Final Fantasy V Advance

Jeg har alltid likt Final Fantasy serien i håndholdt format, faktisk var det med FF spillene på GBA at jeg fikk sansen for Final Fantasy og jeg må si at Final Fantasy V er toppen av kransekaken.

Final Fantasy 5 er ganske likt som forjengerene og japanske rolle spill generelt, men den har en litt spesiell forandring i kampsystemet. Kampene er nemlig ikke helt turbasert, istedenfor har alle de 4 personene dine linjer som må fylles opp før de kan angripe og den fylles opp på tid. Dette gjør at kampene blir litt mer hektiske og man må tenke fort, noe som jeg synes er velkomment i spillet.

På de 4 personene man har, kan man skifte noe som kalles job. Det er et slags klasse system, der man kan velge å være for eksempel en White mage eller Knight. Du får disse klassene etter hvert som du kommer videre i historien og i begynnelsen har man mer eller mindre ingen. Klassesystemet i FF V har både positive og negative sider, på den positive siden øker det gjennomspillings verdien på spillet, med at man kan velge hvordan man skal kjempe og på den negative siden, er den svært ubalansert og noen av klassen er så dårlig at hver eneste kamp er en kamp på liv og død, mens andre klasser er så gode at bossene nesten er like lette som å gå en tur i parken.

Dette var kanskje å sette det litt på spissen, men jeg kan love deg at det ikke er langt ifra sannheten. Igjen har det med at klassene er ubalanserte både negative og positive sider. For det første lar det deg til en hvis grad bestemme hvor vanskelig du vill ha det, mens på den litt mer negative siden blir du nødt å velge noen bestemte klasser hvis du ikke vill at spillet skal være sykt vanskelig. Men uansett hvilke klasser du velger er Final Fantasy V et vanskelig spill å klare og spillet krever at du trener en del og at du ikke bare suser igjennom historien, for at du skal ha en god sjangs mot bossene som du møter underveis i eventyret.

Men i tilegg til de litt avanserte rpg elementene i spillet, finnes det også de vanelige tingene som hvor mye attack du har osv. Det finnes også forskjellige våpener og rustninger som da kan kjøpe og få underveis.

Jeg vill ikke røpe så mye av historien, men
jeg kan si at man har 4 helter som man styrer og at den er fullt med episke bosser. Den er også fortalt på en god måte og den varer i noen titalls timer.

Grafikken i Final Fantasy V er kanskje ikke noe særlig å skryte av hvis man ser den i forhold til nyere spill, men når spillet kom på GBA var grafikken faktisk ganske god. Grafikken har også en utrolig sjarm som gjør at jeg får litt nostalgi når jeg ser på den. I tilegg kryr den også av små detaljer som virkelig gjør grafikken komplett. Designet på fiendene man møter underveis er også utrolig varierende og vellagd, noe som er med på å gjøre kampene mindre repeterende.

Final Fantasy har alltid vært en spill serie med imponerende melodier og FF V er ikke et unntak. Alle melodiene er fint gjennomførte og de setter seg virkelig på hjernen. Det finnes også alt i fra de mer episke melodiene som for eksempel kommer når du skal mot siste boss til de mer lette og lystige tonene som kommer når man rir en Black Chocobo. Stemme skuespill er det ikke noe særlig å si om får all dialog foregår med snakkebobler noe som jeg synes funker helt fint. Lydeffektene er heller ikke noe særlig å skryte av og de består som oftest av helt enkle lyder, men med så god musikk som spillet har ødelegger ikke det spillopplevelsen i det hele tatt.

Så når alt kommer til alt er ikke Final Fantasy V et problemfritt spill, men det har en god historie fengende musikk og godt varierende gameplay og det er nok for meg. Hadde bare klassene vært bedre balanserte hadde dette vært uten tvil et av de beste spillene jeg noen gang har spillt, muligens det beste håndholdte spill noensinne. Så hvis du ser etter et gammelt spill og du ikke vet hva skal kjøpe, kjøp Final Fantasy V på GBA du kommer ikke til å angre.

+Stort utvalg av klasser
God gjennspillings verdi
Nostalgisk grafikk med fine detaljer