Medieval II: Total War Kingdoms

Medieval II: Total War Kingdoms

Segas totale krig brer seg til nye territorier. Vi har enda en gang mistet viktig nattesøvn i jakten på den totale dominansen. Hør alt om hans opplevelser her...

Det var nesten som å vinne i lotteriet. Jeg var nettopp ferdig med å montere min nye PC med en velvoksen dobbeltkjerneprosessor og et heftig grafikkort som gjør det mulig å telle rynkene i ansiktet til Keith Richards, selv om om man satt på bakerste rekke i Parken. Inn dumper så en fin konvolutt fra redaksjonen og jeg flår den opp med skjelvende hender mens jeg tenker på hva dette kan være. Ut faller Medieval II Total War Kingdoms.

Utålmodig kaster jeg DVD'en i min PC for å installere spillet. Det viser seg å være en tidkrevende forestilling. Først skal de medfølgende patchene til grunnspillet installeres. Deretter skal de fire nye kampanjene installeres individuelt. Så man kan ikke bare starte installasjonen, gå ut og slå gresset - og regne med å være kjørende når man kommer tilbake. Faktisk tok det godt en time å installere Kingdoms.

Det viser seg dog heldigvis å være en skjønnhetsplett på et overflødighedshorn av nytt spillmateriale. Faktisk rommer Kingdoms hele fire nye kampanjer, mer enn 100 nye enheter, 50 nye bygninger og mye, mye annet snacks.

Britannia er en kampanje som fokuserer på de indre brytninger i en fortidlig Storbritannia. England behersker godt nok størstedelen av territoriet, men opprøret ulmer i både Skotland, Wales og Irland. Crusades utspiller seg i Midt-Østen på korstogenes tid. Med sentrale figurer som Richard Løvehjerte, Saladin og Nur ed-Din i spill er banen tegnet opp til heftige kamper, både på og utenfor slagmarken. Americas handler om Spanias brutale erobring av den Nye Verden, et forløp som utfolder seg på Cuba, i Sentral-Amerika og store deler av Nord-Amerika.

Den kampanjen som nok - sett med våre øyne - er mest interessant, er Teutonics. På tur i Polen er germanske - teutonske - riddere sendt mot Lithauen for å kristne et av de siste hedenske områdene i Europa. I kongeriket Novgorod er man alt annet enn glade for ridderne og i Polen har man også så smått brutt samarbeidet.

På lik linje som i de tidligere spillene i serien utfolder spillet seg på et strategisk kart hvor man som i et brettspill rykker frem sine nasjoner, hærer, prester og enheter rundt på et kart og på en slagmark med hærer på mange tusen menn i kamp på én gang. Kingdoms tilføyer ikke epokegjørende nyheter til dette konseptet, om enn det dog er blitt plass til en enhet som et fort av stein som kan få stor betydning for forsterkninger til utsatte styrker - og for beherskelsen av det erobrede området. Dessuten kan du sende ut ordrene til dine kjernestyrker og samtidig kommandere forsterkningsstyrker fra flere, slik at du til slutt ender opp med å styre på soldatene fra alle fire verdenshjørner, for eksempel under erobringen av en borg.

Det går igjen fra tidligere spill i serien at de sentrale figurer er utstyrt spesielle egenskaper som på godt og vondt kan påvirke slagets eller stridigheternes utfall. Militær styrke er på den måten ikke nødvendigvis langtidsholdbar. I Britannia-kampanjen behersker England størstedelen av landområdene på de britiske øyer. Til gjengjeld er styrkene så spredte at det er lett for de ulmende opprørene å slå til.

Jeg må blankt innrømme at jeg til å starte med hadde en litt fersk opplevelse av det strategiske kartet. Jeg forstår utmerket utfordringene ved å formidle politisk rankeringsspill som bilder - og som spill. Jeg mener, Presidentens Menn fungerer fremragende som TV-serie - men jeg har ikke fantasi til å forestille meg en spill-utgave. Det strategiske kartet i Total War-serien slår nå likevel gnister ved å binde det politiske forspillet effektivt sammen med begivenhetene på slagmarken. Dessuten er brukerflaten langt fra så overlesset med statistikk- og oversiktsskjermen som i Civilization IV.

Kingdoms er en omfattende sak. Så omfattende at utvidelsespakken nesten er et fattig ord. Dessuten er spillbarheten på topp både for de innlysende sterke og svake nasjonene. Hvis jeg tar frem lupen og leter grundig etter svakhetstegn, så må det være at figuranimasjonene ikke når helt samme effektfulle høyden som grunnspillet. Tilbake står det at Kingdoms er veldig begavet underholdning for historie-freaks og strategi-nerder.

Medieval II: Total War KingdomsMedieval II: Total War KingdomsMedieval II: Total War KingdomsMedieval II: Total War Kingdoms
8 / 10
+