The Last of Us

Naughty Dog har gjort det igjen, de har klart å lage en nydelig spill til Playstation 3, som også er dems aller siste Naughty Dog spill til Sony Playstation 3 konsollen, før dem hoppet over til å lage Uncharted 4 eksklusivt for den nye Sony Playstation 4. Helt siden dems suksess med Crash Bandicoot til Playstation 1, har nesten hele verden hørt om Naughty Dog spillstudioet, men har de klart å få suksess med Last of Us, eller ble dems skjebne endt her?

Last of Us bygger på en mørk historie der det ikke ser særlig lyst ut for menneskeheten. Handlingen tar for seg i USA, der en zombie epidemi oppstår og store deler av USA blir infisert for et virus som skaper misdannelser og gjør menneskene svært aggressive, og til nådeløse menneskeetere. Joel er navnet på hovedpersonen du styrer i spillet som har vært gjennom mye vondt som f.eks. starter spillet med at hans datter blir skutt og drept rett foran Joel og er et av de mest tristeste øyeblikkene i spillet. Spillet hopper da rundt 20 år senere i historien, og du er sammen med ei dame som heter Tess som er Joel sitt gode venn, og sammen er de i en gruppe med overlevende folk, som prøver å klare seg på eget hånd. Seinere ut i spillet møter du en ung tøff jente med navnet Ellie, og det er her spillet starter på ordentlig og byr på et av de mest intense og interessante spillhistorier noensinne.

Til å være en Naughty Dog spill så skiller denne spillet seg svært mye fra tidligere spill som Uncharted, Crash Bandicoot og Jak & Daxter, som f.eks. at Last of Us byr på en særdeles brutal historie prydet av mye sorg, der jeg noen ganger felte noen parr dråper noen steder i spillet. For noen er nok spill bare spill, men Last of Us var et unntak fra den lista. Dette føltes ut så realistisk og virkelig ut med tanke på hvordan de ulike karakterene i spillet føltes og hadde til felles med hverandre å gjøre, og hvordan de behandlet hverandre på. Om du virkelig ser etter en spill med en knallgod historiedel og tenkt litt på Last of Us, så har du tenkt riktig, for du vil ikke bli skuffet.

Etter en periode etter selve spillet kom ut, lagde Naughty Dog ferdig en enspiller historiedel, som starter før selve Last of Us spillet, men som inneholder en del sekvenser som er langt ut i original spillet. Du styrer Ellie og du får vite om en venninne Ellie hadde i sine tider før Ellie ble med Joel, og hva som skjedde mellom Ellie og venninnen hennes. Jeg må beklagelig si at jeg igjen felte noen tårer igjen her i denne spilldelen, på grunn av Naughty Dog rett og slett klarte igjen å lage en spilldel med solid og sterk historie. Denne utgivelsesdelen varer i rundt 3-4 timer, noe som jeg synes er veldig langt og bra til å være en DLC, men som på en annen side er forferdelig kort for å være en strålende bra DLC. Jeg hadde håpet på en langt lengre side-story, men er så klart fornøyd med denne Ellie historien.

Spillet bygger seg opp av en enkelt kontrolltype, der du kan skyte i spillet, plukke opp gjenstander og til og med å bygge opp f.eks. bomber, livpakker, planke tre med saks i seg (hørtes kanskje brutalt ut?), osv. Mye å bygge i spillet her, som er virkelig tøft med tanke på at dette er et overlevelsesspill, der du bygger ting ut i fra det du finner i bakken og ikke som andre spill der du f.eks. tjener penger helt ute av det blå og kjøper div. hig-end våpen, osv. Last of Us ser ut til å ha blitt inspirert litt fra Batman spillene, ved at Joel f.eks. kan lytte etter hvor folk er eller se dem bak vegger og murer. I Last of Us, kan du vite omtrentlig hvor folk og monstre er ved å lytte etter dems fotskritt og hvor de går, men dette er begrenset i en kort periode (avhengig av vanskelighetsgrad du spiller i). Selv personlig synes jeg det er et svært tøft og interessant ferdighet ved Joel i spillet, men om du er mer interessert i en skikkelig tøff opplevelse uten en slik egenskap så anbefaler jeg deg til å spille rett på en mest vanskeligste vanskelighetsnivået i spillet, selv om du er nybegynner for du er vel tøff... Ikke sant?

Musikken i spillet er et av de mest sterkeste sidene av spillet som virkelig teller mye og bygger en god del spenning og emosjonelle tider rundt i spillet. Selveste Gustavo Santaolalla er med og lager musikken til spillet, som varierer fra å være svært fredelige til å være mer nervepirrende og stressende. Alt ettersom du er i fare, om du er alene eller du rett og slett er i hovedmenyen vil musikken variere i tonen på en dramatisk måte og passer perfekt til de tidspunktene de ulike sangene er plassert hen i spillet. Du vil ikke bli skuffet av musikkverket i spillet.

Selv om Last of Us har en meget sterkt og dyp historiedel så slengte Naughty Dog like gjerne med en flerspillerdel i spillet. I Uncharted serien var det vanlig med Co-Op (utenom Uncharted 1), og det samme hadde jeg håpet om skjedde i Last of Us. I stedet ble det laget en standard flerspillerdel som inneholdte vanlige team-deathmatch, samt to andre spillmoduser der den ene handler om at du kun har 1 liv og må overleve på best mulig måte, mens den sistnevnte handler om å åpne skattkisten til motparten. Flerspillerdelen henger litt med enspillerdelen der du har et level-up system som bygger på antall overlevende personer du har i klanen din, så om du er lvl 20 i spillet og uheldigvis ender opp med 0 overlevende så mister du all din progresjon, samt ditt level og må starte helt på nytt igjen. Tøft, ikke sant? Det som også er interessant med flerspillerdelen er at du kan koble kontoen din opp med Facebook og plutselig vil du se navn fra Facebook vennelista di dukke opp i flerspillermenyen, der det f.eks. vil stå at de har lite mat, der er forgiftet eller kanskje til og med drept/dø.

Jeg likte meget godt Last of Us til Playstation 3, der historien var en av de sterkeste sidene av spillet, samt flerspillerdelen var en stor bonus for et dette mesterverket fra Naughty Dog. Dette er et godt voksen spill, uten at det er fullt med sex, eller noe slikt «barnslige» greier, men inneholder en god del brutale sekvenser i spillet, men dette er blitt sensurert i flerspillerdelen i Europeiske versjonen, jeg derimot spilte gjennom den amerikanske versjonen og det eneste forskjellen er at i den amerikanske versjonen så kan du f.eks. sprenge av hodene til folk du kjemper mot i flerspillerdelen, mens man ikke kan det i den europeiske delen. Ellers er mye likt. Jeg har også spilt gjennom Last of Us til Sony Playstation 4, så klart den amerikanske utgaven som jeg syntes var like solid, men BEDRE enn den på PS3 med 60fps bedre lysgenerering i spillet og noen grafiske forbedringer omkring i spillet.

Helhetlig karakter: 10/10

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 9.2/10