Guitar Hero: World Tour

Så var dagen endelig her. Først ble spillet utsatt, så ble Playstation ødelagt pga. at en systemoppdatering var feillaget. Men den 19. Desember var det endelig tid til å rocke.

Først og fremst ville jeg ha sagt at spillet i seg selv er helt fantastisk! Grafikken er nesten like kjip som på GH3, men ikke LIKE kjip. Neversoft har nemlig brukt samme grafikkstil som i "Tony Hawk's Proving Ground", og tiltross for at det er et skate-spill så passer grafikken bedre in en den fra GH3 gjorde. Såklart, det er fortsatt litt vel mange farger i spillet, og det er ikke direkte vakkert, men bedre en forjengern.

Rockefølelsen begynner også å komme tilbake med tanke på at man gjør det bedre med å stå å jamme en å sitte i sofaen med gitaren. Kansje den store gitaren har noe med dette å gjøre?

Den store nyheten er at Neversoft har hermet etter Harmonix (surprise surprise), og GH:WT er veldig likt Rock Band: Gitarist, bassist, trommis og vokalist spiller på samme tid, der man må samarbeide litt vist man vill greie hele spillet. Systemet er ikke like bra som i Rock Band dòg med tanke på at har man tapt, så har man tapt, og man deler på en stor starpower måler.

Instrumentene er blitt oppgradert betraktelig, og er mye bedre å spille på. Gitaren er stor, men behagelig å spille på, med en touch-pad man kan bruke i noen soloer isteden for å gjøre hammer-ons. Gjør sluttsoloen i Satch Boogie betraktli lettere, men det er vel en gang det eneste fornuftige man kan bruke den til. Trommene er laget av gummi som spretter fint, og har 2 symbaler isteden for en fjerde pad, som desverre ikke altid reagere veldig godt, mens fotpedalen er dårlig å går såvidt in før den reagerer et treff. Mikrofonen er det dårligste instrumentet med tanke på at den ikke er trådløs, og at man må bruke håndkontrollen for å aktivere starpower med den, isteden for å installere en liten knapp. Det sies at man kan også aktivere starpower med å klappe på micen, men det er jo litt vanskelig å rappe den kompliserte teksten i "No Sleep Til' Brooklyn" vist du app å til skal klappe på toppen av micen og stenge all lyd ute.

Man kan også lage egne sanger (til tross for at det er veldig vanskelig å lage brae låter, og at sangene høres litt ut som MIDI-låter.) med et musikkstudio, noe som kan få spillet til å leve lenge og vell. Du kan også laste ned og opp hjemmelagde sanger til en database.

Man kan selvførgelig også spille online, selvom jeg savner muligheten til å bare lage en midlertidig server, isteden for all ventingen med søke-systemet vist du spiller duel eller quickplay. Det å spille mot hverandre på nett er fantastisk mye bedre en på Rock Band, siden man har flere moduser og det ikke er noen band-leader, og dermed får man velge en sang hver etter tur. Band Quickplay derimot funker ikke så bra: etter vert bandmedlem har valgt en sang får man ikke lov til å spille mer. Det er rett og slett tåpelig, og burde ha blitt gjort noe med.

Career-mode online er derimot veldig tilfredstillende med tanke på at man lager et midlertidig band (eller prøver å joine et), der folk kan joine som de vill (selvom jeg aldrig får med meg noen på trommer eller mikrofon. rart). Personen som lager bandet bestemer gigen og alt som hører med + at man kan spille så mange låter man bare orker.

Så kommer svaret på spørsmålet alle sikkert har spurt til nå: hvorfor denne dårlige karakteren da?

SOUNDTRACKET

Jada, spillet inneholder superlåter som "Crazy Train", "Purple Haze", "Satch Boogie", "Hot for Teacher", "B.Y.O.B.", "Trapped Under Ice" og "Overkill"... men vent nå litt: alle disse låtene er veldig langt ut i spillet (ivertfall på gitar)!! I de konsertene man spiller før er det veldig mye søppel man ikke regner med er i et Guitar Hero spill... og her tenker jeg SPESIELT på låten "Monsoon" med "Tokio Hotel", en suppepoplåt av det verste boyband slaget!! Jeg skammet meg over å måtte spille denne låta (ja, jeg er en sånn som MÅ spille igjennom hele greia). Å ja, så er det også låten "Good God" med "Anouk" som er så godt som ikke gitarspill på, men alikevell har Neversoft tatt den med, og lagt til masse noter... Desutten er det mange låter som bare er triste og kjedelige å spille, med den samme noten som går og går... UTEN noen slags form for solo... Shame on you, Neversoft!

Dessuten manglet det Death/Black Metal låter. Det nermeste var Korn, Bullet for My Valentine og System of A Down. Disse er bra band med gode låter, men det er dòg ikke Death/Black/Hardcore Metal. Rock Band har heldigvis slike låter for nedlastning. Takk og lov!

Og tror du ikke Neversoft har stjålet låter fra RB2 også? Living on a Prayer, One Way or Another, Eye of The Tiger, Float On, Lazy Eye, Everlong, Ramblin Man, Go Your Own Way, American Woman, Today med fler. Det er veldig mange det!

Guitar Hero: World Tour er en god bandsimulator for casualgamere og folk som ikke liker store mengder Rock. Elsker du derimot god rock, et fantastisk gameplay og/eller regner deg selv som hardcore, gå for Rock Band 2 isteden for.

Grafikk: 5/10
Lyd: Varierer fra 1 til 10
Multiplayer: 10/10