Anno 1701: Dawn of Discovery

Er det en grunn til at du kjøper DS, så burde det være Anno: Dawn of Discovery. Det er et strategispill der du bygger byer og forsvarsverk, altså veldig typisk for et strategispill. Spillet foregår i 1701 og soldatene bruker krutt og bajonetter for å nå sine mål.

Selve historien går ut på at du skal få innflytelse og ta over territorium, og deretter slå din onde rival. Du er en glad eventyrer som for ordre fra din dronning og kapre det meste av øyeområdene i en del av verden. Desverre er det allerede en annen ond og vakker dronning som har innflytelse i disse øyeområdene det er snakk om. Det er selfølgelig erkerivalen til din egen dronning, og krigen er naturligvis i gang. Ganske originalt, men fengende. Historien går over en relativt lang tidsperiode, så det er flott å ha med seg på en lang biltur eller noe. For å komme deg videre i historien er noe du må gjøre å bygge byer, handle med sivile folk eller foretningsmenn, møte farlige indianere, angripe fiender og selvsagt forsvare deg mot ildsinte pirater! Alle kartene du spiller på er delt opp i mange øyer, så det er ikke fastland det er snakk om. For hvert nye kart starter du med en eller flere båter, og skal fortest mulig okkupere eller ta en eller annen øy. Du må som oftest også ha flere øyer, fordi det er noen øyer der foreksempel avlinger ikke vokser opp så godt eller at fjell med edelsteiner ikke finns på den øya du allerede har kapret. Til gjenngjeld har kanskje øya di det som trengs til å lage te plantasje eller korn.

Slosse - systemet er lett og simpelt. Du får et oversiktskart over hvor mange soldater du og dine fiender har, og deretter får du statistikk over hvem som ligger best ann og hvor mange som mister livet. Du er liksom ikke med i kampen, men ser statistikken over den. Det er ikke hovedsaklig at den parten som har flest soldater vinner, fordi det kommer ann på hvor godt de er trent opp og hvor godt utstyr de har. Du kan kjøpe oppgraderinger av soldater på et arkadium, men det koster ofte flesk. Soldater blir trent opp i sin lokale festning. Når det gjelder båter, kan ikke de krige mot hverandre. Det eneste de gjør er å transportere soldater eller å kapre en øy der ingen har vært enda. Litt dumt, men du overlever nok sikkert.

Gjennom hele spillet bruker du bare touchpennen på den nedre skjermen til å bygge og skyve deg rundt på kartet. På den øverste skjermen er rådgiveren din og nesten allt viktig info om det som skjer. Touchpennen gjør at spillet blir utrolig morsomt og spennende, mye bedre enn å bruke knappene. Hvis du vil kan du gå til options å lage snarveier ut av knappene, slik at spillet går litt fortere for seg. Kommer ann på om du liker det på den måten da. Det finnes to "Zoomeleveler", og dette er da nærbilde og bilde fra avstand.
Menyene som knapt tar plass på den nedre skjermen er også godt gjennomført og er lett å bruke. I menyene styrer du foreksempel taxene, hvor mye innbyggerne dine skal betale i skatt og se hvilke oppdrag du har i loggboken din. Du kan også kjøpe og selge varer. Det er ikke vanskelig å forstå hva du skal gjøre, men selve vanskelighetsgraden er høy. Til og med easy er rimelig vanskelig. Dette burde kanskje vært litt bedre balansert, slik at nybegynnerne kan føle seg velkommen.
Selve bygge- menyen er også god, der det er delt opp i forskjellige kategorier som foreksempel mat, byggemineraler, hus, forsvarsverk, hager og viktige bygninger. Viktige bygninger er slike bygninger som innbyggerne dine trenger etter hvert, slik som kirker og teater.
Gjør du dine innbyggere fornøyd med å bygge det de vil ha og gi dem mat og slikt går de opp i rang og blir mer og mer sivilisert, men de krever også mer etterhvert. Systemet virker godt, men som sagt er det vanskelig å oppfylle kravene deres.

Du kan også bli rammet av katastrofer og bli angrepet av pirater. Katastrofer som jordskjelv og vulkaner kan ramme deg, men heldigvis skjer det ikke så ofte. Byen din kan brenne ned og folk kan bli syke, og da er det ekstra viktig med brannstasjoner og den lokale legen. Du burde alltid fra starten av bygge deg et sterkt og flott forsvarsverk, fordi pirater inntreffer ofte.

Grafikken, eller bedre sagt det visuelle er ganske flott for DS å være. Det er både fjell og små elver som renner gjennom territoriet ditt, og det hele føles ganske flott. Du ser små innbyggere gå langs gaten og røyken som stiger ut av smeden.
Lyden er sånn midt på treet, og kan bli litt repetivt etterhvert. Men noen av sangene på spillet er virkelig bra og du lever deg inn i år 1701!

Det finnes også en multiplayer mulighet på spillet der du enten spiller mot maskina eller med dine venner. Opp til fire kan spille samtidig å kjempe mot hverandre. Hvem blir den nye keiseren mon tro?
Før du starter kan du bestemme hvor mye penger en og hver skal starte med, hvor frodig verdenen skal være, hvor ofte katastrofer skal inntreffe, hvor sivilisert de er fra starten av, hvilken karakter de skal være og mye mer!

Min oppsummering:
Dette spillet er fantastisk godt gjennomført og er den beste strategi- opplevelsen du kan få på DSen. Mer trenger du ikke å vite. Løp og kjøp!

Jeg har satt karakter: