Gears of War 2

Skrevet av: iharal3   2009-02-10

Sjallabais!

Forrige gang jeg skrev anmeldelse av Gears of War 2 var det hastverk og anmeldelsen ble kort og av dårlig kvalitet. Den ble kort sagt slaktet av alle lesere. Nå derimot har jeg all verdens tid og gjør et nytt forsøk. Here we go.

Gears of War 2 handler om menneskene på planeten Sera. Locust, en slags type aliens innvaderer planeten og menneskene gjør seg klar til kamp. Du styrer Delta Squad-lederen Marcus Fenix som får Bruce Willis og Arnold Schwarzenegger til å se ut som speiderpiker. Fenix flyter over av muskler, kommer med morsomme kommentarer og er herlig klisjeaktig.

Jeg starter singleplayerdelen og den lever opp til alle mine forventninger. Storslagen grafikk, episke kamper, et ekstremt dekkesystem, fantastisk krigsfølelse og noen uhyre morsomme lagkamerater. Dom, Tai, Cole og Baird har for meg legendestatus. Morsommere og tøffe lagkamerater går det strengt tatt ikke ann å få. Storydelen har fått seg et solid løft men kunne gjerne ha vært litt bedre.

En ting som har forandret seg fra originalen er det store antallet fiender. I Gears of War var det de vanlige Drone, Theron Guard, Grenadier og noen flere. Her får vi et mye bredere aspekt med Grinderen som har et gigantisk maskingevær som spyr ut kuler i en vanvittig hastighet. Boomeren med en fin liten bazooka. Bloodmount som garanterer noen stressende kamper. Kantus som er bevæpnet med en merkelig form for gassgranater og mange, mange andre som jeg ikke kan nevne for øyeblikket.

Ut over singleplayerdelen vil du oppleve mange forskjellige miljøer. Fra iskalde fjell til mørke og fuktige huler. Alt pakket inn i flott grafikk.

Våpenutvalget har fått seg noen snasne oppdateringer. Du vil selvsagt finne de gamle klassikerne som Lancer, Boltok pistol, Hammerburst og Boomshot. Det har selvsagt også kommet noen nye våpen. Mortaren er i ferd med å bli en favoritt på multiplayerdelen mens hammer of dawn har fått den finpussen den manglet i originalen. Gorgon pistol er et klart førstevalg på pistolplassen.

Multiplayerdelen kan nesten ikke beskrives med ord. Den er virkelig fantastisk. Gears of War 2 har uten tvil de beste flerspillermaps som har blitt laget noensinne. Alt annet til og med banene til Halo 3, Resistance 2, Call of duty 4 & 5 blir til små, patetiske drittmaps når man har spilt litt på Gears of War 2's maps. Mine favoritter er Avalanche som midt under en kamp kan bli rammet av snøskred som dreper alle som ikke har funnet seg et lurt sted å stå på. Flood hvor syre stiger, og dermed gjør banen mindre og til slutt tvinger kampen opp i høyden. Canals er grafikkhorenes bane. Canals har bedre grafikk en alle de andre banene(synes jeg i hvert fall) Hail hvor det midt under en kamp kan begynne å regne razorhail(en slags blanding av sylskarpt glass og regn)

Gears of War 2 er et veldig friskt puss i en skytespillsjanger hvor aim er alt. I spill som f.eks Call of Duty, Counter-strike og Killzone 2 er aim alt for viktig. I Gears of War 2 kan du faktisk ha elendig aim og vinne en kamp på bare taktikk. Snik deg rundt på banen, plasser ut noen granater på de rette stedene, finn deg et bra våpen og du kan bekjempe fire-fem motstandere over online uten å ha god aim.

Konklusjon

Gears of War 2 er det beste skytespillet som noen gang har blitt lagd. Det er rett og slett noen år foran sine motstandere, og etter min mening i en annen klasse enn alle andre skytespill. Det eneste jeg kan trekke litt ned for er at det en sjelden gang lagger online. Men alt i alt er dette et må-ha spill. Selv trangsynte PS3 fanboys må ha dette. Løp og kjøp!

Grafikk 10/10
Gameplay 10/10
Lyd 10/10