The Legend of Zelda: The Wind Waker

Dette spillet er helt konge konge konge konge konge konge!!!!!! Helt sinnsykt! Nok et vellykket Zelda-spill. Takk, Nintendo, takk for dette!

Nå snakker jeg selvfølgelig og The Legend of Zelda: The Wind Waker. Det står jo tross alt i overskriften at det er det spillet jeg anmelder nå, så det sa jo seg selv egentlig. Det ville være passe dumt om jeg anmeldte et annet spill istedenfor. Men, har jeg sagt at dette spillet er konge? Det er nok et Zelda-spill, og et av de beste så langt. Med en gang jeg satte det inn i Wii-en min ble jeg helt forelsket(dette er altså et Gamecube-spill, men pga. konsollmangel fikk jeg aldri spilt det på en sånn en). Det første som slo over meg var to ting: Grafikken og musikken. Vi ser et knallblått hav med hvite bølgetopper og en todelt øy, mens vi hører noen lyse toner. Grafikken er Cell-Shaded, altså sånn at det ser ut som om det er gjort for hånd, og det er den beste Cell-Shadingen jeg har sett i mitt liv. Himmelen, og spesielt månen ser faktisk ut som om den er håndtegnet(og det er den sikkert også). Men i hvert fall, kameraer zoomer inn på en fjelltopp, hvor en tolv år gammel gutt med lyst hår står og ser utover havet. Så er det bare å lage seg en save, og spillet er i gang!

Det starter med at Links, altså helten i spillet, lillesøster Aryll roper på ham. Hun finner ham sovende i et utkikkstårn, hvor hun forteller ham at det er bursdagen hans. På grunn an dette lar hun ham låne kikkerten sin for én dag. Etter at Link har fått på seg den klassiske grønne drakten ser de en kjempefugl og et piratskip i horisonten. Fuglen holder en lyshåret jente, og piratskipet skyter etter den med en katapult. Til slutt får de inn en midt i planeten, og fuglen slipper jenta ned i øyas skog. Link, som den (kremt) ansvarsfulle gutten han er, klatrer opp i skogen og befrir henne fra et par monstre. Det viser seg at jenta heter Tetra og er piratenes kaptein. Men det er på vei tilbake fra skogen det fryktelige skjer. Aryll har fulgt etter Link, og roper glad til ham når han kommer ut av skogen. Men det viser seg at fuglen bare var midlertidig slått ut. Den tar nemlig feil av Tetra, og kidnapper Aryll istedenfor! Og dermed starter eventyret for fullt. Link blir med piratene for å redde søsteren. Når dette mislykkes får han hjelp av en snakkende, rød båt som kaller seg for The King of Red Lions(KORL). Sammen legger de ut på et stort eventyr for å finne en alternativ måte å redde Links søster på.

Som tidligere nevnt både ser og høres Wind Waker fantastisk ut. Storymessig er det en indirekte oppfølger til klassikeren Ocarina of Time, og det er kontrollsystemet også. Det er nesten helt likt, du får til og med et musikkinstrument du styrer med C-spaken! Det er The Wind Waker, en dirigentstav du kan bruker til å styre vindretningen, påkalle sykloner og annet. Det er nyttig, med tanke på at store deler av spillet består av å seile. Der kommer et av spillets minuser fram. Seilturene er alt for lange og for lite underholdene! En sjelden gang skjer det noe, men stort sett består seilturene av å se på utsikten, beundre grafikken og å ta en dopause. Et annet minus er at det er for lett, med tanke på at det er sjelden du dør(jeg vet faktisk ikke hvordan Game Over-skjermen ser ut). Men bortsett fra disse to er det lite å hakke på.

Alt i alt er det et knallbra spill. Jeg vil anbefale det til alle som har Gamecube eller Wii + nødvendig utstyr. Lyden og grafikken er fantastisk, og det varer lenge med rundt 40 øyer og mange side-quests.

Jeg vil gi spillet disse karakterene:

Grafikk: 10/10
Lyd: 10/10