Call of Duty: World at War

Jeg var ikke begeistret når jeg først hørte om dette spillet, og det var selvfølgelig fordi det var Treyarch som atter en gang satt bak roret. Men denne gangen har jeg skiftet mening om utvikleren. De har for første gang laget et spill som er verdig Call of Duty navnet, og det er faktisk hysterisk bra.
Det følger i samme fotspor som Call of Duty 4, og heter Call of Duty: World at War!

Vi er atter en gang i 2. verdenskrig.
Storyen føger deg gjennom stillehavskrigen mot japanerne, og de europeiske slagmarkene mot tyskerne. Denne gangen tar de en helt ny retning innen europa, da du er en russer, og du og dine comrades skal okkupere Berlin. Det er rart at ikke berlinkrigen er så utforsket i spillverdenen, men denne holder høyt nivå. Når det gjelder stillehvaskrigen styrer du en amerikansk soldat med navn pvt. Miller. Denne siden av storyen er ikke like bra som berlin-delen, men den er fornøyelig den også. Denne krigen bringer ikke noe spesiellt nytt, men jeg kan love deg at det er herlig å grille noen japanere med flammekasteren din. Når det gjelder design og baneutvikling, er det også veldig bra på begge de forskjellige historiene, og man ser at Treyarch har brukt call of duty 4: modern warfare motoren flittig. Det ser skittent og vakkert ut, og det er akkuratt slik det skal være. Noe jeg synes er trist med dette spillet, er at du ikke knytter noen spesielle følelsesmessige bånd med flere karakterer i spillet, fordi Call of Duty serien er jo først og fremst kjent for sitt følelsesmessige preg. Oppsumerende er singleplayerdelen i Call of Duty: World at War av verdensklasse!

Grafikken er som nevnt veldig skittent og vakkert, og det ser hærlig realistisk ut. Det er mye mer krigsfølelse i Call of Duty: World at War, enn i Call of Duty 4, men det er da ikke så rart. Det er jo faktisk 2. Verdenskrig vi snakker om, den mest blodige krigen i menneskets historie. De har utviklet Call of Duty- motoren i noen retninger, men for det meste ser det veldig likt Call of Duty 4. Vil kanskje si at det ikke ser så vakkert ut som Call of Duty 4, men det er i allefall veldig bra.
Spesiellt fargene er råbra, og skyggene er av mesterklasse. Når det gjelder Al, så er den egentlig litt rusten, selv om den er bra på mange måter. De tar cover og lignende, men noen ganger henger de seg bare opp, og virker som om de har alzheimer eller noe. Glemmer situasjonen de er i, og bare står der. Spillet er også litt for forhåndsskriptet, noe som er veldig plagsomt. Et eksempel er at de plutselig bare respawner og stiller seg rett inn i hæren vårres, bare for å være der. Spillet flytter deg frem som spillet vil, og det er jo egentlig meningen at vi som spiller skal bestemme hvor enn vil. I tillegg er spillet veldig lineært, men det finnes jo ikke et i Call of Duty- serien som ikke er lineært. Men det passer egentlig serien svært godt.

Lyd og musikk er veldig bra denne gangen også, med en blanding av rock, opera og fartsfyllende musikk. Jeg forstår ikke hvorfor så mange kritiserer den "rockemusikken" jeg mener passer, selv om det er i 2. verdenskrig og det var dårlig med rock på den tida. God fartsfyllende musikk, som driver deg frem, mener jeg. Mangler den kjente lyden som kommer når du dør, men det er vel bare pirkete. Voice-actingen er helt grei, men ikke noe stort. De har leid inn kjente skuespillere som gary oldman og den typen som spiller Jack Bauer i 24. De er iallefall veldig bra, og man kjenner igjen stemmene dems med en gang. Lyden på våner og effekter på andre ting er også i verdensklasse, slik som Call of Duty bør være.

Mutiplayer og online delen er også like sterkt tibake i dette spillet, med nye baner og våpner, specs og duppeditter. Nå går ranken til 65, noe som er 10 mere enn i forgjengeren. Det finnes også prestige, det vil si at du starter på nytt med low rank etter rank 65, men man kan se at du har nådd 65 før det med hjelp av et tegn som vises. Litt vanskelig å forklare dette, men det fungerer godt. Jeg har ikke gjort det selv, og er ikke i nærheten ennå, da jeg bare er i noe med rank 20. Uansett så er multiiplayeren veldig god, bortsett fra at noen av banene ikke er så underholdene som i Call of Duty 4. Er du local, kan du jo spille splitt-screen med dine trofaste venner.

Co-op er også på plass i Call of Duty: world at War, noe vi sårt manglet i 4'ern. Der kan du spille sammen med en kompis på samme skjerm, men viss du har co-op gjennom xbox live kan du ha opptill 4 spillere. Du kan krige om den største poengsummen, eller bare ha det morro med andre spillere. Det eneste som trekker ned med co-op, er at du ikke benytter hele skjermen hvsi su spiller med en kompis på samme skjerm.

Har du greid singleplayerdelen, får du også en liten ekstrabonus som takk. Du unlocker du nacht der untoten. Der skal du og andre spillere forsvare dere mot zombier på løpende bånd, og dere forsvarer dere inn i et gudsforlatt spøkelseshus, der dere kan kjøpe nye våpen for poengene dere får for å ta mange zombier. Godt gjennomført!

Grafikk: 9/10
Gameplay: 9/10
Lyd: 8/10