God of War (2005)

Jeg ser meg rundt omkring. Hjertet slår fortere og fortere, jeg er omringet. Det er mange soldater rundt meg. Et vanlig menneske ville aldri kunne drepe dem. Men jeg er ikke noe vanlig menneske, jeg er Kratos!

God of War er uten tvil et av PS2 sine beste spill. Spillet har det meste et spill kan ha, vakker grafikk, nydelig musikk, kjempe bra gameplay,historien er bra også. Dette er et spill som man aldri glemmer, og nå skal jeg forklare deg hvorfor.

Du er Kratos, en person som man trygt kan si er sint. Du har noen av de kuleste våpnene noen gang laget, nemlig Blades of Chaos. Du befinner deg på en båt som blir angrepet av forskjellige monstre. Og verst av alt, skipet blir angrepet av den fryktede skapningen Hydra! Denne fryktelige skapningen har 9 hoder som alle må beseires. Og la meg si det slikt, det siste hodet er så stort at jeg mistet pusten. Slikt startet et av mine beste PS2 eventyr.

God of War handler om Kratos. En kriger som er full av sinne. Grunnen for dette er at guden Ares lurte han til å drepe sin egen kone og barn. Kratos er ute etter hevn og han har alt han trenger muskler og
og Blades of Chaos. Men Kratos har et stort problem, ingen menneske har noen gang drept en gud. Og dette er historien til en av verdens beste volds orgier.

Noe jeg merket fort var at grafikken var nydelig. Miljøene er vakkert laget, designet på banene er bra og alt er rett og slett bra laget. Man får fort følelsen av å være i Hellas. Stemningen er også nydelig, noe som musikken skal ha mye av æren for. For når man hører musikken så får man enda mer følelsen av å være i Hellas. Jeg klarte uten problemer å leve meg inn i spillet, grafikken og musikken hjelper mye til. Men det som virkelig lot meg leve meg inn er gameplayet.

Når man spillet God of War merker man fort en ting. Spillet er veldig voldelig, du har Blades of Chaos som er 2 sverd som er festet til flere meter lang kjetting. Og tro meg, du kan gjøre mye heftig med de sverdene. Kampsystemet er enkelt og bra. Du bruker kjappe angrep med firkant og kraftige med trekant. Selvfølgelig så kan du kombinere og gjøre noen deilig angrep. Etterhvert i spillet så får du flere magiske angrep som tar kampene fra kule til fantastiske. Ingen ting slår følelsen en å kaste et lyn på en hjelpeløs fiende eller å gjøre fienden til stein og etterpå knuse dem i små biter. Det er flere heftige magiske angrep men jeg vil ikke avsløre alle. Man forsvarer seg med L1 knappen og man kan ta tak i fienden med runding. Men etterhvert som man kommer lengre i spillet, så er det ikke bare å trykke firkant for å vinne. Du må bruke hjernen for å finne den beste måten å drepe motstanderen din på, og når man har drept sånn cirka 30 fiender i en kamp så sitter man igjen med en deilig følelse.

Noe som også gjør God of War bra er fiende du møter. Skaperne har hentet mange skapninger fra gresk mytologi. Du møter alt fra Medusa til fryktelig kraftige minotaurer. Du skal få slakte alt slags mektige skapninger i God of War. Spillet sin gameplay er så enkelt men deilig at du vil elske det. Jeg smilte et ondt smil når jeg stakk sverdet mitt i munnen til en minotaur. Jeg elsker å rive hodet av Medusa. Jeg kan trygt si at jeg elsker kampene på God of War. Man møter mange forskjellige uhyrer og dette gjorde slikt at det ikke ble for likt. Kampene er varierte og miljøene man slåss i er varierte. Spillet blir aldri kjedelig.

Vist jeg skulle beskrive God of War med 1 ord så måtte det blir stort. Sånn cirka alt i spillet er svært, bossene er ikke noen små kjedelige skapninger. De er svære farlige skapninger og når man først ser på dem så virker det som en umulig oppgave å drepe dem. Men tro meg, ingen ting skal komme i veien for Kratos sin hevn. Og tro meg når jeg sier dette, de fleste monstre som møter Kratos ender opp i flere biter. Kratos er uten tvil en av mine favoritt spill helter. Han er tøff, farlig og har har også en liten følsom side.

Historien er mer en jeg har nevnt, men jeg føler at spilleren selv må oppleve det. For dette er et spill som byr på en historie som har noen skikkelig twister. Historien er bra, enkelt fortalt og engasjerende. Hva mer kan man be om.

Miljøene si spillet er veldig bra. Du skal lure deg rundt i kloakken og vandre i en uvennlig ørken. Du skal også i et farlig og spennende tempel. Du vil besøke forskjellige miljøer som alle er varierte og nydelige. Alle steder i spillet er fullt av monstre, og du vil med glede drepe dem.

Men spillet er ikke bare masse vold. Det er flere gåter i spillet som krever at også tenke muskelen brukes. De er ikke så vanskelige, så vis du tenker i noen sekunder så skal det gå bra. Men det er deilig å kunne tenke litt og bare ikke gå rundt og drepe. Det blir den lille pausen fra volden som gjør at man ikke blir lei. For sekundet etter at gåten er løst så er man klar for å kjempe mer.

Historien i spillet er bra men ganske kort. Det tok meg kun 8 og en halv time å klare hele singel playeren på normal. Men God of War er et spill du kan klare mange ganger. For det fantastiske gameplayer blir ikke kjedelig. Det er masse bra bonus innhold som man kan få med å gjøre forskjellige ting. Så man er motivert til å klare spillet på God Mode noe som ikke er enkelt. Så spillet egner seg godt for de som vil teste sine evner. Vis du virkelig er glad i å teste deg selv så vil God of War gi deg mange timer med glede.

Noe som jeg også må nevne er at du ikke kan styre kameraet ditt selv. Men dette ble egentlig aldri noe problem, for kameraet funker utrolig bra. Det kommer seg alltid i bra posisjon og man har hele tiden bra oversikt. Det kan være noen få ganger at kameraet ikke er i bra posisjon men det ble aldri noen store problemer for meg.

Jeg har egentlig kun 1 negativ opplevelse. Siste bossen var en stor skuffelse. Etter alle de fantastiske kampene som jeg hadde vært gjennom så ble bossen en nedtur. Jeg vil ikke si for mye om dette, men jeg føler at det burde nevnes. Jeg kan også si at alle andre bosser er utrolig kule og kreative.

Alt i alt er God of War et utrolig bra spill. Et spill som har gitt meg mange fine timer med spilling. Jeg anbefaler spillet til alle sammen, og selv om det ikke er til PS3/360/Wii så er det fortsatt fantastisk spill. Dette er noe som alle burde prøve!

+ med spillet = Fantastiske kamper, nydelig grafikk, stemningsfull grafikk, bra historie

- med spillet = Litt kort historie, en dårlig siste boss.

Grafikk:10