Gears of War 2

Gears of war 2 er et spill helt anderledes enn andre spill i samme sjangeren. Gears of War 2 er et slags tps(Third person shooter) spill der hvor action er hovedpunktet. Samtidig som det er litt anderledes, er det også rikelig inspirert fra Hollywood, og actionsekvensene er veldig Hollywood lignende. Jeg har ikke prøvd Gears of War 1, men ut ifra skilder tar jeg utgangspunkt i at Gears of War 2 har den samme oppskriften som eneren, bare enda bedre og enda mere badass. Gears 2 er ikke like nytenkende som Gears 1, men er bedre på allt det Gears 1 var bra på. Allt er forbedret, og leverer en bedre actionopplevelse en eneren. Gears of War 2 føles ofte ut som det er tatt rett fra en film, og lyktes så og si på det meste. DU ser ikke bare på den, men DU spiller filmen.

Storyen i Gears of War 2 fortsetter rett etter slutten på Gears of War 1. Menneskene har bare en viktig by igjen, nemlig Jacinto, og er menneskenes siste skanse. Helt i starten av spillet blir du angrepet av sinte locust, og du må forsvare en av sykeshusene i den digre byen. Du styrer Marcus Fenix, en rådiger machomann som har et hjerte av stein, og Marcus Fenix beste venn, Dom, som er hans følgesvenn. Marcus Fenix er the leader, i en gruppe som heter Delta-group. Dom er den følsomme i gruppa av hardbarka matchomenn, og mye av storyen følger hans kamp om å finne kona hans. Kona hans og barna forsvant på E-day. E-day er den dagen menneskeheten først ble angrepet av locustene. Etter E-day har Sera(Tilsvarende Jorda her) og menneskene lidd store nederlag, og byer har fallt som dominobrikker.
Delta-gruppen består av erfarne krigere, og noen av dem er Cole og Baird. Baird er den smarte, og Cole som er så rå at det virker som om han har diagnosen AD-HD. Mye av Gears of War 2 handler ikke om å forsvare, men å angripe. Den eneste muligheten for menneskene å overleve, er å angripe locustene der det svir mest. Locustene bor under jorda, og derfor foregår mye av kampene under bakken. Vi skal ta krigen til dem, og ødelegge hjemmene deres, forklarer mye av det som skjer under bakken. Delta teamet blir nødt til å gå underground for å finne Locust Queen. Vil du vite mer? Prøv det selv!

Gameplayet er veldig enkelt, men solid i Gears of War 2. Du kan bruke taktiske løsninger, slik som å legge deg til en vegg, og det fungerer flott. Mange interaktive avgjørelser og kule våpner er også å finne i spillet.
Kampene i gears of war 2 er hektiske og svære, og er godt framstillt. Locustene kommer på løpende bånd og du smeller dem ned i bakken med allt av våpner!
Det er så mye mer og si om gameplayet, men da måtte jeg ha skrevet en hel side. I det korte er gameplayet virkelig godt, og det er mange forskjellige måter å føre seg fram på!

Gears of War 2 er virkelig pent, med en veldig dyster stemning til tider. Det er ikke så klare og fargerike farger som i teletubbies, men har heller en mer dyster tone, og ser litt mer grått ut. Dette passer veldig godt, fordi en krig skal som oftest ikke bli framstilt i Teletubbies farger, heller som et seriøst og alvorlig plott. Den visuelle stilen i Gears of War 2 er veldig god, og de har fått gjort mye med dens nye grafikkmotor, nemlig Unreal Engine 3,5. Det er ikke selve designet som kinner igjennom i Gears of War 2, men heller alle detaljene og teksturene rundt deg. Utviklerne ønsker at du også skal leve deg inn i spillet, og de har laget det slik at du kan ødelegge stolper og strukturer. Du kan selfølgelig ikke ødelegge allt rundt deg, og jeg synes kanskje at det er litt for få ødelegbare ting. Jeg har ikke bare lyst til å lage riper i stolper, men også gulvet, veggen og taket. Selfølgelig er det mye å spørre om, men jeg føler de kunne gjort mere med det. Ellers er effekter og lignende svært realistisk, og animasjonene er fantastiske. Animasjonene på de svære brumaks, og reapererne, tar pusten fra deg, bokstavelig talt!

