Conker: Live & Reloaded

Conker er tilbake i drømmeverdenen fra Conkers Bad Fur Day etter atter en fyllekule, og det tar seg definitivt godt ut å være tilbake som det sarkastiske ekornet i sin tilstand som fyllesvin på avveie.

Conkers Bad Fur Day var et kontroversielt spill da det kom ut på Nintendo 64 i sin tid. At man som ekorn kunne drikke, spy, slåss og lage ugang var på den tiden noe som pøblene kunne sitte inne å gjøre. Innledningsvis starter Conker: Live & Reloaded ikke ulikt dette. Du er på den lokale baren og møter en gjeng med ekorner som skal ut å kjempe i krig et sted langt borte dagen derpå, og du ringer kjæresten din - Berri - for å fortelle at du kommer til komme hjem litt senere. Uheldigvis blir du så stupfull på baren at du roter deg langt vekk fra kjente trakter, og neste morgen våkner du opp med ei skikkelig fyllesjuke ved siden av et jorde med et fugleskremsel ved navn Birdy, som både drikker alkohol og innhalerer helium.

Fra du selv tar over rollen som Conker tårner historien seg opp til flere hysteriske klimakser. Det blir brukt mengder av vulgær humor, og mange parodier fra kjente filmer som Matrix, Saving Private Ryan, The Terminator, eller Alien. Hovedhistorien viser seg å være like cheesy som morsom den også - litt som en typisk Arnold Schwarzenegger film. For mens du klarer å rote deg bort i alskens farer og trusler langt vekk fra hjemmet ditt, har du på toppen av det hele panterkongen i helene. Han er ute etter å kverke deg fordi hans geniale forsker konkluderte med at et ekorn i din størrelse ville passe utmerket som en erstatning for det manglende bordbeinet til bordet han har melken sin på. All humoren i spillet spiller på tiss, promp og bæsje-humor, så om du forventet deg komikk av en mer meningsfull tone kan du i utgangspunktet bare droppe å kjøpe spillet. Her finner du bare rølpehumor og bajaskommentarer.

Karakterene og banedesignet i spillet har ikke en eneste seriøs tone over seg, og underveis i spillet må du løse problemene til karakterer du møter underveis. Det kan være alt fra å slakte teddybjørner i Normandie, mate en rotte med ost til den eksploderer, eller rulle klumper av bæsj for å komme deg videre i spillet. Designet på verdenene er fantastiske, og grafikken er både sjarmerende, vakker og fargerik. Det er bare Rare som har klarer å utvikle slik en eventyrlig verden som i Conker, og det merkes, for hvilke andre spill har verdener bestående av delikat bæsj og rappkjeftede møkkabiller, eller underjordiske nattklubber med huleboere og noen feite skrepper som strippere? Historien, designet og gameplayet i spillet er en ren nytelse fra start til slutt, og du vil mange ganger ta turen tilbake til Conkers verden.

Stemmeskuespillet er også noe som bør påpekes. Alle stemmeskuespillene passer utmerket til karakterene de er beregnet på, og spesielt Conker har fått en stemme som passer eksemplarisk inn blant de ubehøvlede kommentarene sine. Desverre er ikke alltid stemmeskuespillet i samsvar med animasjonene. Mange av animasjonene er dårlig animert, og man opplever ofte at lyden kommer før animasjonene, samt mange andre grafiske feil ved animasjonene. Foruten dette har spillet mektig musikk, og Rare forbløffer med et eventyrlig og magisk soundtrack til nesten alle spillene de utvikler, dette inkluderer også Conker: Live & Reloaded.

Bortsett fra den eksepsjonelle enspilleren, finnes det også en flerspiller hvor du kan spille på delt skjerm, over Xbox Live, eller til og med alene mot motstandere med kunstig intelligens. Rare lovet oss grønt gress og røde roser, og det var ikke måte på hvor god flerspilleren skulle være. Dessverre har den ikke vist seg å være på langt nær hva Rare lovet, og det at den sjarmerende flerspilleren med motorsager, massakre og blod som fantes i Conkers Bad Fur Day nå var byttet ut med en flerspiller i futuristisk stil med kjøretøy, taktikk og klassesystem, ble sett på som en nedtur for de troverdige Conker-fansene. Mange vil nok se på dette som positivt, da det faktisk kan ligne litt på grunnlaget for online-spill slik de er i dag, og mener at Rare gjorde en god beslutning ved å forme den slik. Selv om det til siste er subjektivitet som skiller hva man liker best av taktikk eller ren massakre, kommer man fremdeles ikke utenom at motstanderne man kan spille mot alene er dumme som brød. Mange løper rundt som høns uten å vise noe særlig til kunstig intelligens, og det er lett å bruke dumheten deres til egen fordel.

Banedesignet i flerspilleren er dog meget god. Banene er oversiktlige, og mange av de er store og åpne, noe som ofte fører til bedre gjenspillbarhet da hver kamp aldri blir lik. Selv om noen ikke likte introduksjonen av kjøretøy, er det ikke til å komme utenom at dette er godt implisert i spillet, og de er balansert med vanlige våpen på en slik måte at man unngår ubalanse. Hver klasse er også utstyrt med forskjellige fordeler som gjør enkelte klasser mer vitale og sterke ovenfor andre klasser, i tillegg har man uendelig med ammunisjon, og hver klasse har en ferdighet, slik som usynlighet, eller å kle seg ut som fienden. Vær med andre forberedt på en taktisk gorefest med blod og masse banning.

Conker: Live & Reloaded er et sjarmerende spill, og et spill de fleste kan like - uavhengig om de er fans av actionplattform eller ikke. Enspilleren er hysterisk og usaklig morsom. Flerspilleren kunne godt ha vært pusset litt mer på for å gjør den enda bedre, men når man kommer til saken og tar et oppgjør med seg selv; med blod, alkohol, bæsj, tiss, og prompehumor kan spillet lett vinne ditt hjerte.

Pluss: God enspiller, humoren er faktisk morsom, eventyrlig, sterke kontraster i designet, bra stemmeskuespill.

Minus: Dårlig kunstig intelligens, mange dårlige animasjoner.

Samlet karakter: 9/10