Condemned: Criminal Origins

Skrevet av: HaCkzur   2009-01-19

Har du noen gang gått hjem alene midt på natta når det er bekmørkt ute? Du går langs fortauet og biter neglene. Skogen som er like ved virker mer truende enn vanlig og du ser deg rundt om kring fordi du tror at det er noen som følger etter deg i hælene. Den minste lyd får deg til å skvette og frysninger går nedover ryggen. Slik føles det å spille Condemned: Criminal Origins, en helt unik skrekkopplevelse som du bør få med deg hvis du liker å få skremt vannet av deg.

Du spiller som Ethan Thomas, en FBI-agent som kommer til ett åsted hvor det har skjedd ett grusomt drap i et av de mørkeste hjørnene av slummen. Når du kommer til åstedet finner du raskt ut at den mistenkte ennå er i nærheten og søket begynner. Etter at den mistenkte skyter to politimenn med Ethans våpen og brutalt slenger han gjennom vinduet fra andre etasje blir Ethan beskyldt for mordet på de to politibetjentene og han må renvaske seg selv og fakke morderen før han dreper flere.

Condemned er ikke noen vanlig førstepersons-spill. Det er ett av de få spillene som fokuserer mest på å bruke slagvåpen heller enn vanlige skytevåpen. Fiendene består av aggressive dopfylte uteliggere som benytter en hver anledning til å drepe deg. Du slår med den høyre skulderknappen og blokkerer med den venstre. Det er en viss strategi som er lagt inn i hvordan du slår og blokkerer. De fleste fiendene har ett uforutsigbart mønster i bevegelsene, som gjør at du alltid må følge med på hva de gjør.

Våpnene du plukker opp varierer fra gamle veggrør, planker, økser, slegger og mye annet. Alle utfører en viss skade og farten på slaget til våpnene varier. Du finner raskt ett favorittvåpen egentlig, jeg foretrekker selv den litt svake men kjappe rørvåpenet. Når du slår en gal uteligger rett i fleisen ser du tenner og blod fyke ut og det føles ganske riktig. Det føles ut som hvert våpen har en slags styrke. Det er jo ikke bare slagvåpen da. Det finnes også hagler, pistoler, maskingevær og lignende. Bare ikke forvent å bruke det så veldig lenge siden ammunisjon ikke kan plukkes opp.

Gameplay i Condemned består også av etterforskning. Du får muligheten til å leke detektiv siden det er plenty av åsteder og du får bruke mange forskjellige og unike granskningsverktøy. Verktøyet velger seg selv, slik at du ikke trenger å bli forvirret når du må bruke noe på ett åsted eller når du søker etter spor. Dette kan også være ett minus for de som ville gjøre granskningen selv. Ethan har også disse merkelige synene som kommer av til. Han kan se hva morderne har gjort eller kommer til å gjøre og av og til kan disse hallusinasjonene til og med skade Ethan. Dette legger til ett ekstra lag av det skremmende siden det er uforklarlig og ofte direkte skummelt.

Atmosfæren er virkelig spillets største høydepunkt. Det er mørkt, ekkelt, grusomt og helt vidunderlig. Du vil sjeldent finne ett spill med en slik atmosfære som Condemned. Det er mange skremselsøyeblikk som popper opp gjennom spillet og det er like skummelt hver gang. Spillet er veldig mørkt, heldigvis har Ethan alltid med seg lommelykten sin og du kan så vidt se foran deg. Lyseffektene er formidable og spillet er veldig fotorealistisk, bortsett fra når det kommer til karakterene. Det er en slags urealistisk måte de ser ut på. Det er ofte jeg fant meg selv slå i hjel den ene uteliggeren bare for å møte hans identiske tvillingbror rundt neste hjørne.

Lyden spiller ofte en større rolle enn det visuelle. Condemned er intet unntak. Du hører at det er noe i nærheten, hissing, skritt i etasjen over deg, en glassflaske som sakte triller bortover gulvet. Ekstremt effektivt og omtrent like skummelt. Lyddesignet er bra og det setter deg i riktig stemning. Redd, usikker og med svette hender går du gjennom spillets trange, mørke ganger i en kjeller. Det er virkelig en skremmende opplevelse, og jeg elsker det.

Historien er også en av de bedre syntes jeg. Det er lett å følge med, dog historien utvikler seg egentlig ikke noe særlig, men det er omtrent som å se en episode av CSI, bare med horror og litt mer interessante personligheter. Slutten kom noe brått for meg, siden det ikke var noen skikkelig "slutt" og Ethans mystiske evner blir ikke helt forklart. Det føltes som om noen tok en spennende krimbok jeg leste på og rev ut en tredjedel av den. Spillet har også desverre ingen flerspiller-del heller, noe som kunne vært ganske bra etter hvordan spillet er laget.

Condemned: Criminal Origins er ett av de mest tilfredsstillende horrorspillene du vil oppleve på lenge. Atmosfære burde nesten ha vært med i tittelen, siden dette spillet suger deg inn i Ethans sko og du er aldri sikker på hva som venter deg rundt neste hjørne, bare ikke forvent at det er noe godt.

Grafikk: 8/10
Gameplay: 9/10
Lyd: 9/10