Resident Evil 5

Skrevet av: wakky85   2009-03-18

Resident evil er en serie veldig mange har fått et forhold til over de siste årene. Det første spillet kom i 1996 på playstation og satte en ny standard for hvordan skrekkspill skulle gjøres. Jeg husker godt hvordan jeg satt i de sene kveldstimer og spilte dette spillet med høy puls. Jeg var nemlig ikke så veldig gamle karen på denne tiden, bare 12år gammel. Siden har spillet vært et av mine absolutte favoritt spill gjennom tidene.

Senere fikk vi spillene resident evil 2, nemesis, code veronica, zero, 4 og noen on-rail skytespill. Og jeg har spilt gjennom absolutt alle sammen og kost meg masse. Riktignok var det ikke samme kvaliteten over on-rail spillene, men likevel. Men med 4'ern, som kom først på gamecube, fikk resident evil serien en ansikstløfting. Man gikk litt bort fra den gamle overlevelsesskrekken, og økte litt actionfølelsen. Og det fungerte bra. Mange som hadde blitt litt lei av resident evil-serien fikk igjen ny tro på serien, samt de som kanskje ikke var like glad i skrekk fikk sansen for spillet.

Nå er resident evil endelig tilbake og viderefører mekanismene fra 4'ern. Men med enkelte nye ting. Hvor den viktigste forskjellen er at denne gangen er man ikke alene. Spillet bygger nemlig på det veldig populære coop konseptet. Man kan spille både over nett eller med split screen, og selvfølgelig alene.

Denne gangen foregår handlingen i Afrika, og overraskende nok foregår det meste av handlingen i dagslys. Man spiller igjen som Chris Redfield og vår nye partner er Sheva Alomar. Chris har fått seg ny jobb i BSAA (Bioterrorism Security Assessment Alliance) og er sendt nettopp hit til Afrika for å etterforske nok et av Umbrellas våpenfabrikat. Historien står altså helt i stil med de foregående spillene, og uten å avsløre så mye så møter man selvfølgelig flere av de gode gamle figurene fra resident evil. Vi får også i dette spillet grave dypere i historien i resident evil og jeg synes personlig historien holder god B-kvalitet. Akkurat slik resident evil skal være.

For å begynne med grafikken, så er det bare å ta av seg hatten for dette spillet. Capcom har alltid sprengt grenser med sine resident evil spill, og dette spillet er intet unntak. Masse detaljer, god bruk av lys og skygge, kulehull, gode bevegelser, naturlige farger og mye annet. Spillet er kanskje det peneste spillet denne generasjonen (inkludert gow, killzone m.m.).

Grafikk: 10/10

Kontrollene har også fått noen nye funksjoner. Denne gangen kan man quickmappe ting til d-paden slik at en slipper gå inn i menyene for å skifte våpen og lignende. Man bare setter ting i en stjerne slik som d-paden. I tillegg styrer man mer som i andre moderne spill hvor bevegelsene er med venstre spak (gå frem, til siden, bak) og kamera med høyre spak. Man kan også gjemme seg bak vegger og hoppe frem og skyte. Det som derimot er som det alltid har vært, er at en ikke kan gå å skyte. For min del er ikke dette noe problem. Slik har det alltid vært, og det er lett å løpe et sted for så stå der å skyte. Det virker og litt mer realistisk på denne måten. Våpene føles veldig presise, og det å gi et velplassert hodeskudd er alltid givende. Det er et hav med våpen å velge i, som nesten alle kan oppgraderes.

Flere steder kan man også hjelpe hverande med å utføre ulike ting. Man kan hjelpe Sheva opp ødelagte stiger, det er dører hvor man må være 2, hjelpe sheeva over store mellomrom og mer. Det er også brett hvor en skal kjøre båt og bil. For meg var hele spillet veldig godt, og jeg slet med å legge fra meg kontrollen. Jeg ville hele tiden spille mer og mer.

Det eneste negative jeg vil trekke frem her er at Sheva kan føles noe dum til tider når en spiller på egenhånd. Hun vil f.eks bastant bruke den vanlige pistolen så fremt hun har ammo til denne. Dette er dog ikke noe stort problem, da du ofte uansett gjerne vil ha all ammo og våpen til deg selv når du finner dette. Og ved å ta fra henne ammo eller pistolen så vil hun gå over til andre våpen. I tillegg er hun en meget kompetent skytter, og treffer det hun skal. Man kan og kommandere henne til å plukke opp gjenstander, dra i spaker, være aggresiv eller tilbakeholden alt ettersom hva du ønsker. Etter å ha spilt en stund lærer du henne å kjenne, og spillet går ganske greit selv alene. Men jeg vil selvfølgelig anbefale alle å spille med en venn over nett.

Gameplay: 8/10

Lyden er slik som resident evil alltid har vært. En hører lyder fra fiender en ikke ser, slik at en går sakte frem. Man hører lyder av kuler som treffer kjøtt når en skyter, det smeller godt fra granater og våpene og lyden av steg er god og realistisk. Som alltid kommer det musikk som skal skape en panisk stemning når det skjer noe nytt og fiende strømmer på. Når en har skutt ned alle og ting er rolige igjen, går musikken av. Alt fungerer helt greit og har en god surroundlyd. Spillet klarer hele tiden å skape en god resident evil stemning gjennom hele spillet. Men det er ingenting som virkelig imponerer eller setter noe ny standard her. Bare helt vanlig god lyd.

Lyd: 8/10

Noe jeg mener kanskje har tapt seg de senere år blant flere spill er den gode gamle følelsen man har etter et godt spill, hvor man ønsker å spille det en gang til. Men slik er det ikke med resident evil 5. Her er det et hav av ting en kan låse opp, hemmeligheter, achievments og lignende. Skjult rundt om på brettene er ulike skatter en kan selge, emblem en kan skyte ned for å låse opp hemmeligheter og flere våpen. Dette gjør at en vil spille brettene igjen for å finne alt, i tillegg til at spillet i seg selv er så solid og bra gjennomført at en vil komme tilbake også bare for å spille.

Det er også som før en merceneries mode som kan låses opp etter en har klart spillet. Dette er en slags challange survivor mode hvor en skal prøve å drepe flest mulig fiender i løpet av en bestemt tid. Man kan også her spille coop. Man får combo-bonuser for å skyte flere fiender på rad og mye annet morro. Man kan få låst opp flere spillere, og hver spiller starter med eget oppsett av våpen og tilbehør.

Etter man har klart spillet kan man også velge å spille som Sheva (dersom du er med på en annens spill over nett vil man også spille som henne). Alt i alt har spillet et bra gjenspillsnivå og flere timers morro. Hvor lang tid en bruker på å klare historien vil variere litt på vanskelighetsgraden og hvor mye en utforsker osv. Flere av de store fiendene kan man f.eks velge la være drepe, men da miste skatter som de mister når de dør. Men jeg tror nok de fleste vil bruke en plass mellom 11 og 13 timer første gangen (vanskeligste vanskelighetsgrad tilgjengelig). Jeg brukte såfall rundt 12. I tillegg åpner det seg en enda hardere vanskelighetsgrad etter en har klart spillet på vanskeligste grad. Dette, gjenspillings momentet, merceneries mode og mer gjør at spillet har en god holdbarhet.

Holdbarhet: 9/10

Alt i alt er dette et topp actionspill, som jeg tror mange vil kose seg mye med. Det får en solid 9er av meg. Noen vil kanskje mene at det skulle vært mer skummelt, og dette kan jeg kanskje være noe enig i. Men spenningen og action holder et såpass godt nivå at det er tilgitt fra meg.

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 8.8/10
1