Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Skrevet av: Eyvo   2008-12-01

Hmm... hvor skal jeg begynne?... Jo! En fantastisk bra historie. Det er nemlig et spill som tar star wars-historien med videre. Elsker det!

Vi befinner oss i tiden etter 6 filmen. Du er en person som heter Jaden og som er på vei til Yavin 4 hvor du skal lære deg å bli en Jedi. Du sitter i et rebell-fartøy sammen med mange andre padawaner som ønsker å bli en jedi knekt akkurat som deg. En veldig selvsikker fjert ved navn Rosh begynner å pep-prate med deg, noe du (Jaden) opplever som irriterende. Du begynner akkurat motvillig å fortelle litt om deg selv, når du plutselig hører et brak. Dere har blitt truffet av noe, og dermed krasjer i bakken. Du må da (sammen med Rosh), finne veien til tempelet der akademiet ligger. Det er her moroa begynner. Hvis du har prøvd Jedi outcast, så vil du kjenne igjen hovedpersonen fra spillet, Kyle. Han har en veldig sentral rolle i dette fantastiske eventyret. Dette er på en måte andre episode i ettertids-serien. Først Jedi outcast så Jedi academy. Jedi oucast var faktisk kåret til et av de beste star wars-spillene i sin tid. Nå har jeg ikke prøvd outcast, så jeg kan ikke uttale meg så mye om det. Men tilbake til historien. Når du endelig finner fram til tempelet, legger du merke til noen mistenkelige personer som driver med noe strålings-greie. Hmm... rart. Plutselig oppdager de deg og retter strålen mot deg! Braak! Du våkner opp etter en blackout, og der står Kyle og Rosh og noen andre padawaner. Kyle hjelper deg opp. Dere står der og funderer på hva som har skjedd i noen minutter, og så beveger dere videre til akademiet. Der tar Luke imot dere, som nemlig er grunnleggeren for akademiet. Så skal du begynne treningen din (sammen med Rosh), der Kyle er din jedi mester.

Nok om historien. La meg fortelle litt mer om hva du skal gjøre. Det dreier seg om å gjøre oppdrag. Du har først fem forskjellige å velge mellom hver gang. Du kan bestemme rekkefølgen selv. Mange av oppdragene er veldig "tatt etter filmen". Eksempel skal du drepe en mutert Rancor O.L. Når du har tatt disse fem oppdragene imidlertid, så skal du ta et enslig oppdrag som er på måte en del historien. Vi kaller det et historieoppdrag. Så skal du gjøre det samme om igjen. Hele rekkefølgen er altså slik: Først er det et mini-historieoppdrag, (komme deg til tempelet, også komme deg gjennom selve treningen i akademiet)så fem nye oppdrag i en valgfri rekkefølge, så et nytt historieoppdrag, så fem i valgfri rekkefølge, så et nytt historieoppdrag, og der igjen fem nye i valgfri rekkefølge, deretter det aller siste oppdraget som er slik at det er to historieoppdrag i ett. Den er altså dobbelt så lang som et vanlig historieoppdrag. Følger du med så langt? Bra. Du kan bestemme utseende på spillefiguren din selv. Du kan være flere kjente raser fra filmene, velge om du vil være mann eller dame, velge hodet selv, valgfritt klære osv. Du kan også mekke din egen lys-saber, noe jeg synes er et pluss. Du møter egentlig ikke så mange karakterer fra filmene, men det slenger med noen. Jeg kan nevne noen av dem: Luke, CP3O, Chewbacca, og noen andre jeg ikke husker navnet på. Det er også mange andre karakterer som er fra Jedi outcast, som er med i spillet.

Etter hvert oppdrag får du et visst antall kraftpoeng som du kan bruke til enten å forbedre en kraftegenskap som du allerede har, eller å skaffe deg en ny egenskap. Dette beveger seg altså litt i rollesjangeren. Kraftegenskapene kategoriserer seg i to typer: den mørke siden, og den gode. Du kan velge selv om du bare vil ha gode krefter, onde krefter, eller i en kombinasjon. Personlig syns jeg det er artigst å ha onde krefter. Med egenskaper som lightning og grip, så kan du ta ut dine eventuelle fiender på veldig kort tid. På den lyse siden har du andre fordeler, som å helbrede deg selv osv. I tillegg så har du nøytrale krefter (force jump, force speed, force sense osv) som oppgraderes automatisk. Du har også tilgang til våpen (pistoler etc), hvis du foretrekker det. Og lys-sabelen er selvfølgelig med.

Det er også en multiplayer-del (opptil 2 spillere), som i og for seg er underholdende, men er litt mer begrenset sånn egenskapsmessig sett. Generelt annerledes å spille på multi enn på story. Men det er snakk om små detaljer. Du har valget mellom flere moduser, som: alle mot alle, Capture the flag (team) osv. Det er ikke styrtartig, og du blir fort lei etter noen dager, men er iallefall et lite pluss.. Det er også en online-del, men den har jeg ikke prøvd, siden jeg ikke hadde tilgang til nett på xboxen.

Hvis vi ser litt på det mindre oppløftende: Måten figurene beveger leppene i spillet, er nærmere komisk å se på. Det ligner sånne buktaler-dukker der kjeven beveger seg opp og ned. Ikke noe annen bevegelse, bare opp og ned (Jeg vet dette er småpirk, men jeg nevner det likevel). Har også lagt merke til noen grafiske glipper, der du (Jaden) blir plutselig syltynn. Dette har ikke resultert i frustrasjon akkurat, snarere tvert imot. Jeg kan ikke la være å humre litt når jeg plutselig styrer en jedi-anorektiker. Men de kunne ha rett og slett pusset litt mer her.

Musikken i dette spillet er utrolig. Her får du kjente star wars-klassikere som Darth Vaders march, star wars main theme osv. Musikken bidrar utrolig mye i stemningen.

Lydeffektene er ikke så mye å pirke på. Lyssabel-lydene kommer i rett tid, og stemmene til fiendene er i og for seg greie. Enkelte ganger kommer stønnene til Jaden (når han blir skadet) litt for sent, og det samme gjelder lyden av sammenstøtningen til bakken hvis du detter ned fra et stup med et uhell.

Alt i alt er dette et spill som er verdt pengene, særlig for en star wars-fan. Oppdager du det i Game eller i Game stop, så kan du i alle fall vurdere å kjøpe det (i hvert fall hvis du er en star wars-fan).

Opptur: fantastisk historie, bra musikk, perfekt for star wars-fan.
Nedtur: De kunne ha finpusset litt bedre, noen grafiske glipper, multiplayer-delen kunne ha vært litt bedre.

Lyd: 9