Assassin's Creed

Skrevet av: wakky85   2009-02-25

Assassins creed er et spill som setter deg i skoene til Altair. En snikmorder med gode våpenferdigheter og ekspert i alt som har med sniking og klatring å gjøre. Spillet byr på en veldig god grafikk, og en relatitivt stor og naturtro verden. Her skal du utføre ulike oppdrag som i hovedsak går ut på å skaffe informasjon om ulike mål du skal drepe.

Jeg vil først begynne med grafikken. For er det noe som er veldig bra i spillet, er det nemlig grafikken. Den holder et meget høyt nivå, og byene virker veldig livlige og naturtro. Det er en veldig god "distance" i spillet som gir en veldig god følelse når du f.eks. klatrer opp i et høyt kirketårn og ser utover byen og landskapet. Spillet har en realistisk fargepalett, og man får en god følelse av å være tilbake i en helt annen tid. Spillet skal foregå 1191 under korstogene. Hvor likt dette er denne tiden har ikke jeg peiling på, men jeg fikk såfall en god middelalder følelse. Animasjonene er gode, bevegelsene til karakterene i spillet flyter bra og ser realistisk ut og spillet flyter fint uten hakking.
Grafikk: 9/10

Det neste jeg vil snakke om er gameplayet i spillet. Og her får man en veldig blandet opplevelse. Kontrollene sitter ganske bra, og det å faktisk drepe og sloss i dette spillet er fantastisk morsomt og vellaget. Det å klatre opp husveggene er veldig artig, men kanskje litt i letteste laget. Det blir ofte veldig tydelig hvor du kan klatre, og byr sjelden på noe særlig utfordring. Jeg skulle gjerne sett at selve klatringen var litt vanskeligere, som hadde gitt en mer farefølelse og realisme på det hele. Slossingen er også morsom, og du kan bruke både et kort sverd og et lengre sverd når du sloss. Og det hele handler om timing og kontringer. Dette fungere veldig bra, men kan bli litt ensidig i lengden. Det morsomste er egentlig å snikmorde noen ved f.eks. hoppe ned fra et tak mens man stikker kniven i halsen på målet ditt. Men alt i alt er kontrollene og følelsen av å styre Altair veldig god.

Men den store akilleshelen til dette spillet ligger i at spillet er alt for repativt. For hvert kapittel i spillet skal du drepe en eller flere bestemte hovedmål. Men før du får drepe disse må du samle inn en del informasjon. En må finne ut hvor de er, når de vil være på bestemte steder m.m. For å finne denne informasjonen skal man blant annet tyvlytte til personer som jobber for målene eller stjele papirer fra de, true personer til å snakke m.m. Dette høres nok ganske artig ut, og det er det og. Problemet er bare at du må gjøre de nøyaktig samme tingene for hvert eneste mål, og det hele blir derfor veldig ensidig. Etter et par oppdrag har du på en måte gjort det meste spillet har å by på. Eneste er at du skal drepe de i ulike byer. Men selv de ulike byene er fortsatt veldig like. Dette fører til at en nok ikke blir så veldig fristet til å spille spillet flere ganger. I såfall er det for å nyte den gode grafikken og utføre et lite snikmord.
Gameplay 7/10, Holdbarhet 6/10

Den kunstige intelligensen er også av godkjent kvalitet i spillet. Riktignok skjer det glipper fra tid til annen. Som at du dreper en person nesten rett foran øynene til en annen, uten at den andre personen merker noe. Eller at fiende gir opp letingen etter deg litt for enkelt. Men man vil stort sett unngå fiender, så det er ikke et så stort problem å henge seg opp i. Den kunstige intelligensen fungerer mer enn godt nok.
Kunstig intelligens: 6/10

Lyden er også som grafikken av god kvalitet. Det utnytter greit surroundlyden, og man hører pratingen fra bylivet rundt om seg. Dette skaper god stemning inne i byene. Når du rir på hest høres det også ganske så realistisk ut. Men dette er ikke et spill med masse effekter og eksplosjoner. Så det er ikke så mye mer å si enn at lyden er god og passer til spillet.
Lyd: 8/10

Grafikken og følelsen av å hoppe fra hustak til hustak, klatre opp store tårn og andre ting gjør at spillet holder en god kvalitet. Men et alt for ensomformig gameplay ødelegger det som kunne vært et helt fantastisk spill. Med litt flere varierte oppdrag, økt vanskelighetsgrad og realisme i klatringen og mer variasjon i slossingen hadde dette spillet blitt en toppkarakter. En eventuell oppfølger vil derfor om mulig kunne bli et skikkelig must have spill.

Medlemsanmeldelser46
Samlet karakter: 8.1/10
1