Mercenaries 2: World in Flames

"I love the smell of napalm in the morning" (Oberstløytnant Bill Kilgore, Apocalypse Now.) eller "I love the smell of roasted rainforest in the afternoon" som leiesoldaten Mattias Nilsson så hårfint har døpt det om til, for å unngå opphavsrettigheter, er et meget beskrivende utsagn for Mercenaries 2. Mercenaries 2 er nemlig spillet for deg som synes nyttårsaften er årets beste dag, og at det er alt for mye snakk i krigsfilmer.

I Mercenaries 2 spiller du en av tre valgfrie leiesoldater som gjør et oppdrag for Venezuelas kommende president. Men den kommende presidenten er alt annet enn en snill mann og prøver å drepe deg etter at du har gjennomført oppdraget. Som leiesoldat er dette helt dagligdags, men når du ikke betales for jobben, så klikker du komplett i vinkel og får kun en tanke i hodet. Hevn. Koste hva det koste vil, du skal drepe presidenten, og om du må rive hele landet i fillebiter for å få det til så ser du det nærmest som en bonus.

I Venezuela driver forskjellige fraksjoner med mer eller mindre lyssky forretninger, og de har alle sine interesseområder de ønsker å beskytte. For å få tak i presidenten kan det lønne seg å samarbeide med disse fraksjonene da de betaler bra, og gir deg tilgang til bedre våpen som du kan skvise den latinamerikanske Quislingen med. Og det er våpen hele spillet egentlig handler om. Tanks og luftangrep, bomber og granater, sniperrifler og bazookaer - her er alle tenkelige våpen, er du riktig ivrig kan du til og med få tak i en liten atombombe. Spillet er på sitt aller nydeligste når du teppebomber et nabolag, eller pulveriserer en tanks med bensinbomber.
Du trenger ikke å engste deg for å låse deg til en fraksjon gjennom hele spillet; som leiesoldat er det pengene som er din sjef, og du bestemmer selv hvem du vil jobbe for, og når.

Mens du herjer rundt, eskalerer konflikten fra en liten borgerkrig, til å bli en stor internasjonal krise. Noe av dette har naturlige årsaker, men som det forvokste lemenet du er så gjør ikke du situasjonen noe bedre når du senker tankskip, kaprer helikoptere eller bare banker livsskiten uten av en annen nasjons soldater.

Mercenaries 2 byr ikke på dype konversasjoner, eller kjærlighetsplott, men det er en voldsorgie som får GTA til å virke som en barnehage. Action, action og atter action er stikkord. Dette spillet byr på mange timer med underholdning, og selv etter nærmere 70 timer er jeg fortsatt ikke lei, og heller ikke i mål. Det er så vannvittig mye å gjøre her, følger du bare de nødvendigste oppdragene kan du sikkert bli ferdig på en 10-12 timer, men jeg går aldri lei av å bombe meg gjennom tilleggsoppdragene. Bra variasjon, økende vanskelighetsgrad og stadig nye våpen gjør at spillet har lang levetid.

For å hjelpe deg i felten ansetter du noen assistenter, en pilot, en helikopterpilot og en mekaniker. Mens helikopterpiloten og piloten fungerer bra nok mener jeg at mekanikeren kunne blitt bedre utnyttet. Mens du løper rundt i naturen kommer du over verktøybokser med ekstradeler som mekanikeren din kan bruke til å skru sammen kjøretøy med litt ekstra omf. Det hadde helt klart vært moro om man også selv kunne velge hvordan kjøretøyene ble satt sammen.

Grafisk sett er ikke Mercenaries 2 banebrytende på noen som helst måte. Det minner mer om GTA: San Andreas enn GTA IV - god forrigegenerasjonsgrafikk med andre ord. Spillbarheten er dog veldig høy. og alt kan ødelegges. Trær kan brennes, hus kan legges i ruiner, biler kan sprenges, og broer kan bli minnesmerker. Neste gang du spiller er det meste tilbake, men det gjør ingenting - det er bare moro å sprenge det på nytt, med et annet våpen.

Jeg kan ikke uttale meg om musikken, for den har jeg strengt tatt ikke lagt merke til, men lyden av våpen og motordur er tilfredsstillende for meg. Mercenaries 2 gjengir i mine ører lyden av en Harley bedre enn noen andre spill jeg har spilt.

Det er noen glitches her og der, og plutselig står du inne i sementen i en bro, eller inne i en bensintank, eller blir hengende i løse luften, men i all moroa legger man knapt merke til det. Dessuten så glemmer man alle slike ting når man tilkaller alle bombers mor over en oljeplattform, hopper i havet og svømmer for livet mens brennende borerigger suser forbi deg i luften.

Kontrollen er grei, ikke for klønete, men heller ikke veldig intuitiv. Den læres dog veldig fort i spillets innkjøringsdel, og fungerer tilfredsstillende. Rygging med tanks er og blir allikevel en ting jeg ikke har klart å mestre.

Multiplayerdelen består av en coop-del, og for de som dette er viktig for, så er dette enda morsommere enn singleplayerdelen. Pass bare på at du spiller med en som har mikrofon, og som er noenlunde oppegående. Forhåpentligvis vil det komme flere versjoner av flerspilleri i fremtiden, men for øyeblikket er det moro nok.

Mercenaries 2 er for meg årets første spill som IKKE skuffer. Mercenaries 2 leverer varene med et smell, og har en stor gjenspillbarhet. Multiplayerdelen består av en coop-del, og for de som dette er viktig for, så er dette enda morsommere enn singleplayerdelen.
Så hvordan skal vi konkludere dette?

Grafikk: 6/10 - Grafikken er ikke helt par med dagens teknologi, men ikke la det ødelegge for et av årets høydepunkt. Lyse, klare farger gir allikevel en god følelse.
Lydbilde: 6/10 - Musikk er ikke noe man legger merke til, og jeg er faktisk usikker på om det er musikk når man spiller til vanlig... Motorsykler, eksplosjoner og våpen er godt gjengitt, og spiller du på XB360 så kan du jo bare sette på noen låter du selv liker. Voiceacting er grei nok, men det er litt mangel i mangfold av kommentarer.
Gameplay: 10/10 - Fun, fun, fun! Fysikkmotorer er et ukjent begrep, og det hender at ting henger seg opp - men du verden så moro det er allikevell. Dette spillet har stor replayvalue, og vil gi meg glede i flere år fremover.

Totalt gir jeg Mercenaries 2 8/10. Glitching, ingen modifiseringsmuligheter og mangel på kommentarmangfold trekker ned. Spillet er allikevel såpass moro at jeg ville valgt dette foran en rekke andre titler når om helst.

Samlet karakter: 6.3/10
1
2