også har fått øynene opp for VR. I tillegg har vi Microsoft og deres AR-satsning (augmented reality) HoloLens, som blander virkeligheten og digital grafikk. Ifølge Gaijin-sjef Anton Shudintsev kan AR fort bli den sanne revolusjonen, da mulighetene for å bevare sosialt samvær parallelt med teknologien er større. Han tror dog at VR er et nødvendig steg på veien mot det som kan bli en ny æra for teknologi.

Uansett er det åpenbart at VR-trenden kommer til å fortsette videre etter lanseringene til Sony, Oculus og HTC/Valve, og vi skal selvsagt følge utviklingen med argusøyne.

HQ


Loading next content