Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Ratchet & Clank-serien så sitt lys i 2002, og ble da sluppet eksklusivt til Playstation 2. Spillet fikk en fantastisk mottagelse, og har etter den tid fått 3 oppfølgere på samme konsoll. Nå tar Insomniac Games steget videre, og serien debuterer på Playstation 3.

To gode venner
Ratchet er av rasen Lombax og stammer fra planeten Veldin. Sammen med tørrhumorens president - Clank - raider de universet og rydder opp i stygge lumskheter. Serien er platformaction i ypperste klasse, og uten tvil noe av det som gjorde julen 2002 til noe jeg aldri kommer til å glemme. Ved å kombinere artig humor, store vakre miljøer, store muligheter og heftige kampscener har Insomniac Games gjort serien til noe helt eget. Spillene passer for alle aldere, og har vært med på å fange familien min i timesvis foran TVen i mange lange vinterkvelder.

Tilbake til røttene
Det første spillet i serien var noe helt spesielt. Den var en fangende atmosfære som fikk sofaen i TV-stua til å se ekstra my ut, og fikk de kalde vinterkveldene til å se ekstra kalde ut. Denne gangen finner serien tilbake til sine enestående røtter, og Insomniac viser virkelig hvordan de kan kombinere det klassiske Ratchet & Clank-gameplayet med nytenkende og kraftig nestegenerasjons konsollteknologi.

Koselige fiender
Som vanlig i Ratchet & Clank, er fiendene mange. De er mange og dumme. Dette setter et eget preg på spillet, da det er fantastisk underholdenge å pløye seg vei igjennom de hundrevis av fiendene som blir pøset på mens du utforsker planetenes vakre miljø. Dette er også med på legge til rette for flere brukergrupper. De yngre vil finne spillet artig og utfordrende, mens de eldre fremdeles vil ha den fantastiske underholdingsverdien.

Ratchet and Clank handler uten tvil om våpen og gadgets. Oppgraderinger og utvidelser er ting som går igjen. Det er ikke uten grunn at serien er kjent for sitt massive våpenarsenal, og dette har heller ikke dabbet av denne gangen. Det fins våpen i alle mulige fasonger og med alle tenkelige funksjoner. Alt fra tradisjonelle rakettskytere til discokuler som får fienden til å danse er blir brukt, noe som uten tvil er med på å trekke på smilebåndet i ny og ne.

Våpen oppgraderes automatisk etter hvor mange fiender du tar med hvert enkelt våpen. Hvert våpen starter på V1, går videre til V2 etter første oppgradering, osv. Du kan også kjøpe oppgraderinger til våpnene, som gir de utvidede egenskaper på forskjellige områder.

Vakre omgivelser
Spillene i serien har alltid vært oppdatert grafikkmessig, og det er tydelig at utviklerne denne gangen har klart å utnytte seg av PS3 sin massive kraft. Planetene skiller seg veldig fra hverandre, da alle har et forskjellig ytre. Noen er ørkenblåst, noen er snøbelagt og noen er grønne som høsten på vestlandet. Ikke bare skiller omgivelsene seg fra planet til planet, men også dine fiender blir skiftet ut etter hvor du befinner deg. I snøområder pakker de på seg vinterlue, og så videre.

Spillet er som vanlig veldig variert, og du får ikke følelsen av at det er ensformlig og langdrøyt. Har du spilt de tidligere spillene kan du få en følelse av at du har sett det før - i enkelte situasjoner - men dette er ting som kun er med på å gjøre spillets særpreg enda mer eget og spesielt. Du kjenner deg igjen i kontrollene, og vil få følelsen av at du spiller det rette spillet. De gjør lite nytt, men trenger vi det? Spillets konsept er såpass genialt at en total renovering ville ødelagt serien.

Konklusjon
Insomniac Games har nok en gang gjort en fantastisk jobb. De har igjen levd opp til forventningene, og gitt serien det friske pustet den trengte. Det skal sies at spillet byr på lite nytt, veldig lite nytt. Hadde utviklerne vært mer nytenkende, og i tillegg gitt spillet nye funksjoner, hadde spillet stilt enda sterkere. Det skal sies at bruken av Sixaxxis sin tilt er et morsomt avbrekk, og her ligger det nok til rette for flere muligheter i fremtiden. Spillet er også ganske kort, noe som er med på å kutte ned levetiden.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction er et godt spill, muligens det beste eksklusive spillet til PS3 hittil.

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 8.6/10