Distributør: Konami
Sjanger: stealth action
Format: Playstation 3
Antall Spillere: 1
Aldersgrense: 18+
Utgivelses dato: 12 juni 2008

Jeg er et stort fan av dette spille det er mitt favoritt spill det skal jeg ikke legge skjul på, men dere tenker sikkert at siden jeg er fan så får spillet en høy score men som utgangspunkt så har dette ikke noe og si. Jeg har rundet dette fantastiske spille 12 ganger og kjenner spille omtrent inn og ut, Jeg har anmeldt dette spillet før men det ble en kort anmeldelse siden det den gangen var min første anmeldelse. Så nå ville jeg da lage en nye og bra anmeldelse til et spill som fortjener en bedre anmeldelse.
Etter å ha spilt gjennom spille 12 ganger kan vi si at jeg har blitt trollbundet av spillet jeg var ingen mega fan av Metal Gear Solid spillene før dette spille rettere sagt jeg ante ikke at disse spillene fantes. Så jeg rundt MGS 4 først Og så begynnte jeg på MGS 1 å jeg fortsatte videre. Dere tenker kanskje at dette var litt rart men faktum er at jeg rundet dem i feil rekke følge, det angrer jeg ikke på hadde jeg spillt dem i andre rekke følgen hadde det ikke vært sikkert at jeg hadde likt dem. Men over til Anmeldelsen

Metal Gear solid 4 Guns of the patriots er regent som en av fjorårets aller beste spill, Japanske Hideo Kojima har igjen vekket serien tilbake til liv etter fire års produksjon.
Metal Gear Solid spillene spiller veldig på følelser her er det aldri kjedelig, i MGS 4 er det stappet fullt med kjærlighet,drama,action og masse humor. Jeg føler meg fastlåst til skjermen og jeg klarer ikke å la vær og gråte et par ganger gjennom spillet, man føler virkelig med hovedpersonene i spillet. Det er to ting MGS er kjent for det er og ha startet denne typen måte og spille på altså Stealth mange spill har tatt inspirasjon fra Metal Gear inkludert Splinter cell.
Den andre tingen som MGS er elsket og hatet for er de fyldige lange og følelsesladede filmsekvensene og dialogene. Metal Gear Solid er en A film og et A spill.
Du spiller nemelig like mye som du sitter foran tv og lærer om vitenskap drama og massevis av nervepirrende action som får adrenaline til og pumpe.

Vi blir som vanelig kastet inn i et nervepirrende oppdrag der kun en man kan fullføre oppdraget nemelig Solid Snake som nå har blitt gammel og døende han
har kun kort tid igjen og dette blir hans siste oppdrag og en siste sjanse på å stoppe Liquid. Snake er den legendariske soldaten som er født slik at han ikke skal leve så lenge. Han var aldri ment til og være annet en en krigsmaskin og er derfor ikke lagd slik at han lever spesielt lenge, så derfor blir dette hans siste oppdrag.nMen Metal Gear er på ingen måte over selv om Snake blir borte men det blir et stort tap og jeg undrer på hva som vil skje i fremtiden.

Metal Gear Solid 4 Guns of the patriots har vært et veldig etterlengtet spill, men skuffende nok ble 4 aldri den suksessen som de fleste håpet på et. Bra spill men salgstallene tok aldri av for dette fantastsike spillet. Men MGS solgte mye men ikke så mye som forventet.

Som altid handler Metal Gear Solid om og snike seg, du benytter deg av quq og snake er tilbake i god gammel stil. Det som er det fine med Metal Gear solid er nemelig det at du kan benytte deg av din egen spillestil du spiller sånn som du er vant til å spille. Liker du hardpakka action der du bare kan løpe på med et svært maskingevær eller en bazooka ja da er dette spillet mitt i blinken for deg. Du kan også bruke den teknikken som jeg anbefaler og som gir deg den beste opplevelsen av spillet. Snik deg rundt,skyt fienden i hode uten et lyd, bruk kniv og aller viktigst gjør hva som helst for å ikke bli oppdaget. Snake er denne gangen utstyrt med en kamuflasje drakt akkuratt som i Snake Eater, med denne drakten glir snake inn i miljøe og han blir vanskelig å få øye på.

Snake møter sin gamle venn og sjef i Foxhound Roy cambell som gir han beskjed om at de har funnet liquid i midt-østen. Snake drar rett ned med en gang og han har som alltid kontakt med sin gode venn otacon over codec. Snake, otacon,liquid, johny,Meryl, Roy cambell, Rose, Naomi,Vamp, phyco mantis, solidus, Eva og Big boss er tilbake I dette spille som lingner mer på en familiegjenforening en noe annet. MGS 4 har virkelig tatt med mange fra de forrige spillene og som dere ser er det ikke få, det blir en skikkelig fest med personene vi har blitt kjent med de siste 20 årene.
Snake får også flashbacks fra de forrige spillene slik at du kan se ting som har skjed før i MGS historien. En artig vri å ha med flashbacks.

