Xpand Rally

Techland har børstet støvet av deres glimrende Chrome Engine og tilpasset den deres nye Rallyspill til PC. Bernt har festet rattet til skrivebordet og skrenset rundt i hele verden.

Den Polske utvikleren Techland overrasket mange da de slapp FPS-spillet Chrome for ett år siden. Chrome fikk en blandet mottakelse av pressen, men spillets strekeste kort var den imponerende grafikken og nå er Techland tilbake med ett rallyspill som kjører på den samme grafikkmotoren og de leverer et fartsfylt og grafisk komplett spill med Xpand Rally.

Jeg er positivt overrasket over hvor godt dette rallyspillet er med tanke på det grafiske og gameplaymessige. Jeg må virkelig ta av meg hatten for et glimrende stykke arbeide. Det som gjør grafikken så knakende god er Techland's bruk av den "gamle" men gode Chrome Engine i spillet. Det kan sees med tanke på alle de effektene og den rene grafikken som øynene knasker seg gjennom, med lys og skyggeeffekter som nesten får meg til å hive etter pusten. Du får en enorm variasjon i både baner og biler. Med 9 forskjellige rallybiler i 35 diverse varianter. Dessverre finner du ikke lisensierte biler, men det er tydelig at de har latt seg inspirere av de bilmodellene som deltar i WRC. Her er bare navnene gjort om, mens de tekniske spesifikasjonene er akkurat de samme som du finner i virkeligheten. Du kan også fråtse i hele 75 baner, fordelt på 5 forskjellige deler av verden. Her må du bare gjøre seg klar til å kjøre på underlag som sand, grus, gjørme, asfalt og sist men ikke minst snø og is.

Heldigvis faller ikke Techland i fellen med en forrykende innpakning og et elendig innhold. I dette spillet får du alt du kan begjære av grafisk snadder, godt gameplay og lang holdbarhet. En annen ting som gjør spillet veldig digg er muligheten til å oppgradere kjerra med alskens deler. Her har du ikke mindre en 600 deler du kan mekke opp bilen din med. Å oppgradere kjerra koster penger og det får du etter hvert løp du (forhåpentligvis) vinner. Helt i begynnelsen kan du gjøre det ultimate valget, om du vil kjøre en mer simulator-aktig rallydel eller om du foretrekker arcadekjøring. Forskjellen er at i simulatordelen betyr skader mye mer, pluss at hvordan du setter opp bilen før løpene har mye å si.

Det gjelder også å holde seg på veien, for må du bruke penger på reperasjoner går dette på bekostning av oppgraderingene. Du kan med andre ord ikke kjøre villmann. Xpand Rally er ikke like vanskelig som Richard Burns Rally (RBR), kongen av rallysimulatorer, men du skal selvsagt være forsiktig også i dette spillet. Xpand Rally overrasker ikke på det lydmessige og er som rallyspill flest, med den normale motorduren og musikk som ikke bryter noen grenser.

Har du ratt og pedaler vil du kunne nyte dette spillet på sitt beste. Jeg for min del har testet spillet med et Momo ratt fra Logitech. Det fungerer perfekt og spillet reagerer momentant på de bevegelsene jeg gjør. Du kan faktisk snu kjerra på en femøring. Ønsker du å møte en langt hardere konkurranse, kan du jo selvsagt gå online og her vil du kunne konkurrere mot rallyentusiaster over hele verden. En annen ting som er verdt å nevne i forbifarten; Techland har også lagt med en egen "ChromeEditor". Ved hjelp av denne kan du lage dine egne baner etter eget forgodtbefinnende. Skal jeg sammenfatte spillet med noen få ord, kan jeg driste meg til å si at dette er grafisk flott, variert og med overraskende bra gameplay.

Har du dilla på rallyspill og er gått lei de du har på PC. Kjøp Xpand Rally og få deg en real runde rallykjøring med en rikdom av variasjon og lekker grafikk som gjør opplevelsen fullkommen.

Nå er det ikke lenge til Xpand Rally Xtreme dukker opp og jeg gleder meg som en liten unge til spillet!

Samlet karakter: 8/10