Burnout Paradise

Skrevet av: BlueDaf   2009-03-30

Burnout-serien har alltid vært noe for seg selv. Dette er så langt unna simulator du kommer. Full gass, mye moro og masse adrenalin har alltid vært hovedfokuset. I burnout paradise har dem tatt vare på det og fjernet det som plaget meg i forgjenger.

Spillet starter utrolig bra ved at du får et overblikk over en tilsynelatende enorm by med uendelige muligheter. Jeg kan nesten ikke vente med å kjøre. Når jeg endelig får lov, veit jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Det er ingen opplæringsdel, men jeg tenker ikke så mye over det. Jeg bare kjører og storkoser meg lenge, før jeg begynner å lure litt på hva som er meninga. Det ender med at jeg må bruke brukerhåndbok.
Men når det endelig starter for alvor, kan jeg mer en gjerne tilgi den idiotiske starten. Det var uansett bare jeg som ikke hadde skjønt at man måtte finne løpene selv.

Byen som i starten virket veldig svær viste seg å være akkurat passe stor. Etter et par timer tenkte jeg "byen er for liten", men jeg er ikke sein om å trekke det tilbake. Når du kjører av gårde i full fart, kan det være veldig avgjørende å vite hvor du er. Byen er akkurat så stor at du klarer å holde styr på den. Når navigering spiller en såpass stor rolle, er det et sjakktrekk av Criterion å ikke lage den så stor. Alle tjener på det: Du som spiller vil få det mindre frustrerende og utvikleren får mindre å jobbe med, med andre ord kan de bruke mer tid på det de har.

Det som slår en i det man kjører, er hvor utrolig moro man har det. Som jeg sa innledningvis er det bare å gi full gass og ha det morsomt. Overalt i Paradise city er det spektakulære hopp og snarveier. Disse er lette å se og utrolig morsomme å bruke. Og det er her en stor forbedring viser seg. I forgjengeren ble alt utydelig og uoversiktlig i stor fart, og man var heldig om man unngikk trafikken i mer enn noen sekunder. I Burnout Paradise er alt oversiktlig selv i mangehundre kilometer i timen. Og skulle man kræsje er det bare moro. Det vises nemlig en veldig realistisk film av bilen som moses inn og deler fra den står til alle kanter. Kræsjer du andre vil du se en film av dem som blir most. Etter flere titalls timers spilling, er jeg fortsatt ikke lei av å kræsje biler.

I det bilen når toppfart med boost, er det fort gjort å miste kontrollen. Du ser bilene noen hundre meter bort der, og noen sekunder senere har du plutselig snitta dem i forebifarten. Når du klarer deg, uten å egentlig ha kontroll, er dette spillet bedre enn alt annet. I det jeg snitter et par titalls biler, hopper over på en side vei, hopper med en tønnerull tilbake igjen, moser en motspiller for og så kræsje inn i en vegg, da ler jeg så høyt og har det så gøy at jeg aldri mer vil gjøre noe annet.

Frihetsfølelsen er helt fantastisk. Du skal komme deg fra et punkt, til et annet, og ruta du velger er opp til deg selv. Det er ingen tullete veisperringer eller gjerder som hindrer deg i å kjøre den veien du vil. Navigerer man riktig er man nesten sikret seier, men kjører du feil, vil motspillerne bli litt dårligere slik at du fortsatt har en sjangs.

Det er mange forskjellige moduser i Burnout Paradise som er med på å skape den variasjonen jeg ønsker. Å komme seg fra A til B gjennom et helt spill, kan fort bli litt kjedelig, men når du mikser det sammen med stunt race og race der du skal vræke andre eller unngå å bli det selv, blir det en perfekt kombinasjon.

Av en eller annen grunn har Criterion valgt å lage et spill med 3-års grense. Dette innebærer at bilene ikke har førere, noe som kan se veldig komisk ut. Dessuten gjør det at den nedlastbare tilleggspakken med motorsykler ikke ble fullt så spektakulær, da man aldri får se motorsyklene kræsje. Men dette er noe jeg sier, mye fordi jeg blir mer kritisk i et fantastisk spill.

Det overlegent bra gameplayet har fått noen flotte følgesvenner. Grafikken er på topp, spesielt detaljerikdommen i animasjoner er bra. Bilene brummer veldig realistisk, og sammen med fantastisk variert musikk, blir dette spillet tilnærmet perfekt.

Burnout Paradise er en perfekt kombo av de som funket i forgjengeren og mange nye elementer. Du skal lete lenge etter et morsommere og mer spekatakulært spill, og selv for deg som ikke liker racingsjangeren, er dette et trygt kjøp.

Grafikk:9
Lyd:9
Gameplay:9