Resistance: Fall of Man

Ekstreme blodeffekter, fæle monstre og ett skummelt virus. Kan det slå feil?

Oppskriften er gammel. Vi har sett den en halv million ganger, og halvparten av verdens FPS spill i tillegg til noen filmer har brukt den. Likevel fungerer den som regel greit nok som ok underholdning.

Russland har akkurat sperret av grensene sine og folk verden over lever i frykt over hva de pønsker på. Etter en stund bryter ett farlig virus løs og sprer seg utover hele verden. Viruset omformer mennesker til den farlige rasen chimera. De har blant annet evnen til å lege seg selv utrolig kjapt på slagmarken i tillegg til å være i besittelse av ekstremt gode reflekser. En liten motstandsgruppe med mennesker har klart seg i Storbritannia og får hjelp fra Amerika i ett siste forsøk på å gjenvinne kontrollen.

Etter den kjappe introduksjonen får vi ta kontrollen over en legendarisk soldat av Amerikansk opprinnelse. Det viser seg selvfølgelig snart at han er spesiell fordi han har mottatt smitten, men likevel har igjen det menneskelige i seg. Likevel opplever vi under spillets gang at han får noen ekstra egenskaper på grunn av dette. Hvordan det går til slutt vet jeg ikke da jeg ikke er helt ferdig ennå selv.

Med en gang jeg får kontroll merker jeg at det er noe litt snodig. Grafikken er mer enn akseptert og egentlig ganske detaljert og fin. Omgivelsene er også godt gjengitt og du føler i grunn at du er i Storbritannia. De er også varierte og du vil etter hvert besøke huler og forskningslabber. Klassisk FPS, men det funker da. Det jeg stusser over er at animasjonene føles veldig raske og andre ganger ikke en gang tilstedeværende. Man venner seg jo til det, men det føles bare litt rart.

Etter å ha spilt en liten stund merker jeg også at spillet føles veldig gammelt, om man ser bort fra grafikken i alle fall. Fysikken er jo også grei, da den er der. Den virker ganske så selektiv. Fysikken er tilstede da den selv vil liksom. Områdene er også altfor lite interaktive i forhold til hvilken standard jeg er blitt vant med. I det ene øyeblikket er det som med de fleste FPS spill jeg er kjent med. Jeg løper rundt og dulter borti kasser og andre møbler, men i det neste står ting bom stille samme hvor hardt jeg løper inni eller skyter på dem. Spesielt skuffende var det når jeg ikke fikk lov til å knuse flaskene som lå på gulvet. Det føles også veldig rart når man løper gjennom døde fiender eller enkelte gjenstander.

Gameplayet er ganske rett frem. Som tidligere nevnt får vi varierte miljøer, men gameplayet holder seg likt. Ingen spesiell utfordring her. Du kan løpe på ganske bra, men bare pass på at du alltid kan ta dekning i ett par sekunder så klarer du deg. Det tar nemlig ikke veldig lang tid før du kan fylle opp igjen litt av livene dine ved å unngå skade i ett par sekunder. Dette kan i noen områder føre til veldig mye løping frem og tilbake. AI-en er også varierende, noen ganger virker den smart nok, andre ganger helt elendig, men til sammen grei nok. De kan både bestemme seg for å holde seg bak cover og for å løpe på deg, men noe særlig til samarbeid finner vi ikke. Det største problemet er i grunn at de er så mange at de ikke behøver.

Ja, alt i alt er gameplayet ganske standard, det samme kan sies om grafikken. Lyden også er vel i grunn det. Den er mer enn god nok, men skiller seg ikke ut. Du hører masse skytelyder overalt og ett og annet brøl fra monstrene under kamp. Ingenting spesielt, men det passer. I de litt stillere seksjonene mens du løper i ganger kan du også finne på å høre dem grynte litt rundt svingen. Dette tror jeg er ett forsøk på å gi deg ett lite grøss.

Det er ett område spillet feiler på. Det virker som om det har lyst til å gi deg litt små grøss innimellom, men det er så forutsigbart at det ikke går. I verste fall er de "skumle" seksjonene litt stressende og du kan kanskje få ett lite skvett en gang i blant. Men det klarer jo til og med Final Fantasy spillene å gi deg.

Blodeffektene er som tidligere nevnt ganske ekstreme. Jeg har sett verre, men du legger merke til at det er blod her. Likevel er det litt kjedelig og om du stopper opp for å skyte litt i ett dødt monster (ja, jeg er morbid) så vil du fort legge merke til at det er den samme kjedelige animasjonen som alltid gjentar seg. Ragdoll er også tilstede, men også denne er kjedelig. Det er vanskelig å leke seg noe særlig med denne da det er så lite reaksjon på hva du gjør med kroppene. (det kom ut feil).

Jeg har ikke fått testet multiplayer delen enda, men jeg ble positivt overasket over at det var med lokal coop i dette spillet. Dette var noe som så ut til å fungere greit selv om jeg bare prøvde et nivå med broren min. Er det noe jeg generelt har savnet i next-gen (current-gen kalles det vel nå) spillene er det lokal multiplayer. Det er en spesiell stemning som skapes da man sitter sammen med en kompis og rett og slett hyler og skriker skjellsord til hverandre. Samme om man er på lag eller ikke. Noe gjøres for dårlig uansett.

Våpnene er også verdt å nevne. Du starter med ett enkelt maskingevær (som i grunn er min favoritt), men du får under spillets gang tilgang til en god del rimelig oppfinnsomme våpen. For eksempel har vi ett våpen som lar deg skyte gjennom cover. Det er jo hyggelig, bare ikke så hyggelig når det blir brukt mot deg. Fiendene holder seg også i hovedsak til en type monstre, men ikke se bort i fra muligheten for at du får besøk av både større og mindre monstre som gjerne vil hilse på.

Alt i alt er dette ett greit spill som egentlig er morsomt å spille, men det føles bare litt gammelt. Vi har sett monster spillene før, og dette skiller seg ikke ut i mengden. På de tidligere trailerene så jeg for meg ett spill litt i farcry stil. Det så ut til å starte med 2. verdenskrig spill hvor det plutselig kom monstre til. Jeg fikk også inntrykk av ett litt mer lagbasert spill hvor menneskene måtte jobbe sammen mot en felles fiende. joda, dette skjer i historien, men i praksis løper du rundt mer eller mindre alene. Det kommer stadig vekk andre soldater innom, men de blir som regel slaktet fort. Heldigvis er det noe hjelp i dem før de dør. Det er da hvertfall positivt. Men samarbeid i mot monstrene kunne kanskje gitt noe nytt til denne gamle sjangeren.

+ God grafikk, spennende og varierte våpen, lokal coop!
- Sett det før, for lite interaktive områder

Grafikk: 9/10 I grunn ganske detaljert, og folkene ser overbevisende ut med overbevisende animasjoner (bare litt raske in-game). Faktisk bedre enn for eks. MGS4. (I alle fall i filmklippene)