Uncharted: Drake's Fortune

Uncharted drakes fortune var et av de første spillene jeg kjøpte meg til ps3. Var det en skuffelse eller en overraskelse?

Møt Nathan Drake, etterføleg av Sir Francis Drake. Med et par pirater i helene og en gammel dagbok skal Nate og co ta opp jakten på el dorado. Dette er en persfekt historie med skyte scener og platform effekter. Nate føles som den ekte Indiana Jones.

Uncharted tar ting fra spill som tomb raider og gears of war. Det er mye hopping og slenging fra sted til sted, som i tomb raider.
Selv om det er deler av tomb raider er det ingen copicat. Dette spillet gjør det ti tusen ganger bedre enn i tomb raider. Nate hopper med x knappen og tar imot automatisk. Dette er enkelt oppbygd og genialt utført. I tomb raider er det ofte mye iritasjon siden du ofte må begynne helt opp igjen etter at Lara har tatt et lite feilsteg. I Uncharted er det ofte checkpoints, så det er ikke noe problem. Ikke ta det feil, det er en utfordring. Særlig i de høyere vanskeliggradrene. Du kommer også over pussles. Ved hjelp av den lille dagboken skal du gjøre masse indiana jones inspirerte oppgaver. Du kan få følelsen av å være stuck, tenk alltid det enkleste.

Det er mange detaljerte våpen i uncharted. Alt fra pistoler til ak47er. Det er et stort arsenal og de skal du selvfølgelig bruke mot moderne pirater og glupske leiesoldater. Dette er som i gears of war, der du tar cover og skyter bølger av pirater. Dette er spennende og inntenst. Noen kan kanskje syntes dette blir litt repeterende, men dette var ikke mitt tilfelle. Jeg syntes de raske kampene alltid var like spennende. Hvis du er lei å skyte kan du alltids banke opp fiendene dine. Her er det mange, ikke alt for vanskelige komboer som blir utført i stilig slow mo effekt. Hvem trenger skyte våpen?
All denne actionen blir utspilt i third person og har fabelaktive kontroller.

Grafikken er utrolig bra. Flotte teksturer og bra framerate. Jungelen er så detaljfull at du nesten kan føle fuktigheten i luften. Jungelen er full av dyr, skygger, lys og andre ingredienser som gjør opplevelsen enda mer levende. Når Nate tar seg en svømmetur blir klærne hannes faktisk våt. Våpnene er forsiktig detaljer etter the real steel. Lade grepet på riktig side osv. Noe som er problemet i spill som cs, far cry 2 og bf bc.
Du får frysninger av å se lyset fra lommelykten treffe de mørke veggene i ruinene.

Lyden er også veldig imponerende. Jungelen høres levende ut . Du hører alt fra dyr til fossefall. Det hele gjør spillopplavalsen bedre. Jeg kan ærlig si at stemmebruken og inlevelsen til skuespillerne er noe av det beste jeg har hørt i et spill. Jeg gleder meg til å se neste mellomsekvens. Skuespillerne har selv gjort jobben i bevegelsene og hele spillet er spilt inn som en film. Du tror på Nate. Han virker som en helt vanlig fyr, ikke som den klassikse spill helten. Du merker hvilken sinnstilstand han er i. Han kommer med utalelser som No, no, no, no! Når en granat lander nært han. Han sier oh, shit! når han er tom for ammo. Alt dette er gjort med innlevelse, noe som gjør opplevelsen mer troverdig. Musikken er veldig bra og hjelper intensiteten i kampene og stemningen. Musikken treffer alltid perfekt i de ulike scenene.

I et slikt spill må det bra kontroller til. Det er ikke for mange knapper å holde styr på og kontrolen fungerer veldig bra. Gamplayet er spennende og unkt der de har tatt inn et solid third person shooter element. Altså gjør det at folk som liker forskjellige sjangre kan samles her. Hele opplevelsen i dette spillet er som å være med i en film. Eventyr film. Du sitter hele tiden på sidelinja og er like spent på hva som skjer.Spillet kan lett bli spilt igjen siden du kan unnlocke ting som evig ammo, klær og våpen, ved å finne skatter og gjøre ulike ting som 100 headshots. Etter tre gjennomspillinger kan det bli litt kjedelig. Ting kan bli litt vel repeterende. Dette er et spill som alle med en ps3 bør ha, uansett favoritt sjanger. Jeg sier til dere: DERE MÅ IKKE GÅ GLIPP AV DETTE!!!!! Hvis du ikke har spilt dette spillet bør du kjøpe det nå og glede dere til uncharted 2 among thieves.

Grafikk: 10/10
Gameplay: 10/10
Lyd: 10/10