Halo: Combat Evolved

Halo: Combat Evolved er klasikkeren fra år 2001, og er utviklet av en utvikler som har oppnåd legendarisk status, nemlig Bungie. Har du ikke hørt om Halo-serien, har du bodd under en stein de siste 10 åra eller vært på hytta di med geværet i hånda, og vært utadvent fra samfunnet. Serien er såpass kjent, og det første Halo spillet er kanskje det beste i serien, spesiellt til å fortelle historien om masterchief. Jeg husker på den tiden at jeg alltid ville hjem til en av mine kompiser for akuratt å spille Halo, fordi jeg hadde ingen konsoll selv. Jeg synes det var dritrått og fantastisk! Jeg fikk min første konsoll først i slutten av 2005, nemlig Xbox 360. Dette spillet er det spillet jeg liksom har vokst opp med, og for meg er Halo-serien det beste noensinne laget!

Masterchief er den grønne helten du styrer i spillet, og er en spartan. En spartan er en uvanlig sterk soldat med en drakt som har energiskjold. Energiskjoldet beskytter helsen din, og blir skjoldet svekket, kan den etter tid helbrede seg selv. Det var i starten flere spartans, men Masterchief er nå den siste innlevende i gruppen av spartans. Masterchiefs nummer er 117, og hans egentlige navn er John.

Storyen i eneren har jeg ikke så lyst og fortelle om, fordi dere rett og slett burde oppleve den selv. Men jeg kan si at man starter på et fly i verdensrommet, og blir plutselig bordet av The Covenant. The Covenant er fienden til Menneskene og Masterchief, så krigen blir hektisk og stemningsfull!

Grafikken er litt "Foroldet" akuratt nå, siden spillet ble sluppet for ca. 7 år siden. Men det er fullt mulig å spille det, og grafikken kan være fin på mange punkter. Selve designet av områdene du beveger deg på, er flotte og godt gjennomført. Detaljene kan også være lekre, men det er ikke alltid at man legger så godt til dem. Spillet var uansett det beste man kunne få av grafikk i 2001!

Lyden er god gammeldags Halo musikk slik vi kjenner den, og musikken er rålekker. Bare lyden i seg selv er et argument for å kjøpe dette spillet, mener jeg. Jeg har virkelig aldri hørt så praktfult og episk musikk i hele mitt liv, og overgår allt annet. Det er store orkestere som lager musikken, og jeg bruker å nynne litt på noen sanger som oftest. Voiceactingen fungerer også utmerket, og det samme gjør alle andre lyder i spillet. Spesiellt maskingeværet har en litt spesiell tone, men jeg liker det.

Holdbarheten er veldig god for et FPS-spill å være. Jeg mener det er over gjennomsnittlig for et FPS-spill. Multiplayerdelen er også bra, men begynner å bli litt sliten og gammel. Da kan man heller kjøpe Halo 3, som har en fantastisk multiplayerdel der du til og med kan lage dine egne baner, ta bilder, og spille inn videoer. Uansett holder holdbarheten seg veldig høyt om man liker slike spill.

Når jeg nå gir det karakter, gir jeg utgangspunkt i når spillet kom, så jeg mener ikke at det ser bedre ut enn foreksempel Halo 3!

Grafikk: 10/10
Gameplay: 10/10