Grand Theft Auto IV

Grand Theft Auto 4 er kanskje det beste spillet noen gang laget!

Som alle vet så startet GTA spillene for lenge siden. Det første jeg fikk prøve var GTA 3 og det synes jeg var ok. Så kom Vice City og det var litt bedre. San Andreas var det neste , og det var bedre en Vice City. Og nå har jeg tester GTA 4 og er i himmelen!

Du er Niko Bellic en ulovlig innvandrer fra et eller annet østblokkland. Du søker et nytt liv i USA. Dit Søskenbarn har lovet deg at i USA vil det være, fine biler, store hus og masse damer. Men det tar ikke lange tiden før du innser at alt dette er en løgn. Dit søskenbarn Roman Bellic er ikke rik , han driver et taxi firma, er avhengig av gambling og har noen virkelig uhyggelig fiender. Og Roman vil få deg innblandet i noen farlige og heftige ting.

Jo når du kommer til Liberty City merker du en ting. Det ser skikkelig fint ut. Det er ikke Crysis eller Bioshock grafikk, men det er en stemning som er fantastisk. Det er folk som leser avisen på gaten, folk som snakker i telefon og politiet jakter på kriminelle. Byen er levende! Spillet sitt areal er mindre en San Andreas men byen føles så kjempe stor siden alle steder er ulike sånn circa. Liberty City er en fantastisk kopi av New York. Det er uten tvil den beste byen i GTA historien.

Når man kjører rundt i byen merker man noen ting. Det er fortsatt en del pop-ups. Det er ofte at ting plutselig kommer plutselig fram, men jeg opplevde aldri dette som noe irriternde. For når alt annet med grafikken er så bra, så gidder jeg ikke å tenke på det. For Liberty City føles så ekte at det er utrolig. Rockstar skal ha en applaus for å ha gjenskapt New York så bra. Det er flere ting som ikke ser så bra ut, som butikk vinduer og slikt men alt i alt er det fantastisk.

Det som man fort blir forelsket i er mobilen din. Med den kan du ringe etter jobber, avtale en date med kjæresten din eller tilkalle politiet. Etter du har brukt den en stund så tenker man " hvordan har jeg overlevd uten denne i de gamle GTA spillene ". Mobilen er en ting som gjør alt så mye enklere. Alt blir enklere siden man kan lagre meldinger og slikt på den. Noen vil nok føle at det kan bli litt mye mas med den, siden Roman er veldig glad i å ringe det å spørre om du blir med på en runde biljard eller at noen kjærester vil ringe og mase veldig på deg.

Kjøringen i GTA 4 er veldig realistisk. Det er ikke like enkelt som i San Andreas, men jeg ble raskt forelsket i realistisk kjøring. Det er mye mer vanskelig, men det er mye mer artig når man kan det skikkelig da.

Realismen i GTA 4 er mye bedre en i gamle GTA spill. Nå flyr ikke mennesker til helvete når du kjører på dem. AI er blitt bedre men er lang fra perfekt. De fleste fiender er smarte når de angriper men noen gjør så rare ting at det nesten blir komisk. Når en fiende springer i en kjørende bil, så blir en liten latter fremkalt.

GTA 4 har også fått seg et cover system. Du kan ta cover bak nesten alt og dette fungerer egentlig veldig bra. Noen ganger kan Niko gå bak feile ting og være litt vrien å få ut av cover. Men alt i alt så gjør dette cover systemet at skyte kampene blir mye bedre.

Sikte system har endelig blitt bra. Det er mye lettere å bytte hvem du sikter på og slikt. Det er også lett å gå fra auto-aim til manual aim. Alt styrer med en knapp LT ( Xbox 360). Nå er det lett å sikte etter hodet og etter noen timer så er det ganske lett å ta et headshot.

Men jeg har enda ikke sagt hva jeg liker best med GTA 4. Jeg kan si at jeg elsker historien! Historien er så godt laget at den nesten fortjener en Oscar. De menneskene du jobber har en skikkelig personlighet, alle føles så individuell og sine egne personlige trekk. Det er lett å bli glad i sin gode venn Little Jacob. Man skjønner fort at Roman er alt før glad i pupper. Det som også gjør at historien blir fortalt så bra er dialogene. Dialogene er utført kjempe bra og føles virkelig realistisk. Dette fører til at historien blir fortalt på en spennende måte som gjør deg virkelig interessert i historien.

Man må også ta flere valg mens man spiller. Dette lar deg leve inn i rollen som Niko Bellic. Jeg satt ofte å tenke hardt før jeg tok et valg. Spillet har også 2 måter det kan ende på og dette avgjøres av dine valg. Jeg kan skryte av den gode historien i mange år, men vist man virkelig vil føle den så må man spille spillet.

Lydene i GTA 4 er blitt bedre. Jeg personlig opplevde noen ganger at lyden forsvant men det er det eneste minuset. Bilene høres ordentlig ut, våpnene lager skikkelig lyd og radio kanalene byr på fin musikk.

Det er noen små minuser med GTA4. Bortsett fra litt dårlig teksturer og pop-ups så er det kun 1 ting som irriterer meg. Det er ingen ting å bruke pengene sine på. Det er veldig få butikker og det er ingen hus eller slikt å kjøpe. Så man har egentlig alt før mye penger.

Etter man har koset seg gjennom singelplayeren, så er det fortsatt mer å føle. Før GTA 4 har en veldig bra online del. Du har alt fra deathmatch, til en slags politi og røver til free roaming. 16 personer i Liberty City er virkelig moro. Online delen er utrolig mange timer med moro, og det er ganske få som vil synes den er kjedelig. Grafikken online er litt svakere og det er ofte litt lagg når 16 man står sammen og kjemper. Men det legger ikke en demper på det utrolig artige online eventyret.

Alt i alt så leverer GTA 4 varene og litt til. Det er så mange gleder i spillet, alt fra å bare se skyskraperne til å kjempe seg gjennom heftige kamper. Liberty City føles så ekte at man noen ganger må se ut vinduet før å sjekke at man fortsatt er i Norge.GTA 4 har sine minuser men de kommer i skyggen av det fantastiske spillet GTA 4 er.Jeg anbefaler GTA 4 med hele mitt hjerte og litt til. Kjøp spillet nå!

+ med spillet: Fantastisk Stemning, realistisk verden, utrolig historie, heftige kamper , alt

- med spillet: Noen pop-ops, tidvis litt svak AI, ingen ting å bruke penger på

Grafikk:9