Fallout 3

Skrevet av: richy   2009-02-13

Fallout3 gir en gunstig mening med livet etter en atomkrig. Atmosfæren er skummel og nydelig på samme "krone" dette gjør det mere levende enn i de fleste spill. Spillet begynner veldig bra og øker i legden, kan gjøre noe små oppdrager for spesielle folk. Hovedpersonen er en levende figur som du selv kan velge åssen er. I for eksempel dine handlinger i spillet "karma". Men slutten er litt mere minus...du står helt stille å kan ikke komme lengere.

Det jeg liker er et spill som viser hvor ødeleggende og skummelt et samfunn kan se ut etter en atomkrig, samtig veldig realistisk. Som sakt så minner dette spillet mye om Oblivion som ble "The game of the year". Likevel skulle man tro at det kunne blitt et stort minus, å lage en slaks "etterkommer" av Oblivion. Fallout3 og Oblivion er like, men også veldig ulike i omgivelsene og handlingen. men likevel ble Fallout3 en suksess.

Hehe det er vel første gang jeg har opplevd at spillets historie begynner med selve fødselen. Det gjør det veldig realistisk, for i begynnelsen er fødsel det første som skjer før vi kommer til verden. 1 år senere er du en baby, dette ble jeg også veldig overrasket over. Må innrømme at mine første 10 minutter i spillet var å sparke ballen mens jeg ropte "Dada-ball" eller noe i den duren! 9 år sener har du bursdag, ble en virkelighetsfølelse, av at man også har bursdag i spillet. Samtidig gir det en god tid til å bli kjent med noen av karakterene i spillet. Som 16 åring tar du en test som skal finne ut av hva du skal ha som yrke, å svare på spørsmål er altid gøy, her kommer skolen inn i bildet.
Men plutselig blir du vekt av venninna de, nei det er ikke en romantisk scene som kommer, istedenfor kommer hun med en advarsel. Faren din har rømt, du er blitt 19 år og The Overseer er ute etter å drepe deg........ja....dette er noe av minuset. Du skulle kanskje ha opplevd litt mere i 16 års alderen synes jeg, samtidig å bli litt mere kjent med Vault 101. Men likevel føles det som en spennende og energirik følelse av å "komme seg vekk fra vault 101" å oppleve friheten.

Etter 45 minutter er jeg ute av Vault 101. Jeg for den skumle og gode følelsen av at alt har gått galt. Byggniner er sprengt enten i filler eller så er de i stykker, bilene er rustete, veiene revet over og alt det "grønne" er gjort om til brunt, banditer er over alt sammen med dyr som er blitt helt ville, sist men ikke minst all mutasjon og radioaktivitet som har kommet for å bli. Atmosfæren her er overlegen god. Må si at Bethesda har gjort det veldig nøyaktig og realististisk.

Holdbarheten er veldig bra, men grafikken gir mest poeng, mørkt men nydelig. Gameplay sier seg selv, begynner rolig å så går det veldig fort i svingene men jeg liker det, dessuten er spillet veldig bra for du kan løpe eller gå nesten hvor du vil, mens i byen kan det være vanskelig å finne veien. Må understreke at lyden er svært bra, eksempel når jeg sprengte byen Megaton til himmel.

Til slutt så må jeg si at selve historien er veldig bra og spennende. Men savner litt mere handling på slutten, greit at du løper etter en robot som skyter og brøler etter fienden, som samtidig er på laget ditt...men..nei....kunne ønske roboten ble sprengt i fillebiter å du selv og resten av The Brotherhood måtte kjempe dere fram til målet....
Altid er det gøyest når spillet avslutter med en boss, men bossen her ble fort avlivet uten noe motstand selvom jeg spillte på very hard....hva med at serganten hos fienden hadde en slaks super armor som tålte en del juling, ikke så realistisk men veldig gøy!

Men vi håper på det beste, via de nye tilleggspakker som kommer og jeg venter i all spenning...Fallout 3 gir en veldig levende og miljøaktiv følelse av å trå inn i en gal eller sinnsyk verden......:)

Grafikk 10/10 Lyd 8/10 Gameplay 9/10 Holdbarhet 7/10

Medlemsanmeldelser35