DayZ

Jeg løper i skjul bak en busk og kryper til et tre mens jeg river jakken i filler slik at jeg kan stoppe blødningene. Zombiene hyler som besatte i det fjærne, men det er ikke det som bekymrer meg akkurat nå. Hvor ble jeg skutt fra og hvem fyrte av skuddet? Kanskje jeg burde finne et hus, lete etter matrester og håpe på å møte en som kan bli min venn? En ting er iallfall sikkert; her er du aldri helt trygg og du vet heller ikke hvem som vil ta deg i forsvar. Velkommen til "DayZ"; stedet hvor du raskt finner ut hvor forpestet folks samvittighet virkelig er!

I dette survivor-spillet skylles du på land i en Russisk og apokalyptisk mark som består av strender, motor-og skogsveier, landsbyer, industriomeråder, større byer, hytter og skoger. Et Zombie-virus har spredd seg og merkelig nok har du overlevd og er dessuten imun mot å bli smittet. Hurra! Men du kan selvsagt fortsatt bli drept. Så lett skulle du ikke slippe unna, og det å overleve vil bli en real utfordring.

Utseendemessig er det ikke så rent ulikt spill som "PUBG". Forvent deg derfor ikke noen fotorealistiske omeråder. Likevel har stilen sin sjarm. Jeg synes personlig den passer spillet godt. Stemningen når man vandrer i en skog i skumringen og brått kommer over en by, er helt spesiell. Himmelvelvingen er en kryssning av blå, rosa og oransje. Det er i slike stunder "DayZ" virkelig skinner selv om det på det tekniske planet svikter
Vi kommer tilbake til det. Det bør dessuten også nevnes at jeg spiller på Xbox One-versjonen.

Zombiene er datastyrte NPC-er som vandrer hvileløst rundt. Beveger du deg stille, kan du unngå å bli lagt merke til. Det finnes også et lite dyreliv her, men foruten dette vil andre virkelige spillere bli det du måtte støte på.
Hver server kan romme toppen 60 spillere fra din virkelige verden og hver server gir på forhånd en pekepinne på hvor mange som er inne på den.
Ingen har bedt deg drepe noen, ei heller bli venn med noen. Her er det opp til omgivelsene og situasjonene å dømme hva utfallet vil bli. Du kan støte på noen som vil bli din partner, eller en som ønsker å drepe deg for geværet du bærer. Bare tiden vil vise hvordan din ferd vil bli.
Og tid bør du jammen sette av! Det kan gå evigheter før du møter noen, eller det kan skje raskt. De du møter vil enten være vennelig, gi blaffen i din eksistens eller være rett og slett komplette rævhøl! Jeg ble flere ganger angrepet og drept enda jeg overga meg. Dette er irriterende om du har sanket loot i en times tid, real time!

Hva som gjør spillet bra vil være opplevelsene. Du og jeg kan ha to vidt forskjellige meninger om spillet på det grunnlaget at vi hadde to forskjellige opplevelser. Jeg kan ha møtt gode venner og opplevd noe ekstraordinært mens du kan ha vandret rundt i evigheter, for så å bli drept av en gærning som ikke nølte med å fyre av et skudd.
Men kvaliteten kan likevel lett dømmes på det tekniske. Personlig spiller jeg som sagt på Xbox One og vil si at spillet fortsatt sliter på konsoll. Sliter i en såpass kritisk form at det går på bekostning av spillopplevelsen. Det er ikke bra. Det er kritiskt.
Ting og tang bruker noen ganger lang tid på å komme frem. Et gjerde kan plutselig dukke opp mens du springer uten å bevege deg, ganske enkelt fordi gjerdet har vært der hele tiden. Det brukte bare litt tid på å komme til syne.
Dette gjelder også lydene. Du kan løpe opp en trapp og stå helt stille for så å høre den samme løpe-opp-en-trapp-lydeffekten i et ekko tre sekunder etterpå. Ofte i head-settet. Dette er trist. Mye fordi man bruker store deler av spillet til å lytte og se etter farer, samt snike seg frem. At både hus og lydeffekter bruker noen sekunder ekstra utgjør derfor en radikal forskjell. Det er differansen mellom liv og død.
Det skjer ikke konstant, men ofte nok til at det bør nevnes.
Dessuten fryser bildet til tider. Jeg har ofte vært på rømmen med en zombie hakk i hel og blitt drept kun fordi bildet frøs noen sekunder. Dette er rett og slett irriterende i og med at man gjerne bruker litt tid på å samle forsyninger i forveien for så og dø fordi spillet er ynkelig på det tekniske. Shame on you, "Dayz"!

Når spillet gikk ut av Early-Access etter en laaaaaang tid i teststadiet, kan ingen unnskyldes fordi de ikke hadde tid. Dette spillet har herjet noen år på PC og la mye av grunnlaget for en del av de kjente overlevelsesspillene og Battle-Royalerne som har blitt populære i dag. Spørsmålet er om det selv vil kunne overleve. Det burde i såfall få seg en liten overhaling på det tekniske slik at det er mulig å fordøye spillopplevelsen uten å måtte få sure oppstøt.1

Det som ror det hele i land for "DayZ" er sesjonene hvor du slipper å bli forstyrret av bugs, samt den følelsen av å ikke vite. Du kan vandre inn i en liten landsby uten å vite om en annen spiller allerede har tatt base i et hus der. Du vet aldri om denne personen har to venner der inne. Du vet ikke om de kan finne på å ta deg til fange og torturere deg, eller om de vil ta deg med i gjengen eller la deg fredelig passere. Dette gjør "DayZ" unikt.
Jeg har mange ganger fått grøssninger nedover ryggen fordi kroppen ikke føler seg trygg på den situasjonen den er i. Det å løpe på en eng mens solen faller ned bak fjellet og man hører Zombier skrike som gærne i det fjærne, er mildt sagt uhyggelig. Denne stemningen og det faktum at man er så uvitende i forhold til hva omverdenen skjuler, er helt essensiell for spillet, og er med på å få meg til å bli sittende forran skjermen litt lengre selv om jeg begynner å bli lei en ensom vandring med minimalt loot. Per nå kan jeg ikke huske mange spill som gir akkurat denne feelingen, iallfall ikke på konsoll.

"DayZ" er overlevelsesspillet som du bør sette av en del tid til. Tid til å lære deg hvordan alt funker. Lære deg hvordan du får stoppet blod fra et åpent sår. Lære deg hvordan du lader geværet. Lære deg hvor mye mat du vil trenge. Ja, og kanskje pugge litt russisk om du vil forstå hva som står på skiltene.
Tiden vil gå med til å leve et paralellt liv i en apokalyptisk verden hvor hvert steg kan være en forskjell på liv og død. Synd det har sine tekniske flauser, men dette kan kanskje bli fikset i fremtiden. Kanskje ikke i år eller neste år, eller om to-tre år, men en gang inn i fremtiden. Riktignok skulle dette ha vært gjort lenge før utgivelse, så hva som har senket utviklerne vil vel forbli et mysterium. Heldigvis veier de intense opplevelsene opp for mye av det tekniske kaoset enn så lenge. Enn så lenge...

+
Stemningen, konseptet, følelsene og det sosiale

-