Sjanger: Survival horror, third-person shooter
      Plattform: GC,PS2,PC og WII
      Spillere: Singel player
      Aldersgrense:18+
      Utgivelse Europa: GC: 18 Mars 2005 , PS2: 4 November 2005, PC: 2 Mars 2005, WII: 29 juni 2007.

Testet:WII

Alt var stille den lille landsbyen så fredelig ut der jeg vandret rundt. Jeg gikk sakte mot døren til det lille grå huset, uvitende om at på andre siden av døren sto det en blodtørst zombie som var sulten på litt Leon. Jeg hørte lyden av en motorsag og løp inn i huset. Jeg svettet i hendene og kjente hjerte banke hardt hva skulle jeg gjør nå jeg følte meg alene I denne forlate landsbyen men sannheten var at jeg var alt annet en alene. Velkommen til Resident Evil 4 spillet der du aldri er alene.

Resident evil 4 eller biohazard 4 som det heter I japan er det 6 spillet I serien. Spillene handler om et virus som påvirker mennesker slik at de blir forvandlet til hjerne døde og farlige zombier. Det originale viruset G-virus er nå vekk denne ganger er det T-virus. Resident Evil 4 blir I dag regnet som en av tidenes beste action survival horror spill. Spillet ble originalt gitt ut til Gamecube men kom senere til PS2,PC og wii som jeg har.

Stemningen I RE4 er helt annerledes en I de forrige spillene her møter vi mye mere action og horror en noen gang før. Stemmningen I spillet er rett å slett dyster ekkel jeg har aldri følt at jeg gruer meg til å bevege meg videre i et spill noen gang før men det var før jeg spillte Resident Evil4. Ondskapen og ekkelheten er virkelig noe for seg selv i dette spillet, jeg satt meg presset ned I sengen min med lakene tett over hodet og lyset av når jeg skulle spille. Jeg ble ikke skremt med det første men etter som jeg kom lenger inn i spillet jo mere redd ble jeg. I beggynelsen av spillet er man mere stressa og prøver å lære hvordan man skal spille men etter hvert blir alt forandret.

Resident Evil 4 er noe av det beste i sin sjanger og gjør at resident evil har fått et bedre rykte og omtrendt alle liker dette spillet. Jeg ante ingen ting om resident evil før jeg spillte dette spillet det er det første resident evil spillet jeg prøvde og er noe av det bedre jeg har sett,hørt og ikke minst følt. Jeg hadde ikke et forhold til RE spillene men nå er jeg en fan og gleder meg sykt til nr 5.

I RE4 blir vi kastet inn I en landsby lagt unna sivilisjasjonen I Spania. Leon S. Kennedy er sendt på oppdrag for mydighetene. Han skal redde presidentens datter Ashly som er tatt til fange gruppen Los Illuminados. Vi befinner oss som sagt i Landsbyen Poeblo som blir forvandlet til et sted der man virkelig får sette seg på prøve og her lurer farer overalt. RE4 beggyner med at Leon sitter i bilen på vei til landsbyen, han er på et solo oppdrag men blir senere gjennforent med sin tideligere partner Ada wong. Leon går ut av bilen å ser seg rundt han oppdager et hus og går inn i huset. Der møter ha en mann som prøver å drepe han Leon dreper han og derfra begynner nå spillet med masse action og skremende scener. Spillet bygger seg sakte men sikkert opp mot en verdig slutt og spillet slutter aldri og imponere, jeg blir fengslett i den fantastiske skikkelsen til Leon og hans karakter. Han er ikke veldig maskulin men en kul og artig fyr som ikke er for overdreven og super sterk. Han er en normal fyr som ser litt femi ut men det er han ikke.
      Noen andre viktige personer i spillet er Leons gamle partner Ada Wong som du ikke ser så mye men hun er på rett sted til rett tid, du spiller også som henne i spillet. En annen som har gjordt comeback er Wesker sleipingen er tilbake ondere en noen sinde og har en stor rolle med i dette nervepirrende spillet. Ashly som er presidentens datter har en sentral rolle I spillet hun også, hun er låst inne I en gamel og falleferdig kirke godt bevoktet. Leon klarer og finne Ashly men hun blir tatt av fiender gjennom hele spillet, noe som gjør spillet litt frustrerende du redder henne flere ganger men hun blir tatt fra deg igjenn like fort.

