Star Wars: The Force Unleashed

Skrevet av: P-Dude   2009-01-06

(Før jeg begynner vil jeg bare si at det er Wii versjonen jeg anmelder)

Mange tenker på Star Wars som et av verdens største film suksesser, det kom ut 6 episoder og alle sammen var giga store på lerrettet. Suksessen fortsatte med animasjoner og video spill basert på serien. Ikke alle ble like store og Star Wars ble aldri like populært som spill som det var som film. Når Star Wars: The Force Unleashed ble annonsert var jeg henrykt og jeg gledet meg til å leke med kraften og sprenge ting i lufta. Da det endelig kom ut var jeg overlykkelig og her er min anmeldelse av spillet...

Historien utspiller seg mellom episode 3 og 4.
Anakin Skywalker har blitt ond og er nå kjent som den onde Darth Vader. The Jedi Order er utslettet og det er kun noen få gjenlevende jedier igjen. Darth Vader har oppdaget en Jedi på planeten Kashyyyk og Vader drar dit for å utslette han. Vader oppfyller ønsket sitt og beseirer jedien. Men det er også en sønn...
Vader merker en sterk kraft i den lille gutten og bestemmer seg for å ta han med seg og trene han opp til å bli en ond sith. Og du blir kun kjent som: The Apprentice.
Og når du er voksen bruker Vader deg som en jedi leiemorder. Og her begynner moroa ved å utslette de gjenlevende jediene. Haken er at Vader egentlig ikke får lov til å ha en elev så du må leve i det skjulte og drepe alle som vet om din eksistens.
Men alt går selfølgelig ikke som forventet...

Jeg var klar for et skikkelig bra spill og jeg slo det på, title screenen kom opp og jeg var veldig spent. Men når første cut-scene startet ble jeg veldig skuffet. Grafikken var rett og slett elendig. Jeg så for meg helt konge grafikk men den var ikke så bra som jeg trodde, det ser veldig u-ekte ut og man kan se pixlene i grafikken, ansiktene så veldig livløse ut, og det så ut som om øynene var limt fast til ansiktet. Selve banene i seg selv hadde helt grei grafikk men ansiktene i spillet var elendig, og det var litt skuffende.

Noe som ikke var skuffende er lyden. Lydeffektene er helt råe. Det er som om du virkelig svinger lasersverdet og de "zoommer" fram og tilbake med fin dybde i lyden. Og det høres ekte ut når det fyres av skudd og når ting faller sammen eller blir knust. Og stemme skuespillet er gull, men leppene beveger seg av og til litt rart i forhold til det som blir sagt, men oftest blir det riktig. Musikken er veldig bra og i klassisk Star Wars stil. Mye av musikken er kjent fra før av, men du vil også høre nye sanger som du vil sitte å nynne på iblant. Så lyden er absolutt noe av det beste med spillet.

Man slår med lyssabelen ved å riste på WiiRemoten i forskjellige retninger, og man kan utføre komboer ved å slå i tre forskjellige retninger tre ganger. Og man bruker Force-Push ved å riste på Nunchucken. Det finnes mange special moves og disse gjør man ved å trykke på knapp x og riste i retning y, og det er ganske morsomt og utfordrende. Man hører lydeffekter i WiiRemoten når man slår og det er nesten som om man slår med en lyssabel på ordentlig.
Jeg trodde at det å riste på WiiRemoten ville bli unøyaktig men det ble det ikke. Det kanskje morsomste med spillet er jo at man har fulstendig kontroll over kraften. Man kan løfte på nesten allting og slenge det i fleisen på en fyr for så å senere grille han med Force-Lightning.
Man kan løfte folk med kraften og kvele dem og knuse alt man ser. Så det er virkelig mange måter å drepe folk på i The Force Unleashed.
Noe av det beste med spillet er at det er en boss på slutten av hver bane og hver bane er kjempe lang. Man møter også tonnevis med mini bosser og da er det klart for Lightsaber-Duel. Hvor det er en vill kamp for å overleve, man sender lightning, force-push og sender lyssabelen mot ansiktet til motstanderen flere ganger og alt rundt eksploderer eller blir ødelagt og det er en sann fryd å se motstanderen din bli slengt vegg imellom og bli knust av din kraft. Overlegenhet.

Dette spillet har en knall bra story, men problemet er at spillet er alt for kort og at mange av banene fort kan bli repeterende.
En trøst er jo at Wii Versjonen har en Duel Mode som er veldig bra og inneholder ca. 30 forskjellige karakterer. Og det fungerer på samme måte som på story modens Lyssabel dueller. Bare at dette kan spilles med en venn.
Men dette spillet er absolutt verdt penga og hvis du skulle få sjangsen til å få prøve det så burde du absolutt prøve. Jeg kan love deg at det er en sann fryd å knuse ting og leke seg med kraften.

Grafikk: 6/10
Lyd: 9/10