Warhammer 40,000: Dawn of War 2

Nå har jeg knust horder av Orker, beseiret de vise Eldarene, slaktet uendelig mange Tyranids, og utslettet Spacemarines. Og jeg skal nå fortelle om spillet som utviklet RTS sjangeren. Nemlig Warhammer 40k Dawn of War 2

Gameplay

Som oftest når man ser spill som dette her tenker man. Nei ikke enda et RTS spill, vi har jo opplevd alt dette før. Hvis det var sånn du tenkte første gang du hørte om dette spillet så tar du grundig feil. For i Dawn of War 2 er nemlig all basebyggingen tatt vekk og kampsystemet er utviklet. Det eneste som man har å gjøre er å oppgradere og bygge soldater i hoved bygningen og ta over requsition points og power generatorer rundt om i banen. Det som er så spesielt med kampsystemet er at man kan ta cover med soldatene sine akkurat som på noen skyte spill. Man klikker først bare på soldatene sine så beveger man musen over en vegg eller noe annet for den slags skyld og ber dem om å gå der. Da tar soldatene de dekning bak veggen og de blir mye bedre beskyttet en om de hadde vært ute i det åpne.
Det er også mulig å gjemme seg inne bygninger som er spredt rundt om i banen. Dette skaper da en mye større dybde i kampene og det er utrolig viktig og plassere soldatene på riktige plasser ellers har man ikke sjangs til å vinne. Cover systemet og det at man kan gå inni bygninger kan også brukes for å forsvare basen og resurs punktene sine. I Dawn of War 2 har man helter som velger før vær bane disse kan få lvl og man kan kjøpe bedre utstyr. Soldatene kan også få lvl og oppgraderinger. Dette gjør de da sterkere og kan gi de nye og kraftige evner som gjør at dybden i kampene blir enda større. En evne er for eksempel å kaste granat. Dette kan da brukes til å ødelegge vegger og andre ting som fiendtlige soldater kan ha tatt dekning bak. Det kan også brukes til å sprenge soldater som gjømmer seg inne i bygninger.

Historie

Det er selvfølgelig ikke bare multiplayer som går an å spille. Det finnes også en campaign der man skal være Spacemarines som må slå ned Orke opprør, beseire Eldar og stoppe en Tyranid invasjon. Det er noen cutscenes som driver historien videre. Man kan også velge å gjøre side oppdrag. Det som er litt unikt med campaignen er at hovedpersonene som man styrer kan få lvl pluss at man kan finne utstyr til de i baner. Dette oppmuntrer da til å gjøre sideoppdragene sånn at man får sterkere helter. Det eneste minuset med campaignen er at man mer eller mindre gjør akkurat det samme i hver bane. Enten skal man forsvare seg mot en hær som angriper deg eller så skal man ta en spesiell boss. Heldigvis er Boss kampene utrolig kule så det tar litt tid å gå lei av de.

Multiplayer

Multiplayeren kan spilles enten over internett med personer eller mot AI styrte motstandere. Det som er litt dumt med å spille online er at spillet er så krevende for dataen din og internettet at det av og til kan lagge en del. Heldigvis gjør en god AI opp for dette. AI er ganske smart og bruker coversystemet og evner som soldatene har. De rettreter også til basen sin hvis de ser at de taper en kamp. En ting som jeg har irritert meg litt over med Dawn of War er at det er altfor få baner. Det er faktisk litt under 10 baner. Banene er selvfølgelig detaljerte og utrolig bra lagde, men jeg synes uansett at Relic kunne laget litt flere baner.

Grafikk

Grafikken i DoW 2 er nok det beste med hele spillet. Alle banene på både campaign og multiplayer er ekstremt detaljert laget. De varier også fra ørken til sumper, til byer. Teksturene og detaljene alene er bare til å sikle over. Animasjonen er også utrolig bra laget og det er utrolig deilig å se når en warlock helt slenger rundt på fiender eller når en avatar knuser seg gjennom murer og trer. For i DoW 2 er nesten alt knuslig og det er en fryd å se på.

Lyd

Musikken i DoW 2 er veldig episk og når man da knuser fiender med noen av de store krigerne som for eksempel avatar eller en carnifex klarer jeg ikke å la vær å smile for meg selv. Lydeffektene er også gode og det er alltid gøy å høre skuddene fly i kampens hete. Voice actingen er heller ikke dårlig. Stemmene på hovedepersonene i historien passer nesten helt perfekt og stemmene på soldatene er også gode. Spesielt stemmen som kommer når man har tatt over et power eller requsition point med Orkene er min favoritt.

Alt i alt er DoW 2 et strategi spill som nesten har klart å revolusjonere en stagnert sjanger Med sitt unike gameplay. Når spillet i tilegg har gode animasjoner teksturer, lydeffekter og stemmeskuespill. Er det et spill som jeg med glede anbefaler til alle som er blitt lei av sjangeren og ønsker noe nytt eller til de som elsker warhammer.

+Heftige kamper
Bra detalje nivå og animasjoner
Bra lyd