Gears of War

Som en av de første store titlene til 360 hvilte det seg utvilsomt en stor byrde på Gears of war sine skuldre. Heldigvis for Epic og Microsoft ble det en braksuksess blandt både anmeldere og spillere. Om jeg deler den samme oppfatningen kan dere lese her.

Menneskene på den kriserammede planeten Sera blir sakte men sikkert utryddet av locustenevesnene. De fleste menneskene som er igjen lever isolert på Jacinto platået. Her er de trygge inntil videre. Selve spillet foregår 14 år etter locustenes første angrep, og vi inntar rollen som Marcus Fenix.

Historien er ikke spillets sterke side, og den er mest med på å danne et bakteppe for spillet snarene enn å stå på egne ben. Fordi det gears of war egentlig handler om er rein, rå, hard, macho action. Det er tydelig at utviklerne har blitt inspirert av filmer som Terminator og band som Manowar. Karakterene i spillet har med andre ord muskler som mr. Olympia og en bekledning som neppe kan kalles praktisk. De liker også å slenge ut "catchy" one-linere, samt ord som "shit" og "Fuck".

Det hele passer godt inn med selve spillbarheten som er svært blodig og barbarisk. GeoW forgår i tredjeperson og baserer seg på at man hele tiden holder seg innen dekning. For å gå i dekning trenger man bare å løpe mot en vegg og holde inne A på kontrollen. Herfra kan man sikte med venstre avtrekker og skyte med høyre avtrekker. Av og til kommer man dog i en slik situasjon at man må trå til med litt nærkamp. De fleste våpnene brukes bare som et slagvåpen, bortsett fra en bestemt rifle som har en påmontert motorsag. Sistenevnte lager mye søl, men har alikevel blitt et av GeoW sine mest populære våpen blandt fans.

I det store og hele er dette det eneste man gjør i spillet bortsett fra en kort sekvens der man kjører rundt i en bil. Det hele funker bra, kontrollen kunne kanskje vært hakket mer intuitiv men det er mer eller mindre det eneste jeg har å utsette på den. Et annet problem er at litt vel mange handlinger har blitt plassert på A knappen noe som kan forårsake at Fenix gjør noe annet enn det du egentlig vil.

Grafikken var kanskje det som vakte størst oppsikt når spillet ble vist fram for første gang. Det er dermed gledelig å se at spillet ser like bra ut nå som det gjorde første gangen. Karakterene er proppet med detaljer og omgivelsene ser virkelig flotte ut. Designbiten er kanskje ikke så orginal, men den passer vel forsåvidt godt til den generelle stemningen i spillet.

Geow sitt største problem er at det blottet for variasjon. Hele spillet går for det meste ut på det samme. Gå i dekning, skyt og gjenta. Putt inn en og annen motorsagduell og du har GeoW i et såkalt nøtteskall. Enspillerdelen er også svært kort, og online delen er mer populær enn den er bra. Likevel er GeoW på mange måter en underholdene affære, som gir deg mye blod, action og store svette mannfolk for pengene.

Medlemsanmeldelser32
Samlet karakter: 9.6/10
1