I RE4 ser man hele tiden over skuldrene på den man styrer på denne måten kommer man nærmere skrekken og du ser ikke om det kommer folk bak fra eller fra siden noe som gjør spille enda mer ekkelt. Capcom har gjordt alt for og gjøre spille ekkelt og vannskelig vi kan ikke løpe og skyte samtidig og heller ikke bevege oss mens vi lader om noe som gjør spillet veldig utfordrene og litt spendene. Kamerae i RE4 står liksom rett bak deg du ser hele tiden over skuldrene på personen. Kontrollene er bare fantastiske og gjør at spillet får den ultimate opplevsen. Du må virkelig konsentrere deg og passe på at folk ikke kommer rundt deg hvis du skal klare deg gjennom spillet, ja da må du passe på. Kontrollene på wii versjonen tar resident evil 4 til et helt nytt nivå som gjør spillet mye bedre en originalen. Kontrollene er helt annerledes og er rett og slett fantastiske.

Det som er noe av det beste med spillet og det man virkelig legger merke til med en gang er den fantastiske grafikken som virkelig var enormt bra når spillet kom på GC,PC og PS2 og senere på WII med enda flottere grafikk og noen kontraster som virkelig får øynene til å slappe av. Du trenger ikke lenger å konsentrere deg for og se noe.
      RE4 er kjempe langt og varer I omtrendt 18-20 timer. Gjennom denne tiden rekker vi og utforske landsbyen,gå gjennom mørke skitne huler og mye mer som setter deg på din livs prøve. Bare den beste overlever dette helvete.

Det som jeg virkelig elsker med dette spillet er variasjonen I det ene øyeblikket står du ute midt i gata helt alene og plutsellig før du vet ordet av det stormer flere hundre zombier mot deg, og kaster seg over deg som de blodtørstige dyrene de er. Mens andre ganger går du alene og hører den skummle musikken som virkelig får deg til og svette og skvette. Fienden kommer rundt hjørnet og kapper til deg når du ikke forventer det. Det var et par ganger i spillet jeg virkelig ble skremt jeg gikk rundt og når jeg rundet et hjørnet ble hodet mitt kappet av med motorsag. Så pass opp for han med motorsaga!

Folka i landsbygda er virkelig bra lagd de har en god AI og gjør alt for og få tak i deg de krabber rundt kommer igjennom viduer, sparker opp dører og går opp stiger. RE4 har en dyster og trist/skummel look over seg den lille fredelige landsbyen blir forvandlet til et sted hvor horroren herjer. Meste parten av spillet foregår i overkyet vær noe som er ganske skummelt.

Spillet har ganske bra lyd men musikken kan til tider bli litt ensformig men dette er bare små pirk. Spillet har kjempe bra lyd-bildet og stemmningsfull musikk som får deg skremt

Bossene I dette stoeslagene spillet er rett å slett fryktelige og skummle Bossene som man møter gjennom hele spillet og det er ikke få av dem og de er alle vanskelige og slå og er virkelig skummle. De er fabelaktige lagd og er en ordentlig utfordring. Bossene i spillet er mye bedre en mange bosser i andre spill, noe av det bedre i dette spillet altså. RE har altid lagt mye inn i bosser og denne gangen overgår de seg selv.
      RE4 har denne gangen blitt litt mere action en de forrige denne gangen handler ikke alt om skrekk men også om masse slakting av zombier noe som leder Resident Evil til et helt nytt nivå.

Karakter:
      Gameplay:10/10