Star Wars: The Force Unleashed

Denne andmeldelsen vil ikke vær så dramatisk som det noen a her kanskje tror, for jeg syns at spillet er til tider morsomt og ganske så spillbart. Det var definitivt et av de bedre spillene som hadde kommet måneden.
Opprinnelig var dette en blogg jeg skrev, men den passer da selvsagt mye bedre som andmeldelse, ettersom det var det den var ment å være.

Når det er sagt, så kan jeg ikke hjelpe å tenke at, hadde dette spillet ikke vært satt i en star wars sammenheng, altså, hadde spillet vært x men force unleashed eller demigod, force unleashed, eller no lignende så hadde dette vært en gedigen flopp. Det virker som star wars koseptet er blitt en sikker deal. Lag en star wars fps eller action-hack n' slash, så er du i det minste sikra inntekt fra de mange blodfansen som star wars universet har.

Jeg er selv en star wars fan, og med det mener jeg, å ta på meg bombebeltet hvis de noen gang lager en ny clone wars tegnefilm. Men nok om det, spillet imponerer meg til en viss grad på nesten alle måter, og det var ikke et bomkjøp, men de små ting er det som ganske enkelt får meg til å hyle "PISS MEG I ØRET"!!!

Bossfightene som er da mot lyssabelbærende-motstandere er noe som gir meg fnatt. Det å være en høyst mobil sith-kriger blir i enkelte brett ødelagte av rabbel og søppel som ligger på bakken. Bossene er lagt opp til at det skal være en "freefight" etterfulgt av en del hvor bossen gjør noe som bare du kan drømme, eksemplet er andre bossens samling av en maelstrom av skarpjern. Slike bosskamper føles lite personelige, de er bygd opp på et script som i bunn og grunn ikke tillater for noen filamtiske bossfights dueller hvor du styrer evt. fekting osv, og jeg teller ikke "simon says buttonmashing" delen mot slutten som noen del av dette. Det blir for det meste en kamp hvor du hopper og spretter og dette blir som god of war med star wars modulen. Bortsett fra at her blir det ingen reel sabelduel eller en force power showdown, det blir noe midt i, og jeg føler meg utilfredstilt, og kan ikke slutte å vente på det lille ekstra som kommer, og det gjør til en hvis grad senere ut i spillet, men likevel.

Det andre som jeg retter skyts mot er kameraet, jeg skrudde opp sensitivitetn til max, og fortsatt, så er det som om Michael Moore skulle ha filmet alle sine dokumentarer selv, med brukket hånd. Det er tregt og uoversiktlig. Å slå på en stormtulling er greit i å for seg, men når jeg ikke ser den tullingen bak meg med den angreps-rekkevidden han har, så er det kun et slag som skal til, også er jeg fanget i en femmer combo som virkelig svir. Heldigvis så er det mulig å få liv av å drepe fiender noe som minner meg om vampire moden i nesten alle generelle spill hvor det er en gamemode på flerspillerdelen. Healthpacks hadde nesten vært bedre, eller force drain, men dette er flisespikkeri, og det vet jeg, greit nok.

Historien er billig. I bunn og grunn. Her har darth vader, som du styrer i tutorialen, drept en jedi, på jakt etter en med en med stor forståelse for "the force". En liten gutt blir da funnet, jediens sønn, og blir ofte referert til, som en angstfylt tenåring, litt som anakin i treeren. Uansett, du må bevise din lojalitet og utføre en rekke oppgaver, som går på det å likvidere jedikrigere, i ulike aspekter av galaxen, les planeter. Spillet inneholder en del unlocks i form av kostymer og lightsaber crystals, som kan skifte farge eller attributter på saberen. Spillet er lineært, og overrasker lite.

Jeg klarte ikke å riste av meg hvor simpelt dette egentlig føltes. Fiendene er wookies, stormtroopers og rebels, m. fler, men det er i bunn og grunn den samme fienden i ny skin, en bruker melee, den andre blaster, and there you go.

En annen vinkling gjør at dette føles som God Of War, hvor plattforminga, enkle puzzles, og massiv nedslakning av horder av fiender. De tatt fra star wars universet og det blir hovedvekta, men dette føles og litt for trygt for utviklereren sin side sett fra mine øyne. Folk sier at dette er det mest innovative star wars spillet som er kommet ut på lenge, og det er jeg helt 100% enig i. Men sier ikke det noe mere om hvor urettferdig serien blir ramponert av spillutviklere, når et slikt action-spill blir godt mottatt så burde ikke det være noen stor overraskelse. De har ganske så enkelt tatt en idiotsikker oppskrift som funker jævla godt i nesten alle sammenhenger og satt den sammen med et nesten ufeilbart fantasi-univers hvor kjernefans vil bruke penger på det nesten uavhengig av hvordan resultatet blir. Slikt blir det penger av.

Jeg sitter nå å lurer på, om ikke hypen, anmeldelsene (i alle blader osv), og vennene mine har ødelagt denne spillopplevelsen for meg, for jeg pleier ikke å være så jævla kresen, men her hadde jeg skikkelige store forventninger med stor S. Spesielt til Fysikken, som egenlig bare gir deg en illusjon om god fysikk. Ting er satt ut med overlegg i vegger, og med skrot langs hjørnene for å skape en god effekt og det er fint og flott, men å dissektere denne oppbygningen gjør ikke dette noe mere imponerende enn bf bad company, og bad comp. var bare hakket bedre enn black på x box og ps2.

Plattformen og gameplayet føltes litt platt i sw force unleashed, men er fortsatt et greit underholdnene spill, men det kunne ha vært så mye mer, føler jeg da. Mulig du er uenig men jeg savner det lille ekstra.

Medlemsanmeldelser23
Samlet karakter: 7.3/10
1