Samba de Amigo

Familien min har lenge vært samlet foran spill som Singstar, Buzz og andre partyvennlige spill og sist ut er Samba de Amigo som faktisk overrasket litt ovenfor mine barn som regelrett elsket spillet. De har brukt veldig lang tid på det og mang en rytme har blitt avspilt på KTV-en vår. At min familie er musikalsk er det ingen tvil om og vi bruker mye tid med synging. Spesielt barna er veldig glad i å synge, danse og leke med rytmer. Dette føler jeg er en del av oppveksten til barn. Derfor synes jeg slike spill som Samba de Amigo gir barn muligheten til å synge, danse og leke med rytmer.

Det er den kjente utvikleren Gearbox Software som står for konverteringen fra den tidligere Dreamcast-versjonen og ingen tvil om at de har klart det på en fin måte. For i Dreamcast-versjonen stod man med maracas og svingte seg i samba-takter og vrikket på rompa. For mange av dere er Gearbox Software mest kjent for sine Brothers in Arms-spill og det er et bra hopp fra skikkelige krigsspill til dette meget barnevennlige musikkspillet. Steget synes jeg gjengen i Gearbox software har klart veldig bra og fått til et spill som fenger selv de aller minste barna.

Malin som knapt er et halvt år ser med store øyne på det som skjer på skjermen. Mens Emil, Markus og Silje konkurrerer hardt om å vinne og komme lengst noe som fører til en del terging om ikke den ene klarer seg godt. Det hele går ut på å riste seg til topps og for hver låt som blir gjennomført, er det bare å gjøre seg klar for en ny.

Grafikken i spillet er sukkersøt og musikken fengende selv for en "gammel mann". Noe bedre kunne det ikke ha vært. For når barna liker spillet og synes det er bra, så kan ikke jeg annet enn å være glad for det. For via musikken kommer også gleden og Emil på 3 år synger rett som det er strofer fra noen av låtene i spillet.

For oss hardcore gamere blir nok dette spillet kanskje litt "barnslig", men i en lystig gjeng før en fest kan nok spillet slå an og sørge for god stemning. I mine øyne synes jeg spillet retter seg veldig godt mot den yngre garde og som et familiespill er det perfekt. Jeg er glad for at dette spillet har kommet til Wii og det har gjort til at familien min i alle fall har blitt mer musikalsk og både synger, svinser med rompa og nynner på innholdet i spillet. Hva mer kan en familiefar ønske seg?

Pluss: Fengende spill for alle aldre hvor det musikalske blir satt i høysetet. Sukkersøt grafikk og mange stilige låter som passer godt inn i spillet. Passer også som partyspill før en fest.

Minus: Passer ikke helt for hardcore gamere og har litt kort holdbarhet hvor flere melodier hadde ikke vært å forakte.

Samlet karakter: 7/10