Perfect Dark (2000)

Perfect Dark er den spirituelle oppfølgeren til Goldeneye 007 på Nintendo 64. Å innfri i rollen som oppfølgeren til et av verdens mest elskede og samtidlig beste skytespill er en vanskelig oppgave. RARE bestod oppgaven med Perfect Dark, det innfridde og ga oss mer enn hva vi hadde våget å tro.

Grafikken i Perfect Dark er absolutt det ytterste man kan presse ut av N64, lyseffekter og refleksjoner på denne konsollen er sjeldent! Alt ser velpolert og ekstremt "rent" ut. Dette krever da en "Expansion Pak" fra nintendo, uten denne begrenses mulighetene i spillet veldig.

Lyden er ypperlig.Spillet har virkelig tale, i stedet for tekstbokser man selv må lese. Våpnene har en skikkelig lyd, og føles autentiske, med noen utenomjordiske unntak.
Fiendene roper, og skriker realistisk. Lydeffektene er også bra. Eksplosjonene har kraftige drønn, og kuler virrer rundt om ørene på deg. Kort sagt så er lyden fantastisk.

Har man spilt Goldeneye føler man seg fort hjemme i Perfect Dark. Kontrollen er ganske lik, altså er det ingenting å utsette på. Spillet har tre vanskelighetsgrader for singleplayeren. Fiendene er smarte nok til å rope på hjelp, eller flykte når det trengs. For å ta ut disse fiendene har man en stort arsenal. Spillet har ca. 30+ våpen å leke seg med. Alle er unike og har sine ulemper og fordeler. De fleste har også en annen funksjon enn bare å skyte. Det gjelder alt fra å se gjennom vegger, til å bli usynlig. Man ser ikke samme antall våpen i spill mer, synd.

Singleplayerdelen er intet mindre enn fantastisk. Historien har blitt kritisert for å ha dratt inn romvesner inn i bildet, men dette er en bagatell. Singleplayeren varer lenge, og har morsomme, spennende og varierte oppdrag.

Perfect Dark har også en co-op modus der to spillere kan samarbeide gjennom alle oppdragene fra singleplayerdelen.

Counter-op er en spillmodus som jeg ikke har sett før, eller siden Perfect Dark. Der inntar den en spilleren rollen som fienden til Joanna Dark. Spilleren som er Joanna skal fullføre oppdragene mens den andre skal hindre dette, i rollen som fiendene på banen.

Combat simulator er der man bruker mest tid i Perfect Dark. Der finnes det blant annet 30 forhåndbestemte utfordringer, som 1 til 4 spillere kan bryne seg på. Dette er givende, og spennende. Disse "Challenges" stiger i vanskelighetsgrad, og forandrer målene for spillerne utover. Alt fra "team deathmatch" til "king of the hill" er med. Hvis man ikke vil prøve disse så kan man selv lage scenario. Da får man velge mellom mange forskjellige spilltyper, som "king of the hill,""capture the case" osv. Man velger hvor dette skal skje blant et utall av baner. I tillegg velger man hvem som skal være der. I tillegg til maks 4 spillere, kan man velge med opp til 8 datastyrte medhjelpere eller motstandere. På disse datastyrte figurene, får man velge; utseende, vanskelighetsgrad, helse og type. man har mange bestemte typer de kan stilles inn på. En type er at om man skyter vedkommende, så ignorerer han alt og alle for å ta hevn over den som drepte han. Dette er umåtelig spennende og morsomt når vanskelighetsgraden er høy. RARE revolusjonerte skytespillsjangren med denne muligheten i multiplayer. I tillegg til alt dette kan man velge hvilke våpen som skal være spredd rundt på banen. Samt man kan velge helsen til de 4 spillerne, og tids og poengsbegrensning. Kort sagt: Multiplayerdelen i Perfect Dark er fortsatt den beste noensinne! Med et utrolig stort virvar av muligheter, kan man skape den matchen man vil ha. Ja. Den er bedre enn Call Of Duty 4 i multiplayer, selv uten online!

Perfect Dark er mitt favorittspill og er et av de beste skytespillene noensinne.

Grafikk: 10
Lyd: 10