Guacamelee

Vi som er så heldige å ha et PlayStation Plus abonnement (eventuelt påtvunget for å kunne spill online), får hver måned ulike tilbud om spill som kan lastes ned, uten å måtte betale i dyre dommer. Nå skal det dog sies at utvalget til PlayStation 4, ikke akkurat har vært til å svømme i og undertegnede hadde enda ikke benyttet seg av dette tilbudet. Helt frem til han oppdaget at spillet med det sprelske navnet: Guacamelee!: Super Turbo Championship Edition, var tilgjengelig for nedlastning. Når undertegnede i tillegg har prøvd ytterst få spill som er laget av indieutviklere, slo han like så godt to fluer i en smekk og lastet ned nevnte spill.

Guacamelee! handler om tortillas, ost, chili og diverse andre ingredienser man vanligvis putter i en taco. I hvertfall til en viss grad. Du spiller som fyren med det erke-meksikanske navnet: Juan, en bonde som drømmer om å bli en meksikansk wrestler, eller luchador. Drømmen går i "oppfyllelse" når han blir drept av det onde skjelettet Carlos Calaca. Calaca kidnapper også datteren til "El Presidente" og Juan må dermed gjøre sitt for å bringe henne tilbake. Ferden bringer han gjennom verdenen til både de levende og døde i Mexico.

Selv om historien i et 2D-plattformspill sjeldent pleier å være den sterkeste, drar Guacamelee! deg med på minneverdige øyeblikk, festlige karakterer og heseblesende action i et plattformeventyr med sterke assosiasjoner til Metroid og Castlevania. Spillet har to vanskelighetsgrader, hvorav du kan jukse litt og skrive inn en kode på startmenyen, for å låse opp "Hard-mode" med en gang. Spillet er generelt sett veldig overkommelig, men spiller du på Hard-mode, samt har planer om å gjennomføre spillet 100%, så får du servert noen saftige utfordringer underveis.

Guacamelee! har et veldig "beat ‘em up" lignende gameplay, som dreier seg om å dele ut mye juling til fiendene du møter. Juan kan slå og sparke i de fleste retninger, samt rulle for å unngå angrep. Underveis lærer han seg også flere ulike spesialevner som brukes både for å overvinne fiender, men også for å komme seg gjennom de ulike plattformverdenene. Og det er særlig under bosskampene at dette kampsystemet skinner som mest. Å sette sammen en heidundrende kombo med angrep, samtidig som du smetter unna alle motangrep, er en herlig følelse. I tillegg finnes det også muligheter for inkludering av flere spillere, samt å kunne skifte mellom forskjellige drakter som hver har unike egenskaper.

Visuelt er Guacamelee! ganske særpregent og spesielt karakterdesignet, minner kanskje mest om Cartoon Network tegneserien: Samurai Jack. Verdenen er designet i sterke farger og byr på plattform-puzzling som krever både tenkning og presisjon. Juan lærer seg også evnen til å skifte mellom de levende og de dødes verden, som etterhvert blir essensielt for å løse plattformgåtene. På de heftigste arenaene er det særlig hukommelsen og ikke minst reaksjonsevnen som får kjørt seg. Mestringsfølelsen her er upåklagelig. Alt dette er bygget opp av et fengende Mariachi-inspirert lydspor.

Guacamelee! har alt et godt plattformspill bør ha og mest av alt er det svært underholdende å spille fra begynnelse til slutt. Lekkert design, tidvis heftige plattformutfordringer, et viltert kampsystem og utsøkt musikk gjør at det ligger og puster nyere spill som Rayman og Ori and the Blind Forest i nakken. Så dropp fredagstacoen og prøv Guacamelee! i stedet. Det smaker fantastisk.

Samlet karakter: 9/10
1
2