Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dead Space

Du hører hylene omringe deg, metall som faller på metall og lager ekko i flere sekunder rundt deg.
Du fortsetter uansett ferden din gjennom den mørke korridoren, skipet MÅ og SKAL fikses, såpass vet du.
Brått svikter lyset, du fryser rett og slett fast der du står, og hever våpenet.
Stønningen som kommer fra mørket nærmer seg, så du gjør deg klar til nok en dødskamp.
Men plutselig er lyset tilbake igjen, ingenting venter deg.
Du puster lettet ut, og fortsetter ferden innover i Ishimura.

Velkommen, til Dead Space.

For å få det første spørsmålet mange stiller seg unna veien med en gang, nei, dette virker ikke som om det skulle være Doom 4.
Faktisk, vil jeg si at å sammenligne Dead Space med Doom 3 (en sammenligning veldig mange har gjort) er rett og slett en fornærmelse for Dead Space.
Dead Space er alt det Doom 3 ikke er når det kommer til eksperimentering, nyvinninger, utførelse og atmosfære.

Med det sagt oser heller ikke Dead Space over av orginalitet virker det som.
Ved første øyekast på kinesis, får mange en viss HL2 følelse, og stasis bringer deg tilbake til alle de spillene som lar deg kontrollere tid i strid.
Omgivelsene er det som mange forbinder med Doom 3.
Endeløse lange grå korridorer, eller, det er det man tror.

Dead Space lider for min del ikke av samme problemet som Doom 3, der man føler at man går i sirkel (i Dead Space gjør man vel strengt talt faktisk det) i de samme kjedelige korridorene time etter time.
Dead Space er heller ikke en tur til Edens Hage sånn sett, men Dead Space klarer å gjøre hver del av skipet eget og gi det en følelse av selvstendighet fra de øvrige delene av skipet.
Og som om ikke det er nok, er utsikten til verdensrommet visse steder til å miste pusten av.

Så bare for å konkludere den første lille delen av anmeldelsen, nei, du kjøper ikke Doom 4 ved å kjøpe Dead Space, du får et eget, unikt og et utrolig gjennomført spill.

For Dead Space er et av de få store spilltitlene i år som IKKE, er en form for oppfølger.
Det prøver å få til noe nytt i en veldig utsatt sjanger, som for øyeblikket lider litt av fordommer og forutsigbarhet.
Dead Space lykkes til en viss grad.

Tross sin repetivitet, og at man ikke får noe spesielt ved å spille rundt spillet, er spillet høyst underholdende, mye takket være "Dismemberment" systemet.
Det ene av få unike ting ved Dead Space er nettopp hvordan man fjerner seg med disse bestialske monstrumene fra det ytre rom.
I stedet for å holde inn skyteknappen og skyte vilt mot hodet og torsoen, gir EA deg en utfordring.
I Dead Space er det viktig at man tar seg tid når man skal skyte, fordi monstrenes svake punkt er (vitterlig og morsomt nok) armene og føttene.

I motsetning av mange andre skytespill, gir Dead Space deg utrolig mange muligheter til å avgjøre en kamp til din fordel.
Du kan skyte av føttene til et beist, som da ikke vil dø med det første, men vil iallefall sakke det nok opp til at du kan konsentrere deg om å sakke ned de andre som kommer også. (Bare bli vant med tanken med en gang, de kommer sjelden alene).
Eller du kan bruke kinesis til å kaste avskutte romvesen deler mot sine egne (eksplosive tanker funker også veldig bra).
Skyter du et beist av hodet, vil det bare gå inn i et slags "rage-modus" og storme mot deg i en heidundrende fart, (merkelig nok liker de ikke at noen skyter av de hodet) og derfor er det rett tilbake til den orginale, og mest effektive taktikken, å skyte av de føtter og armer.

Noe annet som kan nevnes bare sånn i forbifarten er hvor skummelt spillet er.
For etter at jeg hadde sett masse intervjuer, videodagbøker og trailere, var det positivt å se akkurat hvor mye EA fokuserte på at spilleren skulle bli skremt når han/henne spilte Dead Space.
De lykkes til en grad.
EA har gjort en makeløs jobb med lydbildet og skuespillere i dette spillet, og man ER faktisk på et skip omringet av monstre, man føler det.
Problemet er bare at EA har fokusert for mye på "vestlig skrekk", istedet for å fokusere på asiatisk psykologisk terror (Veldig mye i Dead Space er inspirert av et eller annet Asiatisk, desverre er ikke grøsserstemningen et av de).
Dvs at de skviser inn så mye skvettemomenter som mulig, og mener at skvetter man blir man skremt.

I beg to differ som det så pent heter på nynorskt.

Man er redd når man ikke tør å gå rundt neste sving, pga at man rett og slett ikke vet hva som venter rundt neste sving.
Å få folk til å skvette kan man gjøre når som helst, og det er en reaksjon som varer i maks 3 sekunder etterpå.
Det er morsomt, men ikke spesielt skummelt.
De har det perfekte lydbilde i spillet, men de mangler atmosfæren (no pun intended) som gjør at spilleren føler seg hjelpeløs.

