Star Wars: Knights of the Old Republic

Hvem ville trodd at et rollespill basert på Star Wars ville bli så bra? Jeg som liten gutt på 10 år spilte gjennom det, og ble frelst. Tre år senere skal jeg mimre tilbake til et rollespill med lyssabler, onde Jedier og magi.

Tittel: Star Wars: Knights of the Old Republic
Format: Xbox (testet), PC
Utvikler: BioWare
Utgiver: LucasArts
Alder: 12+

Hvis du ikke har bodd under en stein de siste tiåra har du hørt om Star Wars. Universet om slemme og gode folk med kule sverd og magikrefter, rare romvesner og en helt rå grønn dverg ved navn Yoda. Uansett, det startet med tre filmer, og senere tre prequel filmer. Og det har blitt laget leker, TV-serier, og uttalige spill. Og disse spillene har som oftest vært middels til dårlige. Men noen har skilt seg ut, som Knights of the Old Republic. Det blandet bra RPG med Star Wars. Og resultatet var høy ros, Game of the Year ganske mange steder, og har blitt kjennetegnet som en klassiker.

Og statusen som klassiker er absolutt fortjent. Det blander heftig action med lyssabler og magi med level-system og oppgraderer, samt en bra historie. Jeg skal fortelle om mine opplevelser med spillet, pluss og prøve å overbevise du som leser til å kjøpe det.

Som med andre rollespill starter KOTOR med at du kan lage din egen karakter, velge navn og klasse. Du har flere klasser du kan velge mellom. Så får du mulighet til å velge mellom en rekke skills du kan velge. Du får utdelt en poengsum, og du kan velge din skill, plusse på poeng eller trekke fra. Du har en rekke å velge, og så kan du velge angrep og helsegreier. Når du er ferdig med karakteren din, starter spillet for alvor.

Det starter med et brak. En litt feminin mann suser inn, ber deg kle på deg og hente våpen, og følge med han. Uvitende som du er får du vite at du er en som meldte seg frivillig til å være på et romskip som nå har blitt angrepet av Darth Malak, skurken i spillet, en real slemming som kan godt beskreves som Darth Vader i spill.

Uansett, du må selvfølgelig fyke ut å prøve å redde en sterk og god Jedi, Bastila. Så blir det selvfølgelig slik; Bastila blir kidnappet, den feminine mannen stikker inn i en heltemodig kamp mot en slem Jedi, og du må stikke inn i en redningskapsel, mens du får ordrer av Carth, en pilot.

Når du lander på bakken i byen Taris, har du fått en visjon, og blir omsider vekket av Carth, som ble med deg ut av skipet. Dere to blir partnere, for å finne Bastila. Og nå starter eventyret. Hele greia er å finne Bastila, for så å dra på en heltemodig reise for å befri verdensrommet. EPIC.

Historien spillet forteller er både heltemodig og godt fortalt. Det er fullt av små tvister, som du egentlig kan bestemme selv om de skal komme eller ikke. Fordi du har en god rolle i historien selv. Du kan velge om du vil være snill eller slem, og valgene du tar vil påvirke historien. Valgene kan være så smått som å hjelpe et romvesen med å stikke av fra dusørjegere, men snart vil også litt mer personlige og vanskeligere valg forekomme. Dessuten inneholder spillet et av de største plott-tvistene i spillhistorien, spør du meg. Uavhengig om hvordan du spiller. Hele greia er slik at dine valg fører deg nærmere den mørke eller gode siden. Du kan se hvordan du er på en skala på menyen, en måler hvor "Good" er øverst og "Bad" er nederst. Hvis du er helt nede på "Bad" er det rød røyk og du står i en "evohl" stilling.

Dialogen er ganske standard. Når du er inne i en samtale, er det close-up av personen du snakker med og deg, og når du skal svare får du et lite kart nederst med en rekke svar. Noen svar kan bringe deg nærme den mørke eller lyse siden, så velg med omhu, hele tiden.

