Okami

Okami. Okami. Hva får det deg til å tenke? Okami. Hm, det var da en rar tittel. Hva kan denne tittelen skjule? Er dette en ny suksess? Det viste seg at spillet var en ny og spennende opplevelse for en spill interessert type som meg. Men la deg ikke lure av tittelen. Dette spillet har mer i seg enn du tror. Mye mer..

Okami er et japansk adventure-spill utviklet av Clover Studios og distribuert av Capcom. Det har mange typiske japan-spill faktorer, hvis jeg skal si det på den måten. Spillet har mange sjarmerende karakterer, og historien er basert på japansk religion. Personlig synes jeg japanerne har fascinerende, komplekse og spennende religioner. Alle gudene og de mystiske skapningene som er involvert, gjør at jeg synes japanere/kinesere er noen av verdens mest interessante mennesker, selv om jeg ikke tror på dette selv. Jeg kommer tilbake til dette senere..

Jeg må først og fremst si at Okami er den mest uvanlige spill-opplevelsen jeg har hatt. Jeg har aldri trodd at jeg skulle få oppleve noe så mystisk som dette spillet. Det er noe spesielt med denne opplevelsen som jeg ikke kan forklare. Jeg har sans for japanske spill, og kanskje det er grunnen? Det er det beste spillet jeg har kjøpt hittil, for det er en så god opplevelse, og jeg kan nesten ikke sette en finger på noen negativt. Uansett, jeg vil først begynne å fortelle om historien, som jeg alltid synes er viktig.

Som nevnt tidligere, er spillet basert på japansk folketro, religionen Shinto:

Historien handler om en ulvegud, Amaterasu, sendt for å hjelpe og befri et forbannet land, Nippon (Japan).
Etter en hendelse som skjedde for hundre år siden, har landet ligget i fred og ro. Nagi, en mystisk helt, reddet den lille, fredelige byen Kamiki fra Orochi, en åttehodet drage-demon. Orochi får hvert hundrede år et offer, rettere sagt en jomfru, av byen Kamiki, og hvis han ikke får det, ødelegger han byen.
Nagi står modig til tjeneste og går inn i Moon Cave, som det heter i spillet; en mørk og kald hule som er hjemmet til den fryktede Orochi. Nagi møter på Orochi og sloss til han knapt kan slenge sverdet sitt. Det er da Shiranui dukker opp.
Shiranui ble tidligere sett på som en spion for Orochi. Shiranui dukker opp på kveldene og passer på befolkningen, men det misforstår de helt (Shiranui er innbyggernes navn på Amaterasu)
Shiranui sloss helt til hun faller på stedet, og hjalp Nagi helt til slutten. Nagi kutter av resten av Orochis hoder, men klarer ikke å drepe han. Han bærer Shiranui til byen Kamiki, og der titter alle de sjokkerte innbyggerne på en tappper ulv. Shiranui hadde gjort en minneverdig bragd, og ble det laget en statue av ulven. Den har stått der helt siden den ble grunnlagt.
Sverdet som Nagi brukte mot Orochi blir festet i en stein midt inni Moon Cave. Så kommer det en mystisk skikkelse og drar opp sverdet..

Her begynner historien der du skal spille. Jeg synes det er vanskelig å forklare en slik utrolig kompleks historie, selv om jeg har spilt igjennom hele spillet. Nå fikk du en liten pekepinn på hva historien handler om. Og så er det bare å grave seg dypt ned i historien når du spiller det. Er du en som ikke har lest så mange bøker, og har et dårlig ordforråd (særlig innen engelsk), er dette spillet ganske anstrengende.
Da jeg spilte Okami, satt jeg i sofaen med en engelsk-ordbok på fanget og slo opp nesten hvert minste vanskelig ord (skulle likt å vite hvor mange!)

Grafikken i Okami er noe av det peneste jeg har sett på Playstation 2. Jeg har ikke prøvd Wii-versjonen, som kom ut senere, men jeg kan garantere at det er flott grafikk spesielt hvis du liker malerier (japanske) og tegninger. Det ser ut som rispapir der noen har tegnet på med både store og små malekoster. Fargene er livlige og vakre, og du møter på store områder på din reise. Spillet kjørte helt glatt gjennom hele historien, og jeg kunne ikke merke noen store frame-rate problemer. Godt jobbet, til alle som har vært med på å lage spillet!

Spillbarheten i Okami er også en glede. Vanedannende og deilig gameplay gjør at det blir mange timer foran skjermen. Det er noen ganger du kan føle at historien blir litt "tynn", og at du ikke henger helt med. Men fortsetter du å spille, vil du finne ut mer av det du ikke skjønte før. Det er ikke så mye mer å si om spillbarheten, men det er sikkert at det er masse oppgaver og gåter å løse gjennom hele spillet.

Musikken i Okami er utrolig. Du møter på masse spennende musikk igjennom spillet. Musikken er basert på japanske instrumenter. Mye av det er rolig og det er nesten som du sovner av det, mens annet kan være veldig høyt tempo med blanding av trommer, fløyter og mystiske vesener som uler i vinden. Noen ganger kan det bli litt gjentagende, spesielt når det er høyt tempo og masse kombinasjoner, men du blir også vant til dette. Stemmene til karakterene er bare piping, men jeg forstår at det er vanskelig å ha vanlige stemmer til alle skapningene du møter gjennom spillet, og ja, det er mange. Uansett, musikken er vakker og det er fullkomment, dermed basta.

Okami er en spesiell opplevelse, og passer ikke for alle. Er du en som hopper over alle slags videoer og blåser i historien, er det ikke et spill for deg. Men er du en som er glad i spennende historier, et nyskapende spill og japansk kultur, er Okami perfekt.
Historien er vanskelig å forstå, og når du først har begynt å spille, er det lurt å ta seg god tid. Finn en god plass å sitte, og ikke ha så mange forstyrrelser. Konsentrerer du deg nok, kan du få med masse av dialogene. En god ting er at du kan velge når en setning fra dialogene skal fortsette. Du kan med andre ord ta deg god tid til å lese hver minste dialog, uten å måtte stresse.

Tilbake til det jeg sa tidligere i anmeldelsen om japansk kultur:
Jeg nevnte at jeg synes japanerne og kineserne er en av verdens mest interessante mennesker, og ikke uten grunn. Både kineserne og japanerne er kløppere til å utvikle teknologi. Jeg er veldig interessert i teknologi. Elektronikk er nesten alltid de største ønskene mine på ønskelistene. Til bursdagen min fikk jeg et HD videokamera fra JVC. Under kameraet sto det "Made in Japan". "For noen smarte folk," sa jeg. Håper du er enig i meg.

Det er veldig synd at Okami 2 sannsynligvis aldri kommer, og Clover Studios ble oppløst i 2006 (av eieren Capcom). Men Okami blir i topp-ti listen min over mest minneverdige spill, garantert.

Jeg koste meg virkelig med dette spillet, og håper du får anledning til det samme!

Samlet karakter: 9.5/10