Som vanelig er gameplayet helt likt og er like godt som altid. Kontrollene er ekstremt komfortable og jeg kjenner meg igjen. Som vanelig er ikke Snake smidig og han kan til tider være vanskelig å styre mest når du bruker kniv ellers er han ganske komfortable og styre. Det er enkle kontroller og et veldig godt kamera som ikke er irriterende sånn som i mange andre spill. Gameplayet har blitt ganske mye bedre siden MGS 3 og MGS 4 er et variert spill som ikke bare er rett fram. Denne gangen byr MGS på friere landskap og større plass å bevege seg på. Gameplayet er en av MGS sterkeste sider siden den er varriert, og veldig imponerende.

Det er ikke mye som er nytt i MGS, det spiller på sine gamle strenger og det funker perfekt. Stemningen i MGS 4 er rett og slett overveldende jeg blir dratt inn i en stemmning som til tider får men til å grøsse nedover ryggen. Stemningen i filmsekvensene er nok det beste, mange ganger har jeg ledd,gråt og hvert overveldet. Dette er et vakkert spill på alle måter de fantastiske skildringene av miljøet der jeg blir dratt in i historien som får en verdig slutt. MGS sin historie er noe av det lengste,beste og sykeste man kommer over MGS har vunnet mange priser nettopp på grunn av sin omfavnende historie. Du kommer under huden på både karakterene. Det er en ting jeg er veldig overrasket over og det er at de har klart å lage den siste filmsekvensen til å vare i over 1 time uten at det blir kjedelig.

MGS 4 har også en online del så kalt MGO. Det er en fantastisk online der man kan ha mye moro. Du har mange forskjellige typer kamper du kan spille, du lager din egen person og bruker han eller henne til og slåss. Onlinen i MGS er et gøy sted og henge der du kan teste dine ferdigheter som skyter. En kjempe god online og en av de beste jeg har spillt kommer bare på en som er bedre og det er den i KZ 2.

Den stressende musikken i MGS 4 er rett og slett perfekt sammen med praktfull grafikk utgjør dette et flott produkt. Musikken er som vanelig noe av det beste i MGS nettopp på grunn av stemning og passende toner. Musikken får deg til og leve deg inn i alt og du får et skikkelig kick når du blir oppdaget av en fiende da blir musikken kjapp og intens. Musikken er som i de forrige spillene laget av den kjente Harry Gregson Williams. Det som jeg er helt imponert og fasinert av som jeg har nevnt i de andre anmeldelsene av MGS er nemelig Voice-actingen . David Hayter gjør som han pleier og leverer en praktfull stemme, hans stemme passer perfekt som Old Snake. Den perfekte voice-actingen er rett og slett i verdensklasse det skal godt gjøre for å kunne slå voice-actingen i MGS4. Grafisk er dette spillet overlegent omtrent alt er nøye gjennomført og planlagt. Det er en imponerende grafikk og igjenn viser kojima og konami at Metal Gear Solid spillene ligger flere mil foran andre på grafikk. MGS har altid hvert et steg foran alle andre.

Jeg kan på mange måter si at MGS 4 er likt sine forgjengere, det samme gode voice actingen den gode gamle musikken og et godt gameplay Metal Gear Solid er tilbake men denne gangen mektig bedre en i de forrige spillene. En ting som har blitt borte i MGS er at man ikke ser fienden på radaren lenger så man må hele tiden vite hvor fienden er og dette gjør spillet vanskeliger og til å med bedre.
MGS 4 har også ikke det som mange hatet og elsket i Snake eater, det at man måtte samle mat nå slipper vi heldigvis det jeg husker jeg ble veldig frustrert.

Jeg har blitt forelsket i dette spillet og jeg har blitt sykelig opptat av serien og jeg er nok helt inn i serien. Metal Gear Solid 4 Guns of the Patriots er et vakkert spill på alle måter. Jeg er glad for at jeg kjøpte en PS3 i stede for 360 for når jeg kjøpte ps3 så ante jeg ikke noe om dette spillet. Jeg vil anbefale dette til alle som liker filmsekvenser en god historie og alle som har en PS3. Men liker du ikke filmsekvenser så styr unna.

Karakter:
Grafikk: 10
Lyd: 10