Og som om Carth og Bastila var nok karakterer med på laget, så er det mer. Du har mange flere folk som blir med på reisen, inkludert Jedien Jolee, dusørjegeren din Canderous, roboten HK-47 og mer. På noen må du velge om du vil ha de med. Disse kan du skape et forhold med. Nei, ikke Aliensex som i Mass Effect, men du kan bli venner eller uvenner med dem. Alt avhenger av om hvordan du oppfører deg med dem, om du lar dem fortelle livshistorien sin. Dermed kan KOTOR spilles på en annen måte hele tida, under hvordan du er mot lagkameratene dine.
Og når du har landet på en ny planet, klar for nye eventyr, kan du ta med deg to lagkamerater ut på oppdraget. Som om ikke det var nok, kan du styre dem også, noe som gir nok variasjon.

Noe jeg liker best med dette spillet, er kampsystemet. Hå nei, ikke sånn som for eksempel The Elder Scrolls IV: Oblivion, hvor du veiver løs med en knapp, men vi snakker trekkbasert kamp. Og det funker usedvanlig godt. Du stopper tida, får servert en liste med angrep på skjermen, du velger den du vil ha, og så blir tida normal igjen, og du utfører angrepet du valgte automatisk. Veldig enkelt, veldig effektivt. Etter hvert får du også tilgang til magi. Du kan ha god magi og ond magi. Det onde har noen kule krefter, blant annet kveling og lyn.

Dette bringer meg over på våpen. Og KOTOR har et fint og variert utvalg av våpen. Du finner alt fra små sverd, store sverd, pistoler, geværer, lyssabler og magi. De kan kjøpes hos salgsfolk mot "Credits", eller plukkes opp fra restene av døde fiender. Når du går opp i level, kan du oppgradere våpen med bedre sikte, bedre kraft og sånne ting. Også bomber er med, og kan være dødelige mot alle som er nær den.

Fiender er veldig gode og varierte. Du har mye; De onde Sith, dusørjegere, sånne små griser jeg har glemt navnet på, pluss favoritten, Rancoren, en svær fyr som gjerne vil spise deg. Den er ganske sjelden, men jeg glemmer aldri mitt første møte med den. Det er jo selvfølgelig mange flere fiender, men jeg ga et lite utvalg nå.

Men spillet har litt minus og. Det er jo ikke bare pluss og happiness. Noen ganger kan det hende du må dra tilbake til en planet du allerede har vært på, kanskje du har glemt noe eller noe sånt. Litt irriterende å fyre fram og tilbake. Noe annet er loadingtider, som varer en stund. Det er jo kanskje litt mer småplukk, men disse er de største feilene.

Grafikken er kanskje litt smått i forhold til dagens standard, men vi snakker jo om ett spill fra 2003. Men jeg liker uansett grafikken. Den viser gode karakterdesign, gode animasjoner. Bra og varierte miljøer. Noe som er litt minus er at mange innbyggere i de forskjellige planetene er litt like, og da mener jeg spesielt romvesen. Pluss at jeg opplevde at mange ganger lagget det litt, stoppet opp i noen sekunder. Det blir det jo selvsagt trekk for. Men uansett digger jeg grafikken, den viser at et spill ikke trenger god grafikk for å være bra grafikk, hvis dere skjønner.
Lyden er uten tvil; Rå. Den er veldig god, bra laserpistollyder, gode lyssabler osv. Men det som virkelig er bra, er stemmeskuespillet. Ikke bare har de gode og forskjellige stemmer til hovedpersoner, men de har faktisk funnet på egne språk til de mange romvesen. Og romvesen er det nok av, og når du er i dialog med dem, snakker de totalt uforståelig, men med en tekst under. Helt rått. Lyden er et av KOTORs sterkeste kort.

Holdbarheten er fantastisk. Ikke bare snakker jeg om 50 - 100 timers underholdende spilling, men også at det egner seg godt til flere gjennomganger, fordi du må spille igjen. Du må prøve ut andre løsninger. Andre oppdrag. Ved siden av det store hovedoppdraget, er det flere småoppdrag spredt rundt, som øker holdbarheten til sitt maksimum.

Konklusjon. KOTOR er ytterst fantastisk, og leverer en spilleopplevelse ulik mye annet. Ved sitt rike persongalleri, gode stemmer, fantastisk holdbarhet, kule kampsystem og mer, er det virkelig et spill som fortjener toppkarakter. Full av magi, KOTOR drar deg med en gang, og slipper ikke før du har utforsket alle planeter, hver centimeter, snakket med alle, gjort alt i BioWares sitt fantastiske og unike rollespill.

Grafikk: 8
Gameplay: 10
Lyd: 10