Da jeg befinner meg på et øde sted mitt i ødemarka med mine gode gears, og vi skiller vei. Jeg og Dom tar og undersøker det forlatte stedet, mens Cole og Baird passer på monstertrucken. Jeg ser først litt rundt meg for å være sikkert at ingen locust tar et bakholdsangrep på meg, og går i museskritt.
Jeg kryper meg frem med Dom for å undersøke det helt forlatte stedet. Vi hører lyden av regn som treffer bilene, våre små og forsiktige gjørmete skritt, og noen dystre lyder som kommer i ny og ne. Plutselig la jeg merke til noe som løp inn til høyre, og jeg og Dom svelger tungt. Været lyder ikke godt, og det fører til at vi må bevege oss inn i huset ved siden av. Ikke morsomt, fordi huset ser ut som et ekte spøkelseshus. Finnes det ingen andre muligheter?, tenker jeg inni meg. Vi legger oss til veggen, og går forsiktig frem med museskritt. Jeg ser en liten og slitt dør som fører inn til det ødelagte huset rett ved siden av oss, og dystre lyder blir mer og mer klare. Dette er noen eksempler på de flotte lydeffektene spillet har, og de er realistisk på en dyster måte. Det er bra at det ikke er så forferdelig overdrevent med lydeffekter, fordi da hadde det blitt for mye av det gode. Musikken er for det meste veldig episk, og det passer bra til et slikt spill der dyster og voldsom fight er hovedstikkordene. Jeg mener voiceactingen ikke er veldig bra, og jeg synes de kanskje ikke har de mest smarte replikkene til tider. Noe som nesten ikke vises i Delta, er følelser, bortsett fra Dom. Dette synes jeg trekker litt ned, fordi det er naturlig å vise litt følelser i krig. Når foreksempel Carmine dør(Carmine er en ny rookie i Delta-gruppen), ser det ikke ut som om de bryr seg i hele tatt. Det ser nesten ut som om de lar han dø når disse insektene spisser opp innvollene hans. Ikke veldig lekkert!

Gears of War 2 har naturligvis nok også en heftig multiplayerdel, der du kan spille med dine venner, eller spille med andre helt fremmede. Lobbyen ligner veldig på de andre lobbyene du kan finne i andre spill, slik som COD 4 og Halo 3, og det er lett å kjenne seg igjen. Gears of War 2 byr på veldig mange ulike moduser, og en av de nykommende er modusen Horde. Der er det maks 5 spillere som kan samarbeide, og Horde går ut på å overleve flest mulig runder med locust som innvaderer dere. Det er 50 runder til sammen, og for hver runde går vanskelighetsgraden litt opp. Jeg personlig kom nesten til runde 30, men vi tapte siden mange i gruppen leavet.
I allt er Horde en veldig spennede modus, og kommer til å holde deg trollbindet til skjermen. Når du spiller Gears of War 2 må du ofte bruke hodet, fordi taktiske løsninger er viktige for å beholde hodet. Som i enspillerdelen kan du gjømme deg bak nesten allt som det går ann å gjømme seg bak, og gjør multiplayerdelen enda mer intens!
Noe som er bra med multiplayerdelen er at du alltid spiller mot/med spillere som er på samme nivå som deg.
Det er selvfølgelig positivt, men gjør til at du desverre må vente en god stund i lobbyen før kampen kommer i gang.

Kontrolleren er veldig simpel i Gears of War 2, og er lett å lære seg. Du beveger deg med left stick, beveger kameraet med right stick, skifter våpen med D-paden, tar dekning ved å trykke på A ved en vegg, slår eller bruker motorsag med B, lader geværet med RB, ser hvor dine alierte befinner seg med LB, sikter med left bumper og skyter med right bumper. Det var vel stort sett det man trenger å vite, og jeg synes styringen ligner litt vel på Halo 3.

Karakter:
Grafikk: 9/10
Gameplay: 9/10