Når vi først snakker om at man skal føle seg hjelpeløs, så er det også et av spillets svake punkt som horrorspill.
Man får rett og slett alt for mye ammo.
Man blir ikke oppfordret til å være innovativ rett og slett fordi man må det, men fordi man velger det, noe som jeg personlig synes er feil i et "survival-horror" spill.
Man skal rett og slett måtte finne andre måter å overleve på, ikke bare plaffe løs med plasma-våpen og farte rundt uten noen nevneverdige problemer.

Våpnene i spillet har også fått en litt for dårlig rolle i spillet som "tilfeldige våpen".
Poenget med spillets helt Isaac Clarke var nemlig at han skulle være en taus uskyldig rørlegger (noe lignende iallefal) uten den røde hatten og rakettkasteren, og her har EA rett og slett gjort det vanskelig å tro på når man ser på våpnene.
Jeg vil ikke finne en flammekaster i verktøykassa og få fortalt at dette er et verktøy, det føles ikke ut som det og det er det viktigste.
Her har de rett og slett gjort en bedre jobb FØR spillet, og sluppet en "verktøy katalog" som forklarer verktøyene og deres roller, men i spillet er de rett og slett for like våpen til at de føles slikt som EA vil at de skal føles.

Så kommer de gode nyhetene.

Dead Space bruker et kamerasystem veldig likt det som brukes i Resident Evil 4, et "overskulderen" perspektiv, som funker vanvittig bra, og som gjør at jeg personlig aldri har hatt problemer med kameravinkelen.
Som FPS tror jeg spillet ville ha mistet mye av den lille selvstendigheten spillet faktisk har, og da kunne man enda lettere trukket paraleller til Doom 3 o.l. tankeløse spill.

Stasis og Kinesis systemet funker ypperlig, og selv om man skulle tro det, får man ikke den "stjålet konsept" følelsen over de, de passer derimot helt ypperlig inn i Dead Space sin verden.

Isaac er tung å gå med, men samtidig smidig og elskverdig, kontrollene er nemlig noe av det beste jeg personlig har spilt med i løpet av XBOX-karrieren min.

Monstrene er ensformige til tider, ja, og EA kunne lett ha tatt vekk at sterkere-romvesener markeres med at de er svarte, men monstrene som er tydelig inspirert av The Thing har sin tilhørlighet i Dead Space verdenen, de føles unike.

Lydbildet og skuespillerne gjør en fantastisk jobb, og at man slipper skuespillere som gjør sin entrè som i f.eks Far Cry 2, er utrolig digg.

Kampene og kampsystemet er vanvittig pent, spennende og morsomt, og er spillets desiderte høydepunkt.
Bosskampene er også store høydepunkt i spillet. (Jeg sier bare Zero-G).

Zero Gravity i spillet er et av få unike ting, og det også funker utmerket.
Jeg vet ikke hvorfor, men å hoppe fra bakken til taket, for så å kveste fiender er uhyre morsomt.

HUD-displayet er borte vekk, og man sitter igjen med et 3D-meny system, healthbar på ryggraden og ammodisplay på våpenet, noe som gjør at skjermen føles utrolig pen og ryddig ut, fri for alskens unødvendig rot.

Historien i spillet er fengende, og benytter det samme systemet Bioshock og Doom 3 bruker, nemlig såkalte "logs".
Dette funker dog utmerket, og jeg vil si at her er Dead Space bedre enn de to øvrige spillene.

Så, still deg spørsmålet:
Hva er det med Dead Space som gjør at du IKKE, vil spille det?
Rett og slett ingenting er svaret.
Dead Space er de store titlenes lillebror når det kommer til oppmerksomhet, men den slår Far Cry 2 lett for min del når det kommer til spillbarhet og underholdning.
Dead Space ER rett og slett en silent-hit, som treffer i mellomgulvet med stor kraft, og gir deg en utrolig opplevelse.
Den store svakheten er dog at for mange vil dette spillet føles uinspirert ut, og man vil føle at man har vært her før hvis man har spilt titler som Doom 3 og Bioshock.
Kontrollene er til tider likt Gears of War, og kamerasystemet er som snytt ut av nesegrevet til Resident Evil 4.

På tross av dette står Dead Space støtt på egne ben, og er for undertegnede et av årets 3 beste spill så langt.

For ser man forbi et par unødvendige sekvenser i spillet, forbi alle sammenligningene og fordommene, er Dead Space et orginalt uorginalt mesterverk som kun "felles" av sin egen drøm om storhet.


Et spill for fans av filmer som Event Horizon, The Thing eller Alien, og av spill som Doom 3 (selv om de er ulike) Resident Evil 4 og Bioshock.


Så hva venter du på?

Samlet karakter: 7.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10