Silent Hill: Downpour

Helt siden starten av Silent Hill serien på slutten av 90-tallet, ble det en enormt vekst innen skrekkspill. Team Silent Hill ble sett på som grunderne for skrekksjangeren innen spillverdenen med sine psykisk merkelige tanker bak skapningen av Silent Hill spillene. Team Silent Hill stod bak spillene helt fram til Silent Hill 4 som ble det siste Silent Hill spillet fra gruppen og det siste til Sony Playstation 2. Det var da gruppen ble oppløst og andre amerikanske studioer tok over for å lage nyere Silent Hill spill, men disse har dessverre fått en del kritikk og det skjønner jeg (som Silent Hill fan) godt over hvorfor kritikken hagler inn mot det nye Silent Hill studioet.

Silent Hill Downpour har jeg rundet gjennom på både Playstation 3 og på Xbox-360, der begge ikke hadde noe å skille mellom utenom det hele går på smak og behag av kontrollfølelsen, der jeg selv personlig likte mer Xbox-360 kontrollen, men på en annen side syntes at det ikke føltes helt riktig ut å spille på Xbox-360. Ettersom Silent Hill oppstod på Sony Playstation konsollen og jeg selv personlig liker å spille det på "original" konsollen. Igjen, er dette etter smak og behag. Vatra Games er spillstudioet som er ansvarlige for å ha laget dette skrekkspillet, der navnet på studioet nok høres ukjent ut for mange skjønner jeg godt ettersom jeg selv aldri har hørt om det studioet før Konami selv (av en eller annen merkelig grunn) gav ansvaret til, for å lage spillet. Denne spillstudioet er opprinnelig bestående av tidligere 2K spilllagere, som selv gikk ut av 2K firmaet for å lage et eget selvstendig firma, og prøve lykken...

Silent Hill spillene er kjent for å ha et merkelig historie som "spiller med hjernen din", der det ikke er meningen at du skal forstå alt sammen med en gang, men heller tenke over selv i ettertid og kunne forstå hva som egentlig skjedde, hvordan det skjedde og hvorfor det skjedde. Spillet er mer ment for å leke med deg, enn å la deg for å leke med spillet. Navnet på hovedpersonen er Murphy Pendleton, som opprinnelig er en fange som i starten av spillet kommer i en bussulykke, sammen med en hel andre fangere og med en politidame (Anne Cunningham), som er blant nøkkelpersonene i spillet. Historien har de samme kjennetegnene fra de tidligere spillene, der målet er å finne ut hva som skjer rundt deg og å lykkes for å rømme ut av Silent Hill byen, som også er et ordentlig geografisk sted i USA.

Spillmekanikken er ganske enkelt, men skiller seg litt ut fra tidligere i serien. Bl.a. kan våpenene dine bli ødelagt etter en vis bruksperiode (dette kan kun kjent tidligere i Silent Hill Origins), som får deg som spiller til å tenke mer varsomt neste gang du skal bruke et våpen. Styringen av karakteren er dessuten mye enklere i dette spillet samt man også har et mye bedre kameravinkel når man f.eks. går rundt, og spesielt under kampsekvensene mot de fryktelige skapningene man imøtekommer underveis i spillet er det store forbedringer og mye lettere å bekjempe disse vesenene.

Når det gjelder musikken i spillet er det dessverre ikke den velkjente Silent Hill musikeren, Akira Yamaoka som har laget sangene i Downpour, derimot en annen gruppe som dessverre ikke har klart å lykkes til å skape et god Silent Hill musikk, men de har i alle fall prøvd da! Musikken ødelegger veldig stemningen i spillet og gir meg ikke en ordentlige Silent Hill følelsen, som jeg gjorde i de tidligere spillene. For noen er kanskje ikke musikk den aller viktigste, men når det gjelder skrekkspill og SÆRLIG Silent Hill spillene så er det musikken som er et av de mest skremmende delene av spillet og som virkelig får fram skrekkens side.

Grafikken er bra og detaljene er på plass, men av og til kan det dukke opp uheldige grafiske feil eller små "bugs" med spillet som får deg til å enten f.eks. sitte fast ved et sted i spillet, det du skulle få ved et bestemt plass i spillet plutselig ikke ligger der, osv. Spillet er med andre ord ikke helt feilfritt, men den er spillbart. Bare husk å være forsiktig og lagre spillene underveis, i tilfelle noe uheldig skulle oppstå. En gang skjedde det noe av de verste tingene som alle frykter, nemlig at lagringsfilen din blir automatisk slettet. Jeg spilte gjennom halve spillet (i et løp) og lagret kun 1 gang, neste gang jeg skrudde på konsollen min så var lagringsfilen min borte :(

Varigheten av spillet ligger på rundt 5-6 timer, som ikke er verst for et skrekkspill fra Silent Hill serien. Ikke nok med det så er den gjennspillbart, men interessen ligger ikke helt der selv om det er et par ekstra oppdrager man kan gjøre ved siden av selve historien. De ekstra oppdragene føles mer ut til å kun være noe som får spillets levetid til å vare lengre (på et eller annet måte). Jeg hadde håpet på noe enda mer spennende, men dessverre ikke fikk de forventningene jeg hadde håpet på, som f.eks. historier fra de tidligere spillene i serien, noe som det pleiere å refereres til i nesten hvert eneste Silent Hill spill.

Jeg vil til slutt si at dette var et skuffende Silent Hill spill, der spenningen ikke nådde helt til topp og at dette ikke er det ordentlige skrekkspillet som mange Silent Hill fans er vant til. Selv om jeg hadde spillet til begge konsollene fra forrigje generasjon, betyr det ikke at jeg likte spillet, det betyr bare at jeg ville sjekke om det var noe forskjell mellom spillene. For det pleier det å være (bare se på forskjellen mellom Splinter Cell Double Agent på både PS3 og Xbox-360). Om du er en trophy-samler så er det greit å kjøpe dette spillet, men om du har tenkt å prøve ut serien så gå heller for de gamle Silent Hill spillene fra 1-4 i serien og gjerne Origins på PSP og Shattered Memories på Nintendo Wii, disse er MYE bedre og gir deg den ordentlige Silent Hill følelsen enn det Silent Hill Downpour gjør. For å nevne andre skrekktitler, kan du også prøve ut det første Dead Space spillet som også er fryktelig skummelt survival-horror spill.

Helhetlig karakter: 5/10

Samlet karakter: 5/10
1