Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Call of Duty: World at War

Call Of Duty.

En serie av autentiske spill, som helt fra starten viste seg å ligge over de fleste krigsspill (med unntak Battlefield serien kanskje) med realisme, ekte historier fra andre verdenskrig og originalitet. Men det tok liksom ikke av. Før Call Of Duty 4, som tok steget inn i moderne tid, med alle de teknologiske godsakene (og hardwaren) som følger med. Spillet ble en umiddelbar suksess, og Infinity Ward ble helter. Ah, også var det onlinedelen, som overgikk ALT annet som var skapt i følger ganske mange anmeldelser. Det ble game of the year og alt, og oppfølger er på vei.

I nummer 5, eller "World At War", gis stafettpinnen tilbake til Treyarch (CoD 3), og vi sendes tilbake til tiden der Nazister, Kamikazepiloter og Kommunister var deler av en krig; til andre verdenskrig.

Du merker kanskje fort at spillet er ganske enkelt spillmotoren til CoD4 (fysikk, dødsanimasjoner +++) men grafikken er merkbart mer skinnende og "bedre". Spillet har også tatt den helt ut når det gjelder "Grafisk Innhold"... for å si det sånn, jeg ventet ikke å se min intetanende medsoldat foran meg, som skulle til å kaste en granat mot et "MG nest", bare for å få hele sin venstre arm revet av, og brystet flerret opp. Enkelte våpen skaper nesten like gørrete scener som i Fallout 3 (uten "Bloody Mess" ofc), og det hele er nok grunn til 18-årsgrensen (sammen med grafisk innhold som henrettelser, ekte foto og lignende).
Med denne grafikken hadde det vært UTMERKET om de hadde stjelt litt av BF:BC sin ødeleggelsesmotor...

Historien er som vanlig i CoD delt i to deler - Pvt. Miller som kjemper i USA sin hær mot Japanske banzaisoldater, og Pvt. Dimitri, som kjemper for "The motherland". Historien begynner med adskilte oppdrag, som føles som "raids" og faktiske oppdrag, ikke som en historie. Men begge "kampanjene" sine siste få oppdrag, danner et digert og deilig oppdrag, og tro meg, om du vil fullføre spillet på veteran vanskelighetsgrad, bør du bli kjent med å holde inne o-knappen - det er flere Nazister og Japanere enn du tror her. Jeg skal ikke røpe historien, men den er passe episk, men ikke for usansynlig.

Ja, også var det jo hvordan en reset i tid påvirker serien. Jo, ganske lite, men samtidig mye. Den første forskjellen er nok at du får litt mindre kontakt med automatvåpen, og det er flere rifler rundt enn i CoD4. Men de store maskingæverene, bazookaene og SMGene er her enda. Det er noen nyvinninger og, og spesielt flammekasteren åpner nye muligheter. En bunker foran? Ikke flere granater? Ta frem denne, og sprut død inn gjennom vinduene. Eller bare brenn ned skogen for moro skyld. I hvert fall gresset, der soldater klare med bajonetter ligger og venter. Ja, du kan bruke den online også, som bringer meg til...

Onlinemodusen er CoD4, med nye (gamle..?) våpen, baner, perks og saker (flyangrep = artillery, UAV = recon plane, Helikopter = angrepshunder). Det er også 65 levlers per prestige istedenfor 55, og mindre fokus på 10% av våpnene (M4 Carbine i CoD4.), og mer variering. Jeg har hatt problemer med lag skremmende ofte, spesielt mens jeg bruker sniper, der stillestående fiender aldri blir truffet, men et klart bommet reaksjonsskudd treffer dem i hodet. Mer er ikke å si, tenk CoD4 bare med andre våpen og baner og perks også videre. Og en liten detalj som jeg savnet litt i 4ern - headshots er mer dødelige. De fleste våpen dreper i et hodeskudd, istedenfor å bare være en bonus i CoD4. Synd man ikke kan vinne nye camos til våpnene da!

Denne gangen har de også gjort noe utrolig genialt - både lokalt (split screen) og online kan man spille gjennom kampanjemodusen (2 players lokalt, 4 online) i lag, mens man prøver å dra i land poeng of ære sammen. Å, også "Død Snø" modusen. Jepp, nazi-zombiene er med i CoD5. En originalt unlockable modus er nå tilgjengelig for flerspiller med en gang (solo = spill kampanjen) og den er bra moro, og akkurat så hektisk som en zombiemodus skal være. Dette har jeg ønsket lenge - CoD med mine venner der jeg ikke BARE må skyte dem.

Det eneste jeg egentlig trekker merkbart ned for er at dette er CoD4 i oppusset drakt - ALLE kontroller er like, osv osv.
Lagen er bare min fail connection tenker jeg


Grafikk: 9/10
Lyd: 8/10
Online: 9.5/10 (litt gammel...)
Holdbarhet: 8/10 (online, solo, zombie, online...)


Alt i alt: en svak 9'er
Nyt dette spillet!

Dette er et utrolig solid spill
(bildet viser Cpl/Sgt. Raznow... en person som redder livet ditt... flere ganger)

EDIT: En liten detalj som plutselig poppet inn i hodet mitt... USA-kampanjens karakter heter "Miller" ikke sant?
Hva heter hovedkarakteren i "Saving Private Ryan"? unttatt hans grad, som er litt annen da.

:)

Medlemsanmeldelser26
Samlet karakter: 8.1/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10