Rock Band 2

Rock Band 2 er det andre spillet Harmonix laget i sin nye spillserie som startet hele trenden med et helt plastband isteden for bare en plastgitar eller to. Guitar Hero prøver forgjeves å henge etter, men etter jeg prøvde RB2 var jeg sikker: Harmonix er kongen av musikkspill!

Vist du ikke viste det fra før, så er Rock Band et spill som handler om å simmulere musikkspilling med plastgitarer, plasttrommer og synging. Det kommer lysende "noter" ned på skjermen, og når de når bunnen av skjermen skal man spille dem med å eks. slå på trommen med samme farge som noten. Dette høres kansje enkelt ut, men tro meg: det er utfordrene på de vanskligste vansklighetsgradene! Søk etter "Visions Expert Rock Band" på YouTube for bevis. Syningen fungere på samme måte som alle andre karaokespill, som eks. Singstar.

Gameplayet og grafikken er så godt som samme som i det forige spillet, selvom noen ting ser kulere ut, det er lagt til trommesoloer og Hammer-ons er letter både å se og utføre. Dette virker lovende! Grafikken er litt teit fortsatt, men rockerne følger ikke et bestemt mønster på scenen, slik at ikke alle showene er helt like, slik som i GH:WT, noe som trekker opp. Desutten er rocke-movsene her mye kulere og alt har en mørkere stemmning.

Jeg har ikke personlig prøvd instrumentene denne gangen, men de er ganske lik de som på RB1 (ser det ut som). Trommene er oppgradert dòg, og har finere sprett, samtidig som man kan kjøpe cymbaler til det. De som klager på cymbaler har ikke noe å klage på lengre! RB2 er også kompitabe med GH:WT trommesettet, selvom det er litt rart å spille crash-noter med den grønne trommen. Altså er det meste kompitabelt, og trommene kan nå bli montert cymbaler på.

Soundtracket er like bra som vanlig i RB. Masse klassisk rock, metal, litt alternativt og nå også Grunge, Indie Rock og Nu-Metal. Spillet inneholder låter som eks. Chop Suey! med System of A Down, Spoonman med Soundgarden, Peace Sells med Megadeth, Let There Be Rock med AC/DC, Closer to the Edge med Linkin Park (fra førstealbumet), Hungry Like the Wolf med Duran Duran, Down Whit The Sicknes med Disturbed, Bad Reputation med Joan Jett, Drain You med Nirvana, Panic Attack med Dream Theater, Testify med Rage Against the Machine og Painkiller med Judas Priest. Masse å velge imellom med andre ord. Alle sangene du har lastet ned til RB1 blir automatisk overført til RB2, og det er ikke dyrere å kjøpe sanger. Sangene koster rundt 10kr stykker og 27kr for en pakke på 3. Man kan også importere 99% av sangene i RB1 til RB2 for en billig penge.

Når det kommer til spillmoduser brillierer RB2 over forgjengern. Man kan ikke lengre spille vanlig progress-by-playing-that-song på 1-player, men derimot er hele World Tour moduset blitt til hoved careermoden for alle instrumenter i alle versjoner. Dette er en veldig bra løsning, siden du kan nyte World Tour alene eller sammen med venner når du måtte ønske. World Tour er en modus der du velger alt av konserter selv, vinner berømelse og fans, og det kommer eventer i ny og ne, eks. at vist du greier en song uten Overdrive (Star Power) får du dobbelt med penger og fans.

Penger brukes i Rock Shop til å kjøpe nye klær, instrumenter og hårfrisyrer og hatter. De gamle katagoriene Rock, Punk, Metal og Goth er fortsatt på klærne, men også den nye Trifth Threads, der du kan kjøpe spesielle T-skjorter og kostymer. Man kan også nå bruke masker, tørkler og piercing i ansiktet, i tilegg til at du nå kan kjøpe en rekke forskjellige mikrofoner og nye gitarer, trommesett og basser.

Andre moduser innebærer Challenge Mode, der du skal spille ferdilagde setlister i forskjellige former. Dette er mer som career-mode GH:WT, så vist du ikke liker World Touring er du fortsatt safe. Et annent veldig bra modus er Battle of The Bands, der noen poster en konkuranse med spesielle regler, og den som gjør det best kommer på highscore listen på konkuransen. Det er morsomt med nye utfordringer nesten hver dag, og hjelper drastisk med levetiden til spillet.

Nettplay virker fortsatt som i forige spill, bare med en viktig og veldig god modifikasjon: man velger sanger etter tur, der kun bandleaderen fikk velge sang i forige spill (og der bandleaderen var valgt på måfå). Ellers er nesten alt som i RB1. Man har Band Quickplay, Tug of War og Score Duel, men du kan også komme deg videre i World Tour med hjelp fra folk på nettet. Spillet lagger heller ikke online, så man får ikke problemer med å treffe noter heller.

Spillet har også noen bonus moduser: Trommetreneren og spillmodifikasjoner. På Trommetreneren kan du velge en takt eller en fill, velge hurtighet, og deretter øve deg på den. Man får også achivements/trophies av dette, så det kan være vert turen vist du liker trofeèr. Spillmodifikasjoner er en fantastisk mulighet. Her kan du skru av feiling, sette på hyperspeed og mye mer. Noen ting har sine bekostninger, eks. at man ikke kan save mens man bruker den, men å skreddersy ting etter sin egen level er genialt.

Rock Band 2 er det beste bandspillet noensinne og har en rekke gode soloer, trommetakter og sanger å mestre. Er du glad i Rock og musikkspill er dette et MUST. Rett og slett.

Grafikk: 7/10
Lyd